Stemmer og skygger -fejler jeg noget eller er jeg skør?
Hej a og e, jeg har noget, jeg ikke har sagt til nogen, men som jeg siger nu for er blevet lidt bange for det. Det er fordi, jeg kan se to skygger, som nogle gange er der og så aligevelet ikke. Den ene har sagt et navn til mig nemlig shadow= skygge, det skete for to år siden og så for ca.1 måned siden kom en ny skygge, men den er meget kraftigere og taler tit med mig, men den er ond og siger, jeg skal gøre onde ting.
Har jeg Schizophrenia eller er jeg bare skør? Kan i hjælpe mig, jeg har virkelig brug for at vide, om jeg skal til lægen eller om jeg bare skal prøve at ignorere skyggerne.
Hilsen bange pige, 12 år

SVAR:
Kære ”bange pige”
Tak for din mail til Adamogeva. Jeg er rigtig glad for, at du reagerer på det, du oplever, og da du ikke har talt med andre om det, så er jeg rigtig glad for, at du deler det med os her på Adamogeva.
Jeg kan godt forstå at du bliver bange, når du oplever det, du beskriver. Det er nemlig helt naturligt at blive bange i sådan en situation. Jeg bemærker, at du oplever skyggen ond og at den siger onde ting til dig. Netop det gør, at det kan opleves endnu mere ubehageligt, og det kan gøre os rigtig bange.
Det ser ud til, at du ikke har talt med dine forældre om det. Jeg vil anbefale dig at tale med dine forældre om det, medmindre det er helt umuligt at dele det med dem. Hvis du ikke kan dele det med dine forældre, så vil jeg anbefale, at du prøver at finde en eller flere voksne, som du kan betro dig til. Sådanne ubehagelige oplevelser er vigtigt at dele med nogen.
Jeg er helt overbevidst om, at det ikke handler om, at du er skør. Men jeg kan ikke afklare, hvad det handler om blot ud fra det, du skriver. Og når du skal have det afklaret, så er det vigtigt, at du kan sidde overfor en person, som kan lytte til det, du fortæller. Derfor vil jeg også anbefale dig at søge læge.
Hvis ikke det er muligt, så er muligheden også, at du kan kontakte skolepsykologen på din skole. Du har lov til selv at ringe til din skolepsykolog, og fortælle om det, du oplever. Det er netop skolepsykologens opgave at hjælpe dig i sådan en situation. Du kan finde et telefonnummer på skolepsykologen på din skoles hjemmeside.
Jeg håber, du får taget fat i nogle voksne, så du kan få den hjælp, der skal til, så du ikke behøver være bange længere.
Kærlig hilsen
Ole Rabjerg, psykolog.