Stor og hård testikel og ventetid på scanning - hvad skal jeg tænke?

Vis spørgsmål

Hej!

Jeg er en ung mand på 20 år ;). Jeg opdagede den venstre testikel var 3-4 gange større end den højre og helt hård, tog så til læge, hvor hun så udelukkede vandbrok og bitetikbetændelse, idet det var inde i testiklen og ikke kunne lyses igennem. Hun ville desuden sende mig videre til hospitalet, hvor jeg skal have taget en ultralydscanning.

Sagen er så bare den, at jeg kan komme til at gå og vente op til 30 dage, før jeg bliver indkaldt til scanning, hvilket er utrolig lang tid, synes jeg, når jeg ikke har fået nogen afklaring omkring, hvad der er galt.

Skriver så her for at høre, om i måske kunne hjælpe mig eller måske afklare noget omkring, hvad det er eller kan være, da det går mig meget på :/

Tobias, 20 år

SVAR:

Hej Tobias

Ud fra de få oplysninger, som du skriver, forstår jeg, at du pludselig har opdaget, at den venstre testikel er blevet 3-4 gange større end den højre og at der ikke er andre symptomer (smerter, rødme eller feber).

En stor og hård testikel kan være udtryk for kræft og du bør undersøges på hospitalet i løbet af få dage.

Så kontakt din læge igen og bed om en forklaring på, hvorfor du kan vente en måned med at blive udredt. Hun har måske en god forklaring.

Du kan eventuelt også henvende dig til den afdeling, som du er henvist til og høre, hvornår du har fået tid og fortælle om din bekymring og mit svar.

Du er også velkommen til at skrive igen, hvis der ikke kommer skred i udredningen.

Venlig hilsen
Lars Dysager, læge