Pletblødning efter fortrydelsespille - kan det være menstruation?
Hey Adam og Eva. Jeg er en dreng på 17 år, der har er spørgsmål. Min kæreste og jeg, vi havde samleje for et stykke tid siden.
Dette var uden kondom eller P piller.
Efter sex tog hun en fortrydelsespille.
5 dage efter begyndt hun at pletbløde, og det fortsatte i 3-4 dage. Hun siger, hendes menstruation først skulle være der 2 uger efter. Jeg ved ikke helt, om det var hendes menstruation, der var der også.. Måske kunne I svare på det?
Men ihvertfald. Hun tog en graviditettest efter blødningen var stoppet (4 dage efter ) og det var så 13 dage siden sex der. Den viste heldigvis negativ, men dog er vi stadig bekymret..
Ha' en go dag!
Anonym, 17 år

SVAR:
Kære Anonym
Det er svært at give dig et konkret svar på dit spørgsmål. Jeg kan give dig nogle mere generelle svar om, hvad der er normalt. Hvis din kæreste på anden måde får det dårligt eller blødningerne forværres, bør hun blive undersøgt af egen læge.
Bivirkninger ved fortrydelsespiller
Jeg kan berolige jer med, at det er helt normalt at pletbløde efter at have taget en fortrydelsesspille, faktisk kan hun småbløde helt indtil hendes næste menstruation. Hun kan også opleve at hendes menstruation vil komme før hun forventer det eller at hun får sin menstruation op til 3 dage efter det, hun plejer. Det er dog vigtigt, hvis din kærestes menstruation udebliver i mere end 5 dage efter hendes forventede menstruation, at hun tager en ny graviditets test eller kontakter sin egen læge for at blive tjekket. Normalt vil fortrydelsespillen ikke have indvirkning på menstruationscyklussen, men der kan forekomme nogle uregelmæssigheder.
Læs også disse svar:
Kan jeg ikke tåle fortrydelsespiller?
Har pletblødning efter fortrydelsespille betydning for cyklus?
Fortrydelsespiller - ikke prævention
En fortrydelsespille virker på den måde at den indeholder hormonet gestagen. Dette hormon hindrer – alt efter tidspunktet i din kærestes cyklus – en befrugtning af ægget eller at et eventuelt befrugtet æg sætter sig fast i livmoderen og hindrer derved en graviditet. Derfor er der også nogle etiske overvejelser forbundet med at bruge fortrydelsespillen.
I kan læse mere om det her: Fortrydelsespillen
Kan jeg undgå tidlig abort med fortrydelsespillen?
Det er vigtigt at understrege at fortrydelsespillen ikke kan anbefales som præventionsmiddel. For det første kan der være flere bivirkninger forbundet med det og det, at den tages efter ubeskyttet sex, gør den yderst usikker i forhold til at beskytte mod en uønsket graviditet. Faktisk svinger sikkerheden fra 60-90 % bl.a. afhængigt af, hvornår man tager den.
Sex er et stort ansvar
I har valgt at indgå i et seksuelt forhold til hinanden. Derfor er det også vigtigt, at I tager det ansvar på jer, som sex medfører. Er I klar på at blive forældre som 17-årige? Det er vigtigt, at I får snakket om, hvordan I ønsker at beskytte jer imod graviditet og også imod kønssygdomme. Det er samtidigt vigtigt, at I passer på jer selv og jeres seksualitet. Jeg har linket til en artikel, der uddyber dette.
Pas godt på dit sexliv
Hvis I fortsat vælger at have sex, vil jeg foreslå jer at bruge kondom, fordi det er den eneste, der beskytter jer mod kønssygdomme og hvis I kombinerer det med et andet præventionspræparat, vil det give jer ekstra beskyttelse imod en uønsket graviditet. Jeg har linket til en artikel om forskellige præventionsmidler: Prævention
Hvis du/I stadigvæk har spørgsmål eller ikke synes, jeg har svaret fyldestgørende nok, skal du/I endelig skrive igen.
Med venlig hilsen
Hannah Søvndal
Hannah Merete Søvndal
Skrevet af:
Hannah Merete Søvndal
sygeplejerske
adamogeva.dk