Svie i skeden efter samleje – hvad kan det skyldes?

Vis spørgsmål

Hej. Det svier i min skede, når min mand kommer inde i mig. Hvad kan grunden være til dette?? Vi blev gift her i juli i år og første gang vi havde sex var med hinanden efter brylluppet.

Jeg har prøvet at finde ud af, hvad det kan være, men det jeg læser er enten, at man har svamp eller en kønssygdom - men det er vel ikke muligt at have en kønssygdom, når det er første gang, man har samleje??

Jeg har altid tidligere hørt, at sex er skønt, og jeg vil gerne opleve det, men som det ser ud nu, er det slet ikke spor skønt :(

Håber I kan hjælpe med at give nogle svar eller måske henvise til nogen, der kan give svar.

På forhånd tak.

Mvh. den nygifte, 22 år

SVAR:

Kære nygifte!

Hjerteligt tillykke med at I netop er blevet gift, og at det er lykkedes jer at vente med at have sex, til efter I er blevet gift! Jeg ved godt, at det kan være frustrerende, at der er startvanskeligheder, når man har ventet længe og glædet sig meget til endelig at skulle nyde hinanden på denne måde. Men jeg tror på, at I har gjort jer selv og hinanden en stor tjeneste ved at tage tingene i denne rækkefølge!

Svie i skeden

Jeg er i dit spørgsmål lidt i tvivl om, om det er hele tiden, når din mand er inde i dig, at det svier eller kun i forbindelse med hans orgasme. Jeg forestiller mig, at det er det første, der er problemet, for det er der nemlig mange, der kan have problemer med i starten af deres sexliv. Der kan være flere grunde:

  • Når man er jomfru og begynder at have sex, skal kønskransen revne. Det er meget forskelligt, hvordan den ser ud, og hvor ondt det gør. For nogle tager det længere tid og flere gange samleje, før det bliver helt smertefrit. Alt afhængigt af hvor mange gange I har haft sex, skulle man dog tro, at din kønskrans nu er tilstrækkelig revnet.
  • Mon du er våd nok? Man kan nemt være lidt spændt på at have sex de første gange, og det gør for de fleste ondt, at kønskransen revner. Det kan føre til en ond spiral, hvor man frygter, at det gør ondt og derfor ikke bliver våd nok, og når ikke man er våd nok, kan det også give svie ved samleje, så man også næste gang frygter, det gør ondt, osv.
    Løsningen er langt forspil og evt glidecreme. Nogle kvinder har generelt svært ved at blive våde nok, og har derfor mere eller mindre altid brug for, at der er glidecreme indenfor rækkevidde, når de skal have sex.
  • Svamp kan også give svie i skeden, men for det meste vil der også være andre symptomer, som fx at det også svier/brænder på andre tidspunkter, tykt hvidligt udflåd, evt rødme på de synlige dele af kønsorgannerne.
    Svamp smitter oftest ikke, og der er ikke altid nogen god grund til, at man får det. Andre gange kan det skyldes, at man vasker sig for meget i skridtet, så husk kun at bruge vand og evt intimsæbe, ikke almindelig bodyshampoo. Hvis du tror, du kan have svamp, kan du få en tid hos din læge og få det undersøgt. Man kan også købe medicin i håndkøb på apoteket mod svamp. Hvis din mand bliver smittet, vil han også få kløe/svie og rødme på penis med små røde knopper. I så fald kan han købe noget at smøre med i håndkøb på apoteket og I skal begge behandles. Snak evt. med jeres læge, om hvordan I får det udryddet igen.

Der er håb for jeres sexliv

Det er vigtigt, I ved, at det er helt normalt, at sex ikke er fantastisk fra første samleje, men det kræver tid, øvelse, og snak om, hvad I hver især godt kan lide og ikke bryder jer om. Det er det fine ved, at I har valgt at tage tingene i den rækkefølge, I har. I har ikke valgt at bygge jeres forhold på, om I har god sex eller ej, men på om I elsker hinanden og er gode til at snakke sammen. God sex kan læres, det kan det andet ikke altid.

Så hav tålmodighed. Nyd hinanden og det nærvær, I kan have sammen uden sex. Lad være med at presse jer selv eller den anden til at have sex, men lad lysten styre det. Brug tid på at tænde hinanden og jer selv og brug tid på et langt forspil.

Måske kan I have glæde af at læse mere her på siden. Her er et par forslag:
Vejen til god sex
Sex den første tid - i praksis

Jeg håber, du har fået et svar, du kan bruge, og ellers er du naturligvis velkommen til at skrive igen.

Kærligst
Lotte