Stemplet som lettere retarderet - Hvad sker der, hvis jeg er gravid?

Vis spørgsmål

Hey (: Håber på I vil hjælpe mig lidt her, er måske gravid og synes, det er rart at vide, hvad man har og kan gå efter i god tid, også selvom jeg ikke er gravid.

Nu ligger det jo sådan, at jeg forrige år blev stemplet som lettere mentalt retaderet ( kan ikke rigtig mærkes på mig, udover skole set. ) og jeg bor på opholdssted. Ville jeg kunne beholde barnet? Eller ville det blive fjernet med det samme? Ved godt det er en dum ide og blive mor så tidlig, og det ødelægger en masse ting, men ville der være chance for at beholde det? Og hvad ville der så ske med mig? ( Kan jo ikke blive boende, hvis jeg er gravid.. )

Håber på svar, det ville være rigtig dejligt! :)

Hende, 16 år

SVAR:

Kære du!

Vil nogen fjerne dit barn, hvis du får et?

Det er sandelig nogle store overvejelser, du går med. Jeg har svært ved at forestille mig, at nogen ville tvangsfjerne dit barn alene pga din alder. At fjerne et barn fra dets mor mod hendes vilje er en meget alvorlig ting og sker normalt, hvis en mor er misbruger, svært psykisk syg eller på anden måde ude af stand til at passe på sit barn og måske endda kan komme til at gøre stor skade på det. I mange kommuner vil en ung mor under 18 blive tilbudt særlig hjælp, så hun kan lære, hvad et lille barn har brug for og hvordan hun skal passe på både barnet og sig selv.

Hvordan reglerne er på netop dit bosted, kan jeg jo ikke sige, men det lyder til, du selv er afklaret med, at dér kan du ikke være med et barn.

Graviditet - chance eller risiko?

Afhængigt af om du ønsker at blive mor eller ej, kan graviditet være noget du vil undgå eller opnå. Og i begge situationer er det godt for dig at vide, hvordan/hvornår, du KAN blive gravid. Læs meget mere her i vores leksikon under "prævention" og "befrugtning".

I din situation vil jeg meget råde dig til at bruge kondom, hvis du har sex med en fyr. Både for at undgå at blive gravid, for jeg tror, at både du og et evt. barn vil være bedre tjent med, du bliver mere moden og klar til at være mor og også får uddannelse/job, inden barnet kommer. Jeg synes OGSÅ, du skal bruge kondom som prævention for undgå at blive smittet med kønssygdomme, som kan få store konsekvenser for dig senere i livet.

Hvad hvis du er gravid?

Da du skrev til os, var du ikke klar over, om du var gravid. Det ved du nok nu. Hvis du er gravid, står du pludselig i en ny situation, hvor nogle helt sikkert vil foreslå dig at få en abort. Måske vil du hellere selv beholde barnet? En sådan situation kan være meget svær. Hvis du oplever det, er du meget velkommen til at skrive til os igen. Der er megen god hjælp at få, hvis man frivilligt eller ufriviligt bliver ung mor, og hvis du er gravid, skal du helt sikkert ikke gå alene, med de store tanker og omvæltninger.

kh Ida Rom