Tænder på kvinder ved onani - er det normalt eller er jeg lesbisk?

Vis spørgsmål

Hej. Jeg er en pige på 17, og jeg er blevet lidt i tvivl om min seksualitet. Her på det sidste er jeg begyndt at tro, at jeg er lesbisk.

Jeg har ikke følelser for en kvinde eller noget, men når jeg onanerer, kan jeg tænde på kvinder, der har sex. Er det normalt? Jeg vil ikke være homoseksuel overhovedet. Bare tanken om at være i forhold med en kvinde giver mig kvalme.

Men jeg er så forvirret ... :( Jeg har ikke lyst til at være lesbisk)

Den forvirrede

SVAR:

Kære dig

Tak for din henvendelse til AdamogEva.dk Godt, at du spørger, for det kan være ret tunge tanker at gå rundt med alene.

Usikker seksualitet i puberteten

Som du måske ved, vågner seksualiteten for alvor i starten af puberteten, dvs. fra omkring 11-års alderen. Pludselig mærker vi seksuelle følelser og lyst til berøring og fysisk seksuel kontakt på en helt ny måde.

Men at seksualiteten vågner, er slet ikke det samme, som at den er færdigudviklet. Den udvikler sig op gennem puberteten, først og fremmest i perioden frem til ca. 20-års alderen. I den periode kan seksualiteten variere noget; den kan være stærk i perioder og næsten væk i andre perioder. Den kan være skøn og dejlig i perioder og svær og bøvlet i andre perioder. Vi kan også opleve, at den vender sig i alle mulige retninger. Derfor kan vi også få mange forskellige slags seksuelle fantasier i den periode.

Mange oplever homoseksuelle følelser i puberteten. Dvs., de oplever at blive seksuelt stemt og stimuleret af at tænke på eller se på en af eget køn. Nogle oplever, at de bliver seksuelt stimuleret af både eget køn og det modsatte køn. Det er alt sammen helt normalt, fordi det ganske enkelt handler om, at seksualiteten udvikler sig sådan.

Er du lesbisk?

Ovenstående betyder, at det ikke nødvendigvis er tegn på, at du er lesbisk, når du oplever at tænde på kvinder, der har sex. Det viser derimod noget, som mange oplever, nemlig at seksualiteten i perioder kan vende sig lidt i alle retninger. Derfor skal du også snarere lægge mærke til, at du ikke har lyst til at have sex med en kvinde. Det fortæller langt mere om din kønsidentitet og seksuelle orientering.

Videre frem

Op gennem puberteten skal kønsidentiteten også formes. Kønsidentiteten påvirker vores seksuelle orientering. Derfor har det også en positiv indvirkning på vores seksuelle orientering, hvis vi bliver trygge i vores køn.

Jeg vil derfor foreslå, at du prøver at slippe frygten for at være lesbisk (selvom det ikke altid er let at slippe en frygt, men jeg tror ikke, du er lesbisk). I stedet vil jeg foreslå, at bruger din energi på at være dig, at blive tryg i at være den pige, du er, og at blive tryg i de følelser, du oplever. Jo mere tryg du bliver i din værdi som det menneske, du er, jo mere kan du blive sikker i dig selv.

Læs også disse artikler:
Homoseksuel eller bare anderledes?
Hvad er homoseksualitet?
Hvad nu, hvis jeg ikke passer til mit køn?

Kærlig hilsen
Ole Rabjerg

Opdateret 15.10.2020