Svimmel når jeg rejser mig - har det noget med puberteten at gøre?
Hej. Jeg er en dreng på 14 år, snart 15. Jeg får tit svimmelhed, når jeg rejser mig fra en liggende eller siddende position. Hvad kan det skyldes? Har det noget med puberteten at gøre?
Hilsen Steffen, 14 år

SVAR:
Hej Steffen
Alle mennesker vil opleve svimmelhed i kortere tid, hvis man rejser sig hurtigt op efter længere tid i siddende eller særligt liggende position. I takt med at man bliver ældre, kan fornemmelsen af svimmelhed blive kraftigere og vare i længere tid. Det har dog ikke noget med puberteten at gøre, men altså noget, som alle - unge som gamle - kan opleve.
Det kaldes ortostatisk hypotension. Svimmelheden opstår, fordi hjernen kortvarigt modtager for lidt blod. I løbet af kort tid begynder hjertet dog at øge sin pumpefunktion, så blodtilførslen til hjernen øges og svimmelheden forsvinder. Det er ikke udtryk for sygdom, men en normal reaktion fra kroppens side. Men hvis svimmelheden varer ved i lang tid eller man besvimer, bør man kontakte sin egen læg.
Et simpelt og godt råd er at rejse sig langsomt, hvis man har tendens til svimmelhed.
Hvis du er interesseret i emnet, kan man læse mere her:
Sundhed.dk/lavt blodtryk i stående stilling.
Mvh
Boje
Boje Kvorning Ehmsen
Skrevet af:
Boje Kvorning Ehmsen
Læge
adamogeva.dk