Tænder på kvindefødder - er det normalt og hvad siger Bibelen?
Hej, jeg er en dreng på 15 år. Jeg ved ikke hvorfor, men jeg "tænder" på at se på kvindefødder. Jeg synes selv, at det er meget mærkeligt og pinligt og jeg føler mig underlig på grund af det. Jeg kan blive tændt af at fx. se et billede af et par fødder, selv om jeg ikke engang kan se resten af kvinden. Jeg synes, det er vildt frustrerende. Hvad er det? Er det normalt? Er det noget, der kan ændre sig med alderen? Kan det blive forstyrrende for mit eventuelt kommende sexliv? Kan man gøre noget ved det selv?
Og så en anden ting.
Når jeg nu kan blive tændt af at se på billeder af damer med bare fødder, er det så porno? Det kan jo godt f.eks bare være et billede af en yoga-position, eller massage eller sådan....
Jeg er ret forvirret over alt det her, og ved ikke, om det er forkert, eller noget jeg bør tage afstand fra. Jeg er kristen og er også interesseret i, hvad de kristne værdier og Bibelen mener om det.
PS: Jeg er MEGET taknemmelig for denne side, den har hjulpet mig rigtig meget.
Dreng, 15 år

SVAR:
Hej!
Mange tak for dit spørgsmål. Det virker som om, du har gjort dig mange gode overvejelser og har tænkt længe over denne frustration. Derfor er det også virkelig en glæde, at frustrationen ikke bare er noget, du går med selv, men er blevet til et konkret spørgsmål her til Adam og Eva. Jeg håber på at give dig lidt af, hvad du søger.
Den seksuelle lyst kan variere og ændre sig over tid
Groft sagt adskiller den mandlige seksualitet sig fra den kvindelige ved at være langt mere styret af, hvad vi ser. Derfor er det helt normalt, at vi drenge har en særlig opmærksomhed, der koncentrerer sig om visse kvindelige kropsdele. Typisk vil der være en særlig interesse om det, der er forskelligt fra os selv, som tydeligst ses ved brysterne og kønsorganerne. Måske fordi at det på en særlig måde udtrykker kvindelighed. Man ved ikke, hvorfor nogle oplever denne tiltrækning særligt stærkt ved mere utraditionelle kropsdele som albuer, ben eller, som i dit tilfælde, fødder. Men bare fordi det er utraditionelt, er der altså intet underligt ved, at man har en lyst, som er bundet til visse kropsdele.
Det varierer dog i hvor høj grad, ens lyst er bundet til disse særlige interessepunkter. Det kan skabe problemer, hvis lysten koncentrerer sig så meget om en bestemt kropsdel, at man næsten ikke kan opleve at blive seksuelt opstemt af andet. Ud fra at du siger, at du ”tænder” på kvindefødder, er det svært at vide, hvor stærkt du føler denne tiltrækning. Du skriver heller ikke noget om, hvordan din fascination af fødder har udviklet sig, eller om du bare lige pludselig opdagede den. For indimellem kan der i puberteten forekomme perioder, hvor man opdager nye tiltrækkende sider ved det modsatte køn, som er meget interessant, lige når man opdager interessen, men som så langsomt ”går i sig selv” igen.
Følelserne gør noget ved dig
Indtil nu har jeg skrevet lidt om selve det fænomen, at ens seksuelle lyst kan være bundet til visse kropsdele. Noget helt andet, men mindst ligeså vigtigt, er de følelser, der er forbundet med det. Du beskriver det som pinligt, og at du føler dig underlig ved at have det, som du har det.
Find en at tale med
Selvom jeg, ud fra det du skriver, ikke helt kan aflæse, hvor stærk din lyst knytter sig til fødder, så er det en god idé at finde en at tale med om de følelser, du har omkring det. For det første fordi det, man synes, er pinligt, ofte er fordi, man føler, at det er lidt forbudt. Forbudte ting har bare en tiltrækningskraft på os mennesker, så hvis man ikke får talt med en, der ved noget om det, kan problemet med tiden vokse sig større. Det bedste ville være at tale med en terapeut eller psykolog, som vil kunne give dig nogle redskaber til at tackle dit problem med. Det er desværre også bare den dyre løsning. Alternativt kan du tale med en voksen, som du har tillid til. Det kan være rart, at det ikke lige er en af de aller nærmeste man snakker med om disse ting. Så jeg vil foreslå at det kan være en præst, eller en leder i et ungdomsarbejde.
For det andet kan dét, at man ikke vil sige det til nogen, føre til, at man bliver bange for at åbne sig overfor nogen som helst, fordi man er bange for, hvad de vil tænke, hvis de fandt ud af, at man har det sådan. Dette kan give konsekvenser for de venskaber og familie relationer, som du har. Ikke mindst kan det give problemer i et kæresteforhold, eller bare det at indlede en kontakt til en pige, fordi man er bange for, at vedkommende vil opdage det, man synes er pinligt.
Gud har skabt os med vores seksualitet
Din anden del af dit spørgsmål angår den bibelske vejledning på området. Det er dejligt at høre, at du ønsker at lade Bibelen være retningssnor for dit liv. Bibelen ser sex som en fantastisk gave til os, og de retningslinjer, vi får der, er ikke for at tage noget fra os, men for at beskytte denne uvurderlige gave.
Den Bibelske tanke med sex er, at det er en sammensmeltning mellem to mennesker, der har lovet hinanden, at de vil elske og ære hinanden, indtil døden skiller dem ad. Sex er en mulighed for at udtrykke kærlighed på et dybere plan, end hvad ord kan sige.
Gud har skabt os med lysten, og den hverken kan, eller skal vi løbe fra. Hvornår er vi så på galt spor? Paulus siger, at vi ikke må gøre noget, som går imod vores samvittighed. Det kan derfor være et pejlemærke, om det føles forkert. Det skal dog siges, at der kan være gået noget galt med ens samvittighed, så man enten får skyldfølelse over en masse, man ikke skulle, eller at man slet ikke kan føle skyld. Men imellem disse to yderpunkter kan man i mange tilfælde bruge sin samvittighed, som rettesnor.
Det er vigtigt for mig at understrege, at det ikke er fordi det lige er fødder, at det kan gå hen og blive en synd. Men det er, hvad man gør med den følelse og tiltrækning, man har. Man kan ikke undgå at lægge mærke til det smukke og tiltrækkende ved kvinder, som omgiver os, men vi kan gøre noget ved, om denne lyst får lov til at udvikle sig til et begær, som optager vores tanker så meget, at vi næsten ikke kan tænke på andet.
Det at tænde på et andet menneske er kun startskuddet til noget langt større. Det kan udvikle sig til et dybt fortroligt fællesskab mellem to mennesker, og i dette fortrolige fællesskab er sex helt fantastisk. Hvis vi begynder at dyrke det, der tænder os, for eksempel ved at se porno, eller på andre måder bevidst at opsøge lysten for dens egen skyld, da bliver lysten løsrevet fra det fællesskab, som oprindeligt var tiltænkt. Vi er forskellige og har hver vores kampe. Derfor betyder det ikke så meget, om det lige hedder porno, men hvis det tænder dig seksuelt at søge på billeder af kvindefødder, har det nøjagtig den samme funktion som porno – og da er det udenfor den ramme, som Gud ønsker at vores seksualitet skal udfolde sig.
Jeg håber, at jeg har kunnet give dig lidt svar på alle de tanker, du går med. Ellers er du altid meget velkommen til at spørge igen.
Venlig hilsen Mikkel
Mikkel Lindeskov
Skrevet af:
Mikkel Lindeskov
psykolog
adamogeva.dk