Stoler ikke helt på p-pillerne - kan jeg være gravid?
Hej Adam og Eva! Jeg har et spørgsmål, jeg meget gerne vil stille, da jeg går rundt og er lidt urolig. Jeg er 17 år gammel og har haft en kæreste i snart et halvt år.
Vi har sex engang imellem og har altid brugt kondom. Men jeg startede så med p-piller for noget tid siden, pga meget voldsomme menstruationssmerter. Vi har dog stadig brugt kondom, da vi ikke helt stoler på pillerne.
Men 13 dage efter jeg havde taget den første p-pille, sprang kondomet, uden vi opdagede det. Jeg tog en test et par dage efter, som var negativ, men fandt bagefter ud af, at det ikke var så nemt at se præcist så hurtigt efter.
Alle steder står der, at hvis bare man har taget pillerne regelmæssigt fra første dag, skulle der ikke være nogen risiko, kan jeg stole på det??
Jeg skal have min første menstruation efter p-pille start nu her, men jeg er utrolig bange for, hvis den ikke kommer..
Hilsen Den urolige. 17 år

SVAR:
Kære Urolige
Tak for dit spørgsmål.
Du skriver, at du har kendt din kæreste i 1/2 år og I har sex engang imellem. Når I dyrker sex, bruger I kondom som prævention, samtidig med at du nu er begyndt at tage p-piller. Du får bl.a. p-piller p.g.a menstruationssmerter og det er een af fordelene ved p-piller.
P- piller og sikkerhed
Når man bruger p-piller sættes ens eget hormonsystem på stand by, i stedet får man tilført hormonerne via p-pillerne, dvs din ægløsning stopper.
P-piller virker med det samme, hvis du tager dem, som du skal. Hvis du begynder med p-pillerne på 1. menstruationsdag, og du tager dem rigtigt, vil du være beskyttet mod graviditet fra første dag. Dette kan du også læse om på indlægssedlen i pakningen og du kan læse om det i disse artikler:
Info om p-piller
Rod med p-pillerne!
Selv om kondomet sprang på 13. dagen, efter du var startet på p-piller, er det usandsynligt, at du skulle blive gravid, hvis du har taget pillerne korrekt.
Læs også:
Prævention
Det kan være en god ting, som ekstra sikkerhed, at bruge kondom og kondom er det eneste, der beskytter mod kønssygdomme.
Med venlig hilsen
Lise H. Thuesen
Skrevet af:
Lise H. Thuesen
Lægesekretær
adamogeva.dk