Starter på google - ender på porno, hvordan får jeg hjælp ?
Hej AdamogEva. Først og fremmest vil jeg gerne rose jeres hjemmeside. Den har allerede hjulpet mig meget.
Jeg har skrevet til jer før omkring netop emnet porno/onani.
Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre. Næsten hver gang, jeg "bare lige" skal tjekke mail eller Facebook, ender jeg på nogle helt forkerte sider. Selv "uskyldige" Facebook er nogle gange nok. Altså alle reklamer i højre side. F.eks. "Gratis kondomer" eller noget i den stil. Så snart jeg hører ordet kondom går min hjerne amok. Min næste tanke er porno --> som fører til onani.
Jeg ved godt det lyder skørt og jeg synes også selv, at jeg er lidt til grin, at der skal så lidt til. Jeg har kæmpet med at stoppe med at onanere men det er næsten umuligt, for som sagt hver gang jeg går på nettet, ender jeg på det helt forkerte sider.
Jeg er egentlig også rigtig træt at reklamer på nettet generelt. Reklamer ved lige, hvor de skal ramme for at påvirke og jeg bliver påvirket, bare jeg ser nogle helt "harmløse" billeder af måske en undertøj reklame eller hvad det kan være.
Jeg har overvejet kraftigt, det som i skriver, at onani udfylder et andet behov for mig. Jeg ved bare ikke lige, hvad det skulle være. Jeg har mange venner og er aldrig blevet mobbet eller noget i den retning. Dog har jeg det nogen gange lidt svært i skolen. Alle de andre mennesker går op i heste, og fester. Jeg er kristen og er ikke fest typen. Derfor har jeg måske lidt andre interesser end nogle af de andre fra min klasse. Men jeg spørger mig selv, at jeg tvivler på, at det er grunden?
Måske er jeg bare i puberteten?
Jeg får det altid dårligt hver gang, efter jeg har onaneret. Jeg tænker ved mig selv, at det er helt forkert. Min tro betyder meget for mig og jeg føler det er forkert, det jeg gør. Jeg er også ret bange for at alt dette her, som har stået på i nogle år, vil give mig vrang billeder omkring sex og onani resten af mit liv.
Der er dog en ting, der skal siges, jeg har aldrig sagt det til nogen at jeg onanerer og faktisk er afhængig af det. Jeg føler ikke, jeg kan snakke med nogen om det. Derfor vil jeg hellere skrive til jer på AdamogEva. Måske er det, det jeg mangler en person til at snakke med mit problem om. Men jeg vil aldrig kunne snakke med nogen om det uden at mine forældre vil spørge til, hvad det var, hvis jeg f.eks. gik til en art læge eller hvad det kunne være. Jeg har bestemt ikke lyst til at snakke med mine forældre om det. Jeg vil heller ikke snakke med nogle af mine venner om det, da jeg ikke føler, at de er de rette at snakke med det om.
Problemet er ikke, at jeg ikke selv vil indrømme, at jeg har et problem, for det har jeg. Og det indrømmer jeg blankt. Jeg ved bare ikke, hvad jeg skal gøre for at komme af med min afhængighed.
Jeg ved godt at mine spørgsmål minder utroligt meget om mange af de andre spørgsmål, som ligger her inde på siden i forvejen, men derfor føler jeg alligevel, at jeg mangler svar.
Tror I, at det vil hjælpe mig at snakke med en person? Kan det i virkeligheden være at jeg "føler mig lidt alene" fordi mange af de andre i min klasse har andre interesser end mig?
Jeg håber virkelig i vil prøve at finde hoved og hale i mine spørgsmål og på forhånd tak.
Hilsen bekymret Dreng, 15 år

SVAR:
Kære Bekymret Dreng
Tak for din mail til Adamogeva.
Fedt at du skriver
Jeg synes, det er rigtig fedt og rigtig flot, at du skriver til Adamogeva og forsøger at hente noget hjælp. Der er mange unge fyre som dig, der kender til at porno er et problem UDEN at de forsøger at få hjælp til det.
Fantastisk seksualitet
Måske er det svært for dig at mærke lige nu – men faktisk hænger dit problem og din afhængighed sammen med at noget fantastisk i dig er vakt til live, nemlig seksualiteten. De seksuelle følelser, som for alvor begynder at vågne og blive aktive fra omkring 12-13 års alderen, er jo nogle fantastiske følelser. De handler om en tiltrækningskraft til det modsatte køn og ønsket om at blive forenet med en anden person helt og fuldt. Så i din kamp med at undgå porno skal du hele tiden forsøge at huske, at seksualiteten er en god følelse i dig. Og nu står du så midt i kampen for at lære at bruge de seksuelle følelser på en måde, hvor det er dig, der har styringen og ikke følelserne, som styrer dig.
Normalt
Som du sikkert allerede ved, er der mange i puberteten, som kender til at porno kan fylde meget og at der kan være egentlig afhængighedsadfærd. Dette handler bla. om, at de nyvågnede seksuelle følelser er stærke og at det tager tid at lære at håndtere dem på en god og sund måde. Det handler også om, at puberteten er en tid, hvor der sker mange ændringer og derfor kan der være mindre overskud til at håndtere følelser.
Hvorfor overhovedet tage kampen op?
Men hvorfor egentlig tage kampen mod porno op, når nu mange kender til at være mere eller mindre afhængige af det? Ja, faktisk er du selv inde på en af de væsentlige grunde til at tage kampen op.
Porno er en grov forvrængning af virkeligheden. Porno fylder os med forvrængede billeder af os selv og forvrængede billeder af andre og forvrængede billeder af seksualiteten. Og disse billeder gør noget ved os. De forstyrrer vort selvbillede og de forstyrrer vort billede af andre. Jeg har mødt mange mænd som har oplevet at pornobilleder forstyrrede deres evne til at se kæresten som den, hun er. For disse mænd blev hendes krop hele tiden sammenlignet med pornobillederne – også selvom de ikke ønskede det. Samtidig kan disse mænd opleve sig mindreværdige, fordi de ikke selv kan leve op til det, som de har lært gennem pornoen. Og ydermere så viser porno-verdenen ikke, at vi kan blive sårede, føle os svigtede, at vi kan have forskellige behov i sexlivet og at hverdagen handler om at få disse behov til at gå op i en højere enhed. Så det giver for alvor mening at tage kampen op mod pornoen, hvis du vil minimerer risikoen for at forvrængede billeder kommer til at forstyrre dig videre frem i livet. Og jeg kan jo se, at du allerede kæmper rigtig meget og det er super godt.
Vær ikke alene
Kampen mod porno kan være rigtig hård og også vanskelig, fordi der er så meget, som kan vække lysten. Som du selv skriver, så kan en lille reklame på en hjemmeside igangsætte lysten. Men som jeg læser din mail, så sker det altid, når du er alene. Og derfor er et af hjælpemidlerne at undgå at være for meget alene. Dette gælder dels når du er hjemme. Hvis du har en bærbar pc, kan du måske tage den med ind i nogle rum, hvor andre i hjemmet opholder sig. Dette vil ofte hjælpe til bedre at kunne håndtere fristelsen. Men det gælder også på det lidt mere overordnede plan. Porno og seksuel tilfredsstillelse kan være en måde at løse ensomhedsfølelser eller andre svære følelser på. Det kan også være en måde at udfylde noget tomrum eller lediggang – altså en måde at opnå spænding på. Du skriver, at du har mange venner – det er rigtig godt. Sørg for at være sammen med dem, ikke bare på facebook, men på facereality (ansigt til ansigt i et virkeligt møde). For det er mere vanskeligt at se porno og onanere, når du er sammen med venner.
Brug tekniske hjælpemidler
Måske er du ikke klar over, at der faktisk er en række tekniske hjælpemidler som kan gøre pornoen langt mindre tilgængeligt. Der findes programmer, hvor det kun er bestemte hjemmesider, du kan få adgang til og dermed kan få blokeret pornohjemmesider. Jeg kender en del mænd, som gør brug af dette, fordi de ellers ikke kan styre pornoen. Der er også et program, hvor der automatisk bliver sendt en mail til en eller 2 venner om hvilke hjemmesider, du har været inde på. Dermed bryder du anonymiteten. Du kan bla. finde nogle af disse hjælpemidler på www.xxxchurch.com.
Se mere om pornofiltre i dette svar: Hjælp mig til at lade være med at se porno på nettet?
Brug en livlinje
Du spørger, om det kan hjælpe at snakke med en person og dertil kan jeg svare et klart JA. Jeg tror, at det vil være den allerbedste hjælp, du kan få lige nu – at du får lavet dig en livlinje til en person, som du er tryg ved. Du skriver, at du ikke kan tale med en læge eller lignende, fordi du så ikke vil kunne undgå at forældrene får noget at vide. Men jeg antager, at det er muligt for dig at finde en voksen, som du kan dele dette med, uden at du behøver at fortælle det til dine forældre. Du skriver, du er kristen. Måske kan du bruge en præst, en ungdomsleder eller finde en sjælesørger på en lejr eller lignende. Find en voksen som du har tillid til og tag så det vanskelige spring at fortælle vedkommende om dit problem. Måske kan du få arrangeret, at du løbende taler med denne person. For kampen mod porno er ikke overstået med en enkelt samtale – det er en kamp, som vil foregå over meget lang tid. Men det kan lade sig gøre at vinde og jeg er overbevidst om, at du også vil kunne vinde denne kamp. Måske skyldes det ensomhed, måske ikke. Men problemet løses i hvert fald ikke i alenehed – det løses i fællesskab. Derfor må du have dig oprettet en livlinje.
Gud som livlinje
Du skriver, at du er kristen. Derfor kan en af dine livlinjer også være Gud. Han ønsker at være dig nær i dit liv, både når du synes, det lykkes og når du ikke synes, det lykkes. Og han ønsker at fortælle dig hver eneste dag, at du er værdifuld, også når du mindst af alt selv oplever dig værdifuld. SÅ ved at benytte livlinjen til Gud, så får du mulighed for at høre en som igen og igen siger til dig, at du er elsket, højt agtet og dyrebar. Og han ønsker samtidig at give dig kraft i kampen for at pornoen ikke skal styre dit liv.
God arbejdslyst.
Kærlig hilsen
Ole Rabjerg
Skrevet af:
Ole Rabjerg
Psykolog i foreningen Agape
adamogeva.dk