Tabt barn – Hvordan bliver jeg hurtig gravid igen?
Hej. Vi mistede vores barn meget sent i graviditeten den 20 januar. Nu har vi travlt med at blive gravide igen. Vi har snakket om, om man godt kan være gravid, selvom man får en positiv ægløsningstest?
Kan ikke finde nogen steder på nettet. Vi har jo fået at vide, at vi kunne blive gravide meget hurtig igen, efter en fødsel.. Ja du kan nok høre, at jeg er ekstrem skruk og desperat. Men når man har båret rundt med sit barn i maven i 7 mdr. og maven pludselig er stille og tom, så kan det kun gå alt for langsomt med at blive gravid igen.
Har du nogle gode råd og fif til, at det kan gå lidt hurtigere, så jeg snart kan komme videre og koncentrere mig om en ny graviditet? Håber du kan hjælpe mig.
Mvh D, 23 år

SVAR:
Kære du!
Jeg kan godt forstå, at ønsket om et barn mere fylder meget for jer, når I netop har mistet jeres lille. Fysisk set kan du sagtens blive gravid igen nu, 3 mdr. efter din fødsel.
Ægløsningstest og graviditet
Til dit spørgsmål om ægløsningstest:
Det er sådan, at du kan blive gravid i døgnene lige før og lige efter din ægløsning. Hvis en ægløsningstest er positiv, så er der netop stor sandsynlighed for, at du bliver gravid, hvis I har sex samme dag eller dagen efter.
Jeg synes også, jeg må sige, at ikke alle sådanne tests er lige præcise og pålidelige.
Det var det helt konkrete svar. Jeg har lyst til at skrive lidt mere til dig...
Undgå pres
Først har jeg lyst til at tilføje, at selvom ønsket om at blive gravid igen fylder meget for dig, og sikkert også for din mand, så kan det være et hårdt pres over jeres sex-liv, at "nu skal det være". Mange barnløse par oplever dette. Jeg vil opfordre jer til at tale med hinanden, hvis I oplever jer presset, eller er kede af, at sex bliver reduceret til muligheden for at blive gravid. I har begge brug for nærhed, tryghed, intimitet og omsorg - og alt det skulle også gerne være en del af jeres sexliv.
Sorg og smerte contra håb og drømme
I er i en meget speciel situation, som er svær for alle, der oplever den. Tabet af og sorgen over det barn, I har mistet og ønsket om et nyt barn må naturligvis begge fylde meget. Det kan være svært at rumme positive håb og drømme, samtidig med sorgen.
Hvis du eller din mand synes, at I har brug for hjælp til at arbejde med den ene, eller begge dele, så kan jeg meget varmt anbefale "Foreningen til støtte ved spædbarnsdød" www.spaedbarnsdoed.dk. Se særligt linket "for forældre".
De har et enormt godt arbejde med forældregrupper/sorg-grupper for forældre, der har mistet et barn op til, under eller kort efter fødslen.
De har utrolig meget informationsmateriale - også om ny graviditet og det næste barn.
Jeg tror, noget af det vigtigste er, at I begge kan fortælle hinanden og jeres nærmeste venner/familie, hvordan I har det. Uanset om I er forventningsfulde, kede af det, vrede, tænker på at du skal blive gravid eller hvad der end fylder. Uanset om du bliver gravid med det samme, eller der går lang tid, så har I brug for hinandens og andres støtte!
Med ønsket om alt det bedste for jer begge
Venlig hilsen
Jordemoder Ida Secher Rom
Ida Secher Rom
Skrevet af:
Ida Secher Rom
Jordemoder
adamogeva.dk