Tænder på bøsseporno. Er jeg homoseksuel?

Vis spørgsmål

Hej.

Jeg er en dreng på 15, som er i tvivl om sin seksualitet. Når jeg ser porno, ser jeg bøsseporno. Jeg får også rejsning af at se en mand og en dame i seng sammen, men alligevel ser jeg kun bøsseporno, da det er det, jeg mest tænder på.

Jeg har været meget sen i min pubertet. Før min pubertet startede, har jeg set normal porno og også lebbeporno enkelte gange, som tændte mig. Men jo længere jeg er i min pubertet, jo mere tænder bøsseporno mig. Jeg ved godt, at det kan være en fase, som nogen kommer igennem i puberteten. Jeg fantaserer “kun” om mænd. Jeg ønsker ikke selv at udleve dem. Ikke nu i hvert fald.

Desuden er jeg også i tvivl, om jeg kan lide en pige fra min parallelklasse. Hun har en kæreste, og det irriterer mig, når jeg ser dem kysse eller være sammen. Desuden synes jeg også, hun er rigtig smuk og har lyst til at kysse hende. Men nu har jeg læst om forelskelse, og jeg bliver ikke nervøs, når jeg er sammen med hende eller får sommerfugle i maven, når jeg tænker på hende. Jeg tænker mere over, om jeg har en bussemand i næsen, noget rundt om munden, noget i tænderne osv. Men på den anden side har jeg også lyst til at kysse min bedste drengeven.

Jeg ønsker helt inderligt ikke at være homoseksuel. Ikke fordi jeg har noget imod dem; faktisk så synes jeg, de er utrolig modige og har meget respekt for dem, men jeg ønsker inderligt ikke at være homoseksuel. Jeg er bange for at skuffe min familie. Jeg har den skønneste familie, men er alligevel bange for deres reaktion.

SVAR:

Kære ven!

Tak for din henvendelse til AdamogEva.dk. Når jeg læser din henvendelse, får jeg en fornemmelse af, at du får meget af din viden om sex gennem porno, og at du spørger pornoen til råds, hvor på den seksuelle skala du befinder dig. Det kan være, jeg misforstår dig, men vil alligevel komme ind på tre sider af pornoens virkelighed:

Porno er fantasi

Porno er en fantasiverden på samme måde som Batman, Star Wars og andre fantasiverdener. Det opleves skønt at være i, men du kan ikke lære af det. Det er som en drøm, og i pornoen fungerer alt! Alle kan præstere det de skal; her er ingen rejsningsproblemer eller menstruationssmerter eller “Jeg har ikke lige lyst i dag”. Alle er tændt og har lyst til det, der nu er gang i, og hvis ikke, så – vupti – ender det alligevel med, at alle når klimaks og får udløsning. I pornoen er der ikke jalousi og andre følelser som begrænser. Porno er grænseløst.

Porno er afhængighedsskabende

I pornoens fantasiverden er alt perfekt og dermed meget, meget bedre end i den virkelige verden. Blandt andet derfor kan porno meget nemt blive afhængighedsskabende. Pas på dig selv og lad være med at spørge pornoen til råds om, hvad der tænder dig, og hvordan du har det med sex. I pornoens univers er det nemt at blive skubbet i retninger, som du ellers aldrig ville have tænkt over, og du bliver nemt tiltrukket af ting eller personer, som du ellers ikke ville have følt noget seksuelt for.

Porno er en pengemaskine

Har du nogensinde overvejet, hvordan pornomodellerne har det? Nogle af dem bliver betalt. Nogle af dem bliver lokket, underbetalt og misbrugt. Nogle bliver tvunget. Nogle snydt og bedraget. De giver noget af sig selv, som er beregnet til gensidighed og kærlighed. I stedet for gensidighed og kærlighed bliver modellerne stillet overfor krav og penge/tvang. Det er meget usundt, og mange pornomodeller bliver ødelagt.

Sex trives rigtig godt i åbenhed, fortrolighed, kærlighed og gensidighed. Hvis det ikke findes i det seksuelle forhold, bliver det meget nemt til overgreb og krænkelse. Sex mellem pornomodeller er ikke “noget vi leger”; det er ægte sex, som ikke er i gensidig kærlighed og fortrolighed, derfor må modellen beskytte sig selv ved at gøre sig følelseskold i situationen.

Du kan læse mere i vores tema om porno.

Pigen fra parallelklassen

Jeg er usikker på, hvad det præcis er, du prøver at fortælle. Det virker, som om du har et problem med, at du ikke har sommerfugle i maven, når du er sammen med hende. Mange vil opleve sommerfugle i maven, når de er forelsket, men mennesker er forskellige. “Sommerfuglene” kan fortælle, at du er forelsket, men det modsatte gælder ikke; du kan sagtens være forelsket uden nogensinde at opleve “sommerfugle i maven”.

Du er lige nu i en proces, hvor du skal finde ud af, hvad din krop og psyke vil fortælle dig. Det kan være, at det hos dig er et tegn på forelskelse, hvis du pludselig går særlig meget op i dit udseende. Hvis du er en person, som aldrig oplever “sommerfugle i maven” uanset hvad der sker, skal du heller ikke regne med at opleve det, når du er forelsket.

Forelskelse kan komme brusende med alle følelser i spil, men forelskelsen kan også vokse stille frem uden de store følelsesmæssige højder. I vores leksikon kan du under opslaget Forelskelse finde artikler og svar, som handler om det.

Find en at tale med

Jeg vil opfordre dig til at finde en voksen at tale med om din usikkerhed og seksualitet. At sætte ord på hjælper én til at selv finde ud af, hvad man tænker. Da du har den skønneste familie, vil jeg forsigtigt foreslå dig en far/søn samtale. Mærk selv efter, om det er realistisk, eller du hellere skal have en anden samtalepartner.

På AdamogEva.dk har mange andre skrevet om deres homoseksuelle følelser, og måske kan du i nogle af svarene finde noget, du kan bruge i dit liv. Her er et par eksempler, og der er mange flere:
Jeg er forvirret i min seksualitet efter at have set meget porno
Ser bøsseporno og får rejsning – er jeg så bøsse?

De kærligste hilsner
Karsten

Opdateret 19.10.2020