Synes kønslæber og vensubjerg er for store - hvad gør jeg?
Hej.. !
Jeg er en pige på 14 år. Og jeg har det ret dårligt med mit underliv.
For det første synes jeg at mine kønslæber er ret store Og for det andet så buler (venusbjerget) meget ud!!
Så jeg kan ikke lide at havde stramme bukser på eller bare vise mig i trusser.. Foran andre…fordi det buler så meget ud.
Og jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre fordi alle andre piger jeg kender… deres (kone) buler overhovedet ikke ud, når de har stramme bukser på… deres er bare helt flad.. Og jeg er ret ked af det over det, tør heller ikke vise mig nøgen overfor nogen.
Har en kæreste og vi vil godt prøve noget mere… men ved ikke helt om jeg tør, fordi det buler så meget ud..
Ps. Det gør også ondt når jeg ligger mig på maven… det trykket agtig på min (kone) Please help.. !!
Anonym, 14 år

SVAR:
Kære pige på 14 år
Der sker utrolig mange ting med kroppen, når man er i puberteten ligesom dig. Det kan både være de forandringer, man er glad for, men også dem der gør en ked af det.
Det er selvfølgelig vigtigt, at du har det godt med dig selv, også dit underliv! Nogle gange tager det lang tid, før man vænner sig til kroppen, som den er. Prøv om du kan fokusere på de gode ting ved dig selv og dit udseende. Eller forsøg at tænke på, at du ser ud, som du er skabt - du er dig selv og skal ikke ligne de andre piger.
Kønslæber
Du skriver, at du synes, dine kønslæber er ret store. Jeg tænker, at det er de indre kønslæber, du skriver om?
Det er en del af kroppens udvikling, at de vokser, og mange piger ser sådan ud. Nogle oplever, at de generer ret meget, fordi de hænger nedenfor de ydre kønslæber. Hvis det er noget, der generer dig meget, kan du gå til din læge og spørge, om det er noget, der skal opereres. Det er dog sjældent den bedste løsning, fordi man kan få nogle smerter og faktisk flere gener end før.
Du kan læse nogle svar her, som er givet omkring det samme spørgsmål
Kan jeg gøre noget ved, at jeg er vildt grim forneden?
Mine kønslæber er alt for store, kan jeg gøre noget?
Venusbjerget
Den anden ting, du skriver om, er venusbjerget. Der er et lag fedt, der sidder på skambenet, og der er bare stor forskel på, hvordan piger ser ud. Det har ikke nødvendigvis noget at gøre med, om man er tyk eller tynd. Slanke piger kan også have et venusbjerg, der buler frem.
Du kan prøve at give det en pause, så du ikke ligger på maven det næste stykke tid. Måske er der blevet trykket en del på kønsbenet/skambenet (der sidder lige under venusbjerget) og det kan blive ømt.
Du kan læse meget mere om den normale udvikling og variation her:
Pigens kønsorganer og Pubertet - en ekstrem forvandling
Blufærdighed og grænser
Det at du ikke synes, det er rart at være nøgen overfor andre, er en helt okay følelse. Det er ikke et must, at du skal vise dig nøgen. Pas på dig selv og overskrid ikke nogle grænser, som du ikke er klar til.
Det gælder især, når nu du skriver, at du gerne vil prøve noget mere med din kæreste. Uanset hvad det er, du har i tankerne, så skal det føles rigtigt og ikke være på grund af et pres - hverken fra omgivelserne eller kæresten.
Din kæreste holder sandsynligvis meget af dig og er sikkert helt ligeglad med, hvordan du ser ud forneden. Han synes sikkert, det er pænt, fordi det er dig. Ud fra din alder vil jeg gætte på, at alting med en kæreste er meget nyt og derfor også nervepirrende. Men sørg for at få snakket om, hvad I er trygge ved.
Mærk godt efter, hvad du er klar til
Når du mærker, at du ikke har lyst til at vise dig nøgen overfor din kæreste, er det et rigtig godt pejlemærke på, at du ikke er klar til hverken at I skal være nøgne sammen eller gå videre end det. Jeg tænker, at I måske overvejer at være sammen seksuelt. Det er meget tidligt at have sin seksuelle debut som 14 årig og derfor er den seksuelle lavalder også sat til 15 år. Når vi har sex med et andet menneske, giver vi noget af det fineste og mest følsomme af os selv til den anden. Og det får vi ikke tilbage.
Jeg vil anbefale, at du og din kæreste sammen læser disse artikler, inden I beslutter, hvor meget "mere" I vil sammen.
Jo tættere jo bedre - med omtanke og Pas godt på dit sexliv
Du står lige nu midt en pubertet, som er fantastisk men også svær. Det bedste du kan gøre for dig selv, er at finde alle de gode ting, der også er ved dig og tænke positivt om den, du er. Hvis du kan udstråle, at du er en dejlig pige, så vil andre kunne mærke det. Og du kan måske endda hjælpe andre til at være sig selv og have det godt med det.
Mange venlige hilsner fra Karen
Karen Klitlund Børty
Skrevet af:
Karen Klitlund Børty
Jordemoder
adamogeva.dk
adamogeva.dk bruger cookies. Læs mere OK