Stor støtte i 25 år ældre mand, mine forældre er imod - ham eller mine forældre?
Hejsa. Håber virkelig at I kan svare på mit spørgsmål. Jeg har mødt en mand, som er 25 år ældre end mig selv, vi snakker rigtig godt sammen, det er ikke andet. Men mine forældre har fundet ud af, at jeg besøger ham, så de er ikke så glade for det, da han har børn, med sin ekskone.
Jeg elsker ham virkelig højt, men vil også være gode venner med min familie, når jeg besøger ham. Jeg har det svært i skolen og har haft bulimi osv så rigtigt svært, men den her mand kan give mig ro og tryghed, som jeg har brug for. Har været ked af det i fire dage, for må ikke have kontakt til ham overhovedet.
Hjælp mig. Vil gerne være glad igen, så jeg kan passe min skole og venner
Pige, 15 år

SVAR:
Hejsa til dig også!
Dejligt at du skriver til os og betror os dine problemer. Det ser ud til, at du har mange svære ting at tumle med. Når du skriver til os, så tænker jeg, at du også er en pige, der ikke så let giver op, selvom det nogen gang ser sort ud.
Jeg har tænkt meget over dit spørgsmål, og jeg er desværre ikke sikker på, at du bliver så glad, når du læser mit svar. Du har mødt en mand, som er 25 år ældre end dig selv, som du snakker rigtig godt sammen med, og foreløbig er det er ikke andet, skriver du. Det er skønt at have en god ven, som man kan dele alt med. Alle fortjener det. Desværre er jeg ligesom dine forældre rigtig bekymret, for det, du der beskriver, minder om et begreb, der hedder grooming. Det kan du læse mere om her (side 13-14): Når voksne krænker
Lige I nuet, virker det som om, at den mand kan give dig ro og tryghed, som du har brug for. Men det er ikke godt, hvis han bagefter knuser dit hjerte.
Tal med dine forældre om det
Forældre har ofte en (irriterende) god fornemmelse for, når der er noget, der ikke er, som det skal være. Du skriver, at du elsker ham virkelig højt, og jeg er derfor glad for at læse, at det ikke er lige meget, hvad din familie tænker. Måske kan du tale med dem om, hvad det er, han giver dig og få en åben snak med dem, om hvad det er, der bekymrer dem. Så kan du måske også tale med dem om nogle af de ting, der er svære for dig. Måske har du brug for at forandre dit skoleliv og få en frisk start på en anden skole?
Forældre vil deres børn det bedste
Jeg er sikker på, at dine forældre også gerne vil se dig være glad igen, så du kan passe din skole og venner. Min erfaring siger mig desværre, at du – hvis du fortsætter med din ven – hurtigt vil holde op med at se dine venner og passe din skole, men derimod blive mere og mere afhængig af din vens accept og omsorg. Når du så til sidst kun har ham, dukker der et helt andet ansigt op.
Pas godt på dig selv
Du må ikke bebrejde dig selv, at du ikke kan se ind bagved hans venlige facade, for han har meget mere erfaring end du. I mit arbejde på krisecentret, møder jeg voksne, modne kvinder, der må skjule sig resten af deres liv, fordi de faldt for ”prinsen på den hvide hest”, der i det lange løb viste sig at være en helt anden.
Du er alt for dyrebar til at spilde tiden med en mand, der er så meget ældre end dig selv, og som dine forældre ikke rigtig har fidus til.
Du skriver ikke, om du håber på at blive kærester med denne mand senere, men du skriver, du elsker ham og hvis du overvejer, om det en dag kunne blive til mere, så prøv også at søge på svar, hvor det handler om stor aldersforskel. Her er et eksempel og du kan selv finde flere: Går det at blive kærester eller ej med 20 års aldersforskel?
Jeg håber, du får en god snak med dine forældre. Måske kunne det derudover være godt for dig, at finde en voksen kvinde, som du kan tale med om din situation. Det kunne være en lærer, et familiemedlem, en forældre til en af dine veninder eller en helt anden, du kender. Voksne bliver som regel rigtig glade for, når en ung viser dem tillid, så overvej, hvem du kunne have lyst til at tale med.
De bedste ønsker for din fremtid!
Tove
Tove Larsen
Skrevet af:
Tove Larsen
Psykolog
adamogeva.dk
adamogeva.dk bruger cookies. Læs mere OK