Tanken om sundhed tager overhånd – hvad er der med mig?

Vis spørgsmål

Kære adamogeva!

Jeg er en 16-årig pige, der har et problem, som fylder rigtigt meget.

Lige for tiden går jeg på efterskole.

Det er en idrætsefterskole, og de går meget op i sundhed og motion. Det gør jeg også meget selv. Jeg dyrker fitness fem gange om ugen og sørger for at spise så sundt og varieret som muligt.

Her på det seneste føler jeg dog, at det er begyndt at tage overhånd. Jeg har ofte lyst til at spise noget usundt og fed mad, og hver gang jeg gør det, får jeg det dårligt over mig selv. Jeg overvejer ofte at gå ud at kaste det op, men har kun nået til at kaste rigtigt op tre gange.

Jeg synes slet ikke, at jeg har en grim krop, og synes faktisk selv, at jeg har en god selvtillid. Derfor er jeg forvirret over, hvorfor jeg har det sådan, og jeg tør ikke fortælle det til nogen, da jeg er bange for, de bare tror, at jeg gør det for opmærksomhed.

Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre ...

 

Kærlig hilsen M, 16 år


SVAR:

Kære M

Tak for dit spørgsmål.

Jeg glæder mig over, at du så hurtigt søger hjælp til dit problem. Det viser, at du er en moden og ansvarsbevidst pige, som evner at tage dig selv og dit liv alvorligt. Det er vigtigt og godt at passe på sit helbred – både krop og psyke.

Krop og sundhed

Du har sikkert valgt en idrætsefterskole, fordi du kan lide sport og bevægelse; derfor er det også vigtigt med en sund og varieret kost, som I får på skolen. Når du bevæger dig meget, skal du også have tilstrækkelig mad, ellers taber du dig.
Fødevarestyrelsen har udarbejdet 10 kostråd, som du sikkert allerede har stiftet bekendtskab med. Kostrådene er det bedste bud på at spise sådan, at man får alle de næringsstoffer, man har brug for i passende mængder. På den måde kan man bedst holde sig frisk og rask og bedst forebygge livsstilssygdomme. Kostrådene er senest opdateret september 2013.

  • Spis varieret, ikke for meget og vær fysisk aktiv
  • Spis frugt og mange grønsager
  • Spis mere fisk
  • Vælg fuldkorn
  • Vælg magert kød og kødpålæg
  • Vælg magre mejeriprodukter
  • Spis mindre mættet fedt
  • Spis mad med mindre salt
  • Spis mindre sukker
  • Drik vand

Læs evt. mere om kostrådene på Fødevarestyrelsens hjemmeside.

Husk: Kostrådene siger ikke, at noget mad er forbudt, hvis man vil være eller forblive sund! Men nogle ting er kun godt i begrænset mængde: sukker, salt og mættet fedt fra kød og mælk.

Psyke og sundhed

Jeg tænker, det er dit psykisk sunde jeg, der får lyst til fed og usund mad som modreaktion på den (overdrevne) megen snak om sundhed, kost og motion.
Derfor foreslår jeg, at du tillader dig selv at give efter for din lyst til usund mad indimellem ved fx at købe en lille pose chips, et lille stykke chokolade eller en lille is. Spis det i små mundfulde og nyd hver eneste bid med GOD SAMVITTIGHED.

Tid til at ændre tankegang og adfærd

Det er så godt, at du selv reagerer, for det er helt afgørende at stoppe med at kaste op – NU! Hvis ikke følgende råd hjælper dig, og din trang til at kaste op fortsætter, så opsøg endelig en læge og få hjælp til at stoppe det via psykologsamtaler eller andet. Det er langt lettere at få vendt mønsteret nu, end hvis du venter.
Læs mere her: Spiseforstyrrelser

Tankerne styrer vores adfærd. Prøv at standse op og overvej, hvilke tanker du har, når du føler trang til at kaste op. Og overvej så, om du kunne tænke noget andet i stedet, for det kan være med til at ændre din adfærd.
Det er hverken syndigt eller forkert at spise lidt usundt, så jeg håber, du formår at kæmpe imod dine dårlige følelser om dig selv, når lysten kommer. Hvis trangen til at kaste op stadig kommer, så forsøg at flytte fokus, så du kan beholde maden i dig.

Selvtillid og selvværd

Det er dejligt, du synes om din krop, og at du har en god selvtillid. Måske mener du selvværd, (mange skelner ikke så nøje mellem det). Selvværd er grundlaget for et godt liv. Her kan du læse om selvværd og selvtillid: Hvad er jeg værd?

Del dit problem med andre

Jeg vil under alle omstændigheder opmuntre dig til at snakke med en voksen, fx din mor, en lærer på skolen eller dine veninder. Jeg tænker, du reagerer på en sund og naturlig måde på et (måske) overdrevet fokus på sundhed, kost og motion.
Jeg tror ikke, du reagerer for at få opmærksomhed men for at få hjælp, så du kan få stoppet en begyndende usund livsstil, som kan være livsfarlig. Og det er godt gået!

Det er vigtigt, skolen bliver gjort opmærksom på farerne ved overdrevet fokus på sundhed, motion og kost. Også fordi der måske er flere andre elever, der tænker og handler som du.

Jeg ønsker dig en god og glad ungdomstid med et naturligt og godt forhold til sundhed. Du er naturligvis velkommen til at skrive igen.

Kærlig hilsen
Birgit Rahbek


Birgit Rahbek

Skrevet af:

Birgit Rahbek

Diakon og psykoterapeut

adamogeva.dk

Annoncer