Spiser jeg nok?
Hej, jeg er en pige på 12 år. Jeg er kommet i puberteten og har fået min menstruation, men på det seneste har jeg tænkt meget over, hvad og hvor meget jeg spiser. Min menstruation er også holdt op med at komme, og jeg fryser tit. Jeg ved ikke hvad det er – jeg vil bare gerne være normal.
Mine måltider i løbet af en dag ser sådan ud:
Morgenmad – en portion havregrød, uden sukker, men med æblestykker på.
Frokost – to stykker rugbrød med lidt smør og noget agurk, måske en gulerod.
Aftensmad – jeg spiser næsten aldrig mere end en portion. Jeg spiser det, der bliver serveret, men forsøger at undgå ting som hvidt brød. I hverdagene spiser jeg også grøntsager til formiddags- og eftermiddagsmad.
Jeg har ikke fjernet alt slik og kage fra min hverdag; jeg spiser fredagsslik hver fredag. Hvis der bliver delt noget ud i klassen, tager jeg normalt ikke imod det.
Jeg er faktisk ikke rigtigt mere sulten, så hvordan skal jeg spise mere? Og hvor meget mere skal jeg spise?
A, 12 år

SVAR:
Hej A
Tak for dit spørgsmål til AdamogEva.dk. Hvor er det godt, du har lyst til at spørge om det, der fylder for dig lige nu. Jeg vil forsøge at svare dig så godt, jeg kan.
Ikke nok mad
Godt at du beskriver, hvad du spiser, for det giver mig en god fornemmelse for, hvordan din hverdag er. Det du spiser lyder ikke af meget for en pige i din alder, der stadig er i vækst og udvikling. Det lyder også, som om du bevidst holder igen med at spise, og at du tænker alt for meget over, hvad og hvor meget du tillader dig selv at spise. Det er slet ikke meningen for en pige i din alder.
Symptomer
Du beskriver også, at din menstruation er stoppet, og at du ofte fryser. Begge dele kan godt være symptomer, der fortæller dig, at din krop mangler energi. Det er derfor rigtig godt, at du er blevet obs på, om du muligvis spiser for lidt og spørger, hvad du skal gøre.
Hvad kan man gøre?
Det vigtigste du kan gøre er at forsøge at “slå hjernen fra” når du spiser og spise uden at tænke på, om du spiser for meget eller for lidt og give dig selv lov til at spise kage og slik, når det bl.a. bliver delt ud i klassen. Det er selvfølgelig godt, at du er bevidst om at spise sundt, men det er ikke meningen, at man ikke må tage kage m.v. der deles ud i klassen. Jeg synes også, du skal tage sukker og smør på din havregrød i stedet for frugt. Du skal simpelthen have noget mere energi i din mad.
Svært at mærke sult
Hvis man bevidst holder igen med, hvad man spiser, kan der ske det, at man stopper med at mærke, når man er sulten, og jeg har en fornemmelse af at det er det, der er sket for dig.
Snak med sundhedsplejersken
Jeg vil opfordre dig til i første omgang at opsøge sundhedsplejersken på din skole og få en snak med hende. Der står sikkert på hendes dør, hvilke dage hun er på skolen, og hvordan du kan kontakte hende. Det er desuden også vigtigt, at du får talt med din mor om det, så hun også kan hjælpe dig med at få spist mere mad.
Måske kan du også få noget ud af at læse svar til en anden pige: Har jeg en form for spiseforstyrrelse?
Jeg håber, at mit svar giver mening for dig.
Kærlig hilsen
Marianne