Veninde har strenge forældre, der slår - hvad gør vi?
Kære brevkasse.
Jeg har et meget alvorligt problem, som jeg håber, at I vil hjælpe mig med. Det er sådan, at jeg har 2 bedste veninder i skolen, og vi er et trekløver. I dag fik vi så snakket sammen om alle mulige ting, og den ene siger, at hendes forældre er vildt strenge og slår hende. Den anden veninde og jeg er meget bekymret for hende, og vi ved ikke, hvad vi skal gøre. Vi tør ikke melde det, da hun ikke ved, hvor hun så skal hen. Men vi vil virkelig gerne hjælpe hende.
Vi ved ikke hvor slemt, det er, og hvordan det foregår, men vi har set et billede, som viser, at hendes mor har nevet hende. Så hvad skal vi gøre? HJÆLP.
M, 15 år

SVAR:
Kære M
Mange tak for dit spørgsmål! Først vil jeg gerne sige, at det er rigtig godt og flot, at du bekymrer dig om din veninde og gerne vil hjælpe hende. Det har hun helt sikkert brug for.
De voksne har pligt til at hjælpe
Dernæst vil jeg sige, at det er et stort ansvar at stå med, når man som du og din veninde er 15 år. Det bedste, I kan gøre, er at fortælle til en voksen, I har tillid til, hvad der sker hjemme hos din veninde. Det kan f.eks. være en af jeres lærere, en af jeres forældre, skolesundhedsplejersken eller en anden voksen. Måske har din veninde selv mod på at tale med en voksen, og måske har hun brug for, at I hjælper hende.
Når hun/I har fortalt det til en voksen, så har den voksne pligt til at hjælpe din veninde. Som du sikkert ved, er alle former for vold mod børn ulovligt i Danmark. Det skyldes, at vold er meget skadeligt, og derfor skal den voksne hjælpe din veninde og sørge for, at hun får hjælp.
Din veninde kan også selv henvende sig på kommunen, som er dem, der hjælper børn og unge med problemer derhjemme. Her kan alle henvende sig uanset alder, men for mange børn/unge kan det være lettere at have en voksen med. I kommunen arbejder der mennesker, som er vant til at hjælpe børn, unge og familier, som har det svært. Det kan f.eks. være, hvis der er vold i familien.
Bange for at fortælle, hvad der sker
Jeg ved, at der er mange af de børn og unge, som oplever vold derhjemme, der ikke har lyst til at fortælle om det eller tale med nogen om det. Det kan f.eks. skyldes, at de synes, det er deres egen skyld, eller måske er de bange for, hvad der vil ske, hvis de fortæller det til andre.
Du skriver, at din veninde er bange for at melde det, fordi hun ikke ved, hvor hun så skal hen. Det er sådan, at kommunen har pligt til at hjælpe din veninde, men det betyder ikke nødvendigvis, at hun skal flytte væk fra sine forældre. Nogle gange er det nødvendigt at flytte et andet sted hen, men ofte forsøger kommunen at hjælpe på en anden måde, så din veninde vil kunne blive boende derhjemme.
Hos kommunen har din veninde også ret til at få anonym rådgivning, hvis hun endnu ikke har helt mod til at fortælle dem, hvem hun er. Da jeg ikke ved, hvilken kommune, I bor i, kan jeg ikke fortælle jer præcis, hvordan I kommer i kontakt med den anonyme rådgivning, men du er velkommen til at skrive igen og oplyse jeres kommune. Så vil vi gerne hjælpe jer med at finde ud af hvordan.
Børns Vilkår kan også hjælpe
Det er også en mulighed at kontakte Børns Vilkårs BørneTelefon eller UngeChatten. De kan også hjælpe jer med at finde ud af, hvordan I kommer i kontakt med den anonyme rådgivning. Hos Børns Vilkår kan din veninde også snakke eller chatte med voksne rådgivere, som har et godt kendskab til børn, unge og deres problemer. BørneTelefonen er åben alle dage kl. 11-23 året rundt. Nummeret til BørneTelefonen er: 116 111, og her er adressen til deres UngeChat. Hos BørneTelefonen og UngeChatten kan din veninde også være helt anonym, hvis hun gerne vil det.
Man har ret til at få hjælp og støtte af en bisidder
Til slut vil jeg fortælle, at når man skal til møde i kommunen, har man ret til at have en bisidder med. En bisidder er en person, som tager med til møderne for at hjælpe og støtte. En bisidder skal være over 15 år, og det er en, din veninde selv vælger. Hvis hun ikke synes, at hun kender nogen, hun vil have med, er det også muligt at få en bisidder fra f.eks. BørneTelefonen. Det er gratis at få sådan en bisidder, og det kræver kun, at din veninde kontakter Børns Vilkår. I kan læse mere om bisidder på denne side.
Jeg håber, at svaret kan være en hjælp for dig og din veninde; ellers er du meget velkommen til at skrive herind igen. Jeg ønsker jer alt det bedste, og at din veninde og hendes familie må få den hjælp, de har behov for.
Kærlig hilsen
Dorthe Mørch Mikkelsen
Skrevet af:
Dorthe Mørch Mikkelsen
Socialrådgiver
adamogeva.dk
adamogeva.dk bruger cookies. Læs mere OK