Tænker for meget og tingene – hvordan bliver jeg mere fri?
Hej Adam og Eva. Jeg skriver, fordi jeg har et problem. Det er, at jeg ikke føler, at jeg har det "lige så sjovt" som mine venner, når jeg nogle gange er sammen med dem fx. i byen eller på fodboldbanen. Jeg tror, årsagen til dette er, at jeg er en meget eftertænksom person, og så er jeg desuden kontrol freak og er MEGET perfektionistisk. Jeg tænker meget over tingene og har svært ved at slippe hæmningerne, nogle gange er det godt nok at tænke sig om en ekstra gang, men andre gange kan det også være en STOR ulempe, det føler jeg i hvert fald tit, det er. Selvom jeg nok ikke vil indrømme det, så har folks syn på mig en stor indflydelse, jeg tænker hele tiden "hvad vil de ikke tænke, hvis jeg gjorde sådan og sådan". Jeg er så træt af at være den, som skal tænke over tingene og ikke bare være ligeglad, hvad andre folk tænker.
Så er der noget andet, der hænger lidt sammen med det overnævnte og det er, at når jeg skal lære nye mennesker at kende, ved jeg ikke rigtig, hvad jeg skal gøre eller sige, for vil jo ikke have, at de skulle få en dårlig opfattelse af mig. Så derved virker jeg måske en smule tilbageholden. Men det vil jeg gerne vænnes af med, jeg vil gerne være hende, der snakker med en masse nye folk (det gør jeg også, men det tager mig bare lang tid, inden jeg begynder at være sammen med folk og snakker med dem). Så det også noget, jeg vil blive bedre til.
Håber I kan hjælpe mig
Kærlig hilsen
Pige, 15 år

SVAR:
Kære pige
Der er to ting i det, du skriver, som jeg gerne vil lægge vægt på. Din personlighed og de roller du indtager i de forskellige relationer, du indgår i.
Eftertænksomhed en styrke og en belastning
Du beskriver dig selv som en eftertænksom pige, som gør tingene ordentligt. Jeg synes, det er nogle fine egenskaber at have som 15-årig. Det er dejligt, at du tænker dig om, inden du gør noget. Nogle gange tænker du endda over det to gange, for at være helt sikker på, om det er en god idé, du er i gang med. Når du beskriver dine personlige træk, får jeg fornemmelsen af, at du er rolig og velovervejet.
En gang imellem oplever du, at eftertænksomheden bliver til overbekymring, usikkerhed, kontrollerende og perfektionistisk. Det bliver til en belastning for dig, som hindrer dig i at komme videre.
Bliv klogere på dig selv gennem samtale
Jeg synes, du skal tale med et andet menneske om disse ting. Gerne en terapeut, en lærer eller en anden voksen, som du stoler på.
Det vil kunne hjælpe dig at få set på, hvorfor du har brug for at efterkontrollere, hvorfor du bliver usikker på, om det du gør, er godt nok. Der stikker noget under, som det kunne være godt for dig at få undersøgt og bearbejdet. Måske skal du arbejde lidt med dit selvværd. Det kan være, du skal prøve, om du også kan finde glæden ved at være en eftertænksom og rolig pige. Hvad er det gode ved det?
Den første tanke, der falder mig ind, når jeg møder mennesker, der er lidt mere tilbageholdne og rolige er: ”De må helt klart være intelligente”. ”Det må være rigtigt, det de siger, for det lyder så velovervejet”.
Hvorimod min første tanke, når jeg møder én, der bare taler uafbrudt, er: ”Slap da lige af, Karl Smart. Du ved ikke en snus om det her”.
Det er lettere at blive taget seriøst og blive set op til, hvis man ikke bare plaprer ud om alting.
De roller, du spiller, har du indflydelse på
Den anden ting, jeg gerne vil tage fat på, er de roller du har, alt efter hvem du er sammen med. Det er fint, at du har nogle mål omkring, hvor meget du kunne tænke dig at udvikle på rollen. En rolle er ikke fast defineret. Den udvikles og bestemmes ud fra den person, der spiller den. Det vil sige, at når du er sammen med dine nære venner, som du kender rigtig godt, kan du indtage rollen som den eftertænksomme pige, der er tryg nok til at snakke og deltage aktivt i samværet. Når du er sammen med nye mennesker, er du den eftertænksomme pige, der er meget stille udadtil, men som indeni har så meget arbejde med at tænke over, hvad der vil være det helt rigtige at sige, at der slet ikke kommer noget ud af munden.
Du kan også vælge at spille rollerne anderledes. Du kan selv gøre noget, men det hænger sammen med det første, jeg skrev om.
Se på, hvad der hindrer dig
Du bliver nødt til at få set på, hvorfor du holder dig tilbage, hvorfor du er usikker og dømmer dig selv så hårdt. Du ser andre i et fint og klart lys, og de er sjovere end dig, mens du er irriteret over og træt af din egen måde at være på.
Hvordan du gerne vil spille din rolle fremover er alene op til dig. Du KAN være mere udadvendt og mere opsøgende, men det kræver, at du ikke er bange for at miste noget, og at du ikke er bange for at blive grinet af.
De andre omkring dig, som virker naturlige, og som om det er det letteste i verden at tale med andre, kan dette, fordi de ikke bekymrer sig om, hvad andre tænker. De har ikke et selvværd, der forsøger at holde dem nede.
Hvis du skal slippe hæmningerne lidt, og bryde de usynlige bånd, der holder dig tilbage, skal du se på årsagen til, at de er der. Måske er tilbageholdenheden nogle gange også en beskyttelse for dig, som du kan være i sikkerhed bag.
Se også på det positive i at være den, du er
Har du nogensinde tænkt på, at hvis man er meget udadvendt og snakkende, så er man altid et let offer, hvis der skal gøres grin med nogen, eller nogen skal hives op på scenen til en leg eller konkurrence?
Man tager sjældent de stille og indadvendte, for det vil være synd for dem. Jo mere du gør opmærksom på, at du er til stede, jo mere opfatter andre det som en invitation til at grine af dig, og at du vil synes, det er helt ok.
Ved at du har rollen som den stille og eftertænksomme pige, har du altid en gyldig grund til ikke at blive hevet op på scenen. Er du klar til at slippe denne ”fribillet”?
Der er fordele ved både den udadvendte og indadvendte rolle.
De udadvendte får ofte skylden, når noget går galt, for alle kan huske, at de gjorde sig bemærkede. Samtidig får de så ofte æren, når noget gik godt, fordi alle kan huske, at de udadvendte var med. De indadvendte er fri for at tage ansvaret for det, der gik galt, for ingen kan huske, at de var med. Til gengæld bliver de sjældent rost for deres indsats, for den var der ingen, der så.
Jeg vil opfordre dig til at få set på det, der begrænser dig i at leve det liv/spille den rolle, du gerne vil. Samtidig vil jeg gerne pege på, at der er gode egenskaber i os alle, og at det er vigtigst, at du elsker dig selv og finder glæden ved den personlighed, der falder dig naturlig.
Mange kærlige hilsner fra Anja