Stadig forelsket i eks, som ønsker sex - skal jeg følge hjerne eller hjerte?
Hej med jer... for lidt over halvandet år siden slog mig og min daværende kæreste op, men det er som om, jeg stadig ikke kan slippe ham. Vi skriver stadig regelmæssigt og ingen af os har haft kæreste på siden... her for kort tid siden begyndte vi så at skrive sammen igen. Altså mere end vi har gjort det sidste års tid.
Han har nu spurgt ind til, om vi ikke kunne lave noget seksuelt sammen. Hverken ham eller mig har seksuelle erfaringer, så er lidt bekymret. Det er så ikke ensbetydende med, at vi skulle have sex, men bare 'hygge' os, som han formulerede det... jeg er stadig forelsket i ham, og selvom jeg ved, det er dumt, har jeg lyst til at gøre alt for ham og bare få ham tæt på igen... fordi der (heldigvis) er gået så lang tid nu, bliver jeg ikke kærestejaloux på ham mere, selvom han går med andre piger, men holder bare stadig vildt meget af ham.
Jeg har fortalt ham, at jeg stadig kan lide ham, men hver gang jeg spørger ind til ham, skrifter han emne eller kommer med halve svar. For det meste er det ham, der starter med at skrive, så forstår bare ikke, hvis han ikke kan lide mig det mindste ( ikke at han har skrevet, han ikke kunne lide mig, men han har heller ikke sagt det modsatte)...
Som jeg allerede har kommenteret, så holder jeg ufatteligt meget af ham (stadigvæk) og ville sådan ønske, vi kunne blive til andet end eks og venner igen. Vi har ikke længere nogle hæmninger, hemmeligheder eller afkroge, som hinanden ikke har set mere..
Lille rettelse: tror faktisk ikke bare jeg holder af ham. Vil faktisk påstå, at jeg elsker ham, selvom han har såret mig så groft... tror ikke der er en eneste ting på hele jorden, der ville få mig til at hade ham...
Jeg ville ønske, det var lettere og at man bare kunne svare ja/nej på det, men ved ikke længere, hvad jeg skal gøre. Min hjerne siger "nej, ikke gør det", men mit hjerte siger "ja"...
Skal jeg så følge mit hjerte, som så mange påstår, man skal?!?
Mvh pige, 19 år

SVAR:
Hej med dig...
Tak for dit brev :-) Det første jeg tænkte på, da jeg læste det, var et af de råd, der kommer ud hver Nytår: ”Gå aldrig tilbage til en fuser!”. Men jeg ved selvfølgelig ikke nok om dig eller din ekskæreste til at vide, om det virkelig er en fuser. Ikke desto mindre er der noget i dit brev, som giver mig rigtig dårlig mavefornemmelse.
Pas godt på dig selv – det er du værd!
Det er rigtig dejligt, at du tænker så meget over, hvad du skal gøre, for det lyder som om, det er rigtig vigtigt, at du passer på dig selv her. Jeg bliver lidt bekymret over, at du ikke kan slippe ham. Det lugter lidt af noget, der hedder følelsesmæssig afhængighed, og det er ikke sundt for sjælen. Du siger, at I skriver stadig regelmæssigt, og det er jo fint nok, hvis I har aftalt at være venner, men ellers kan det være noget, der holder jer fast, så ingen af jer rigtig kan komme videre med jeres liv.
Sex uden tryghed gør sårbar
Når din eks nu spørger ind til, om I ikke kan lave noget seksuelt sammen, så kan jeg godt forstå, at du bliver i tvivl. Navnlig piger har brug for meget tryghed i forholdet, for at sex skal være en god oplevelse, og her synes jeg ikke rigtig, din kæreste virker, som om han er villig til at passe på dig i tilstrækkelig grad. Umiddelbart synes jeg, det lyder som om, han bare vil have noget uforpligtende sex, og så kan jeg være bange for, at du for alvor får nogle følelser i klemme. Du er stadig forelsket i ham, og har lyst til at gøre alt for ham og bare få ham tæt på igen, selvom du også skriver, at du ved, det er dumt. Det lyder som om forholdet her bliver meget skævt, og du risikerer at komme til at sælge ud af dig selv og ende med et knust hjerte.
Læs mere om hvorfor sex trives bedst i et gensidigt forpligtende parforhold:
Vejen til god sex
Værd at vente på
Du fortjener noget bedre!
Du skriver, at han skifter emne eller kommer med halve svar, når du spørger ind til hans følelser, selvom det for meste er ham, der starter med at skrive. Samtidig holder du ufatteligt meget af ham og ville ønske, I kunne blive til andet end eks og venner igen. Det lyder som, om I kender hinanden rigtig godt, og det er helt vidunderligt at kende et andet menneske på den måde. Det lyder, som om du er et meget givende menneske, der gerne vil give andre en chance til. Jeg tænker, at du fortjener noget bedre og at det gode, der er i det forhold er noget, som du har bragt med ind. Prøv at lægge mærke til, hvad han er villig til at gøre for dig. Du er for god til at blive ”brugt og smidt væk.”
Altså: JA! Lyt til dine følelser, men din forstand skal også bruges, så følelserne ikke løber af med dig!
Jeg ønsker dig alt det bedste!
Mange venlige tanker fra
Tove Larsen, cand.pæd.psyk
Tove Larsen
Skrevet af:
Tove Larsen
cand.pæd., terapeut
adamogeva.dk