Stærke smerter ved samleje – hvad kan hjælpe?

Vis spørgsmål

Hej, jeg er en pige på 19 år, som har en dejlig kæreste på 20. Vi har været sammen i tre år og haft et fantastisk sexliv bortset fra det sidste år, hvor jeg har været præget af skiftevis svie og smerter. Vi bor ikke sammen, da han er flyttet væk for at studere.

Jeg har været til gynækolog fem gange og hos lægen tilsvarende antal gange for at finde svar; ingen sygdomme eller andre lidelser. Jeg har fået cremer, glidecremer etc. men intet hjælper. Jeg fik at vide, jeg kunne søge en sexolog, men det koster rigtig mange penge, og det er penge jeg ikke har.

Mit problem er, at først gør det ondt ved indtrængning, så jeg næsten skriger af smerte, og nogle gange svier det også. Min kæreste påstår, det sidder psykisk, men vi er meget tætte og ærlige og intet har ændret sig for os i forhold til de første to år, bortset fra at vi dengang havde sex 2-5 gange om dagen hver dag, og vi nu ses én gang om måneden.

Kan det være, jeg er blevet mere stram og afvænnet fra sex, og det derfor gør ondt ved indtrængning, og at jeg samtidig også er nervøs nu, fordi intet hjælper, og jeg er bange for det gør ondt, hver gang vi ses?

Håber virkelig I kan svare, for det ødelægger vores sexliv fuldstændigt.

Vh den fortvivlede

SVAR:

Kære “Den fortvivlede”

Tak fordi du skriver til AdamogEva.dk. Det er et alvorligt problem, du har, og jeg skal forsøge at komme med nogle råd, som jeg håber, du kan bruge.

Behandling hos sexolog

Du fortæller, at du allerede har været til gynækolog og læge og er blevet rådet til at søge sexologbehandling, men at det koster for meget.
Gynækologen eller din egen læge kan henvise dig til gratis sexologisk rådgivning på sexologisk klinik på et af de store sygehuse i nærheden af, hvor du bor. Det synes jeg, du skal bede om en henvisning til, hvis ikke du får det bedre efter at have fulgt de råd, jeg kommer med her.

Afspænding

Jeg tror, din kæreste har ret i, at det måske er en psykisk blokering, der gør, du får smerter. Krop og psyke hænger sådan sammen, at hvis psyken er bange for, der skal ske noget ubehageligt (som fx smertefuld sex), så spænder kroppen og dit underliv automatisk op og forsøger at lukke af for det smertefulde. Dvs. du i takt med, at du har fået mere og mere ondt, har spændt mere og mere op i dit underliv, og det har forstærket smerterne ved samleje. En mulig løsning på det er dels afspændingsøvelser, hvor du arbejder med at få dit åndedræt helt ned i maven og underlivet, og øvelser hvor du modsat knibeøvelser arbejder på at give slip i muskulaturen omkring skeden og endetarmen. Der er også den øvelse, at du inden I har samlejet visualiserer et samleje, hvor du ikke har ondt, og hvor du slapper af og nyder det. På den måde kan din krop være afslappet og afspændt, inden I begynder på samlejet.

Forspil til samleje

I kan også arbejde med jeres forspil på den måde, at din kæreste bruger meget tid (ca. 30 min.), inden I begynder på selve samlejet, hvor han kæler for din krop med hånden og tungen, så du bliver ophidset og afspændt. Når du bliver ophidset, bliver du ekstra våd i skeden, (hvilket gør indtrængningen nemmere), og når du mærker nydelsen af berøringen på din krop, samtidig med at du trækker vejret dybt ned i maven, kan du blive afslappet. Måske skal han ikke give dig en klitorisorgasme, inden han trænger ind i dig, da det kan gøre dig mere snæver og spændt i underlivet. Så vent til under selve samlejet eller efter samlejet med at give dig en klitorisorgasme.

Udvidelse af skeden

På sexologisk klinik kan de give dig nogle attrapper, som kan udvide din skede, hvis de vurderer, det er en mulighed. Måske har du ret i, at noget af din spændthed også skyldes, at I kun har sex én gang om måneden. Når skeden ikke regelmæssigt bliver penetreret af penis, kan den godt trække sig lidt sammen. Men jeg tror på den anden side ikke, at det alene kan være årsagen til, det gør så ondt, som du beskriver. Jeg synes, det lyder meget voldsomt, at I plejede at have sex 2-5 gange om dagen. Hvordan kunne I det med et normalt liv med almindelige gøremål samtidig? Jeg tænker, om I har haft en sexafhængighed, der var usund, når I havde sex så hyppigt? Det må jo have fyldt hele jeres liv.

Sex på mange måder

Sex er mere end samleje, og der er mange måder at være seksuelle sammen på. Måske kan I, indtil du får færre smerter, bruge mere tid på at røre hinanden på erogene zoner og kønsorganerne uden at have samleje. I kan give hinanden orgasme ved at røre og slikke på hinanden, og I kan kæle for hinanden. Jeg tænker, at I også kan arbejde med at flytte fokus fra fysisk sex til nærheden mellem jer. Kig hinanden i øjnene længe, kærtegn hinanden blidt, fortæl hinanden hvor meget I betyder for hinanden osv. Gør det seksuelle til noget, hvor I møder hinanden på et dybere plan. Måske vil du også gennem den inderlighed mærke, at du kan løsne bedre op og få færre smerter.

Forpligtende forhold

Du fortæller, at din kæreste er flyttet væk for at studere. Måske kan den adskillelse også have gjort noget ved følelsen af forpligtelse i jeres forhold. På AdamogEva.dk tror vi på, at sex hører til i et forpligtende forhold. Måske kunne det være en mulighed for jer, at I knytter jer yderligere til hinanden, fx ved at gifte jer. På den måde fortæller I hinanden, at I hører sammen og gerne vil hinanden også på den lange bane, selvom I er adskilt lige nu pga. studier. Måske kan I flytte sammen i din kærestes studieby. Det er ikke utænkeligt, at årsagen til dine kropslige smerter/spændinger også er, at I er rykket væk fra hinanden rent fysisk og psykisk.

Jeg håber, du med afspændingsøvelser og mere forpligtelse i jeres forhold vil kunne få smerterne til at forsvinde. Hvis de ikke forsvinder, synes jeg du skal bede om en gratis henvisning til sexologisk klinik på et hospital.

Kærlig hilsen
Lise Berggren Smidt