Storebror spørger om vi skal have sex - hvad gør jeg?
Hej Adam og Eva. Jeg har et problem. Min storebror har spurgt mig, om jeg vil sutte pik, og om jeg ville have slikket fisse; men jeg har det rigtig skidt, selvom han har skrevet undskyld.
Jeg har lovet ham, at jeg ikke ville sige det til min plejemor, og jeg har det dårligt, hvad skal jeg gøre?
Kærlig hilsen Cecilie 13 år

SVAR:
Kære Cecilie!
TAK, fordi du tør stille dit spørgsmål her til AdamogEva.!
Det er slet ikke sjovt, det du har været udsat for, og jeg kan godt forstå, du har det dårligt!
Aldrig ok at overskride en andens grænser
Ud fra dit spørgsmål kan jeg ikke helt finde ud af om din storebror og dig har været sammen, eller om det ikke er sket, og han så derefter har skrevet undskyld til dig for overhovedet at spørge.
Lige meget hvad, så er det SLET ikke ok! Din storebror har overtrådt dine grænser. Han har spurgt dig om noget, som ingen skal spørge om, når du kun er 13 år, og slet ikke når der er tale om, at det er din egen bror.
Det er vigtigt at du taler med nogen
I sådan en situation, hvor dine grænser er blevet overskredet, må du til enhver tid sige det til dem, du vil. Du har valgt at komme til AdamogEva, måske fordi det er anonymt; men du har også ret til at gå til din plejemor, også selv om du har lovet din bror at lade være.
Du er blevet sat i en situation, du ikke selv har valgt, og jeg tror, det er rigtig vigtigt, at du får talt med en voksen, der kan hjælpe dig. Det kunne være plejemor, måske en lærer eller en anden voksen, du kan stole på. Hvis det er svært at finde en, du kan tale med, kan du altid ringe til Børnetelefonen tlf.: 116 111 – det er ganske gratis, og du har lov at være anonym. Ved den telefon sidder der en, der kan hjælpe dig videre, så du kan få talt ud om det og få det bedre.
Du skal altid være velkommen til at skrive igen, hvis du ikke kan finde ud af, hvad ud skal gøre.
Læs også artiklen: Sig det bare! Om incest
Thea
Thea Mukai
Skrevet af:
Thea Mukai
socialrådgiver, cand.pæd.ant.
adamogeva.dk