Testikel ikke faldet ned - hvad kan årsagen være?
Hej Adam og Eva, jeg er en dreng på 17 år, min højre testikel er ikke faldet ned endnu. Jeg har ikke nogen form for sygdom overhovedet, hvad kan være årsagen ??
F, 17 år

SVAR:
Hej F
I en alder af 17 år burde begge testikler være til stede i pungen. Hos de fleste drenge er begge testikler til stede i pungen allerede i 1-års alderen. I fostertilstanden dannes testiklerne inde i maven og begynder derefter en vandring langs lyskekanalen ned i pungen. I nogle tilfælde kommer den ene testikel eller begge testikler ikke ned i pungen, men er stadig i maven eller i lyskekanalen.
Hos nogle har testiklerne en tendens til at smutte op i lyskekanalen igen efter at have været nede i pungen; såkaldte “yoyo-testikler”. Det er ufarligt.
Når man skal mærke efter testikler, kan det hjælpe med varme omgivelser, fx et varmt bad. Det kan også hjælpe at sætte sig i skrædderstilling. Hvis du trods disse tip ikke kan mærke din højre testikel, skal du kontakte din egen læge, da det er vigtigt at finde ud af, om du har en “yoyo-testikel”, eller om den højre testikel slet ikke kan mærkes i pungen eller i lyskekanalen.
Det er vigtigt at finde ud af, om din højre testikel er i maven, i lyskekanalen eller i pungen, fordi cellerne i en testikel, som ikke er faldet ned, har en større risiko for at udvikle sig til testikelkræft. Jeg skal dog minde om, at testikelkræft er en sjælden tilstand, så selv med en øget risiko er det stadig en sjælden sygdom.
Som sagt, hvis du trods mine tip om at mærke efter testiklen i skrædderstilling eller i forbindelse med et varmt bad ikke kan mærke din højre testikel, skal du kontakte din egen læge, som så må tage stilling til, hvad der skal ske.
vh Boje