Som ugift - er min seksualdrift så ikke et Guds-skabt handicap?
Jeg er et seksuelt væsen, der har hormoner pumpende rundt i kroppen 24 timer i døgnet. Jeg tænker ligesom alle raske drenge på min alder på piger mange gange i timen - og drømmer om dem.
Er det mest optimale for mig, at jeg ifølge Biblen skal vente med al seksuel aktivitet til jeg er omkring de 27 og bliver gift ?
Jeres råd imod onani er, at man skal være mere sammen med vennerne. Hjælper det!?
Hvorfor skal jeg vente i mange, mange år inden jeg må udleve min seksualitet? Er det ikke lidt ondt af Gud, at han har skabt mig med hormoner og organer, som plager mig og som jeg så ligesom mine brødre skal modstå i så mange år, til jeg bliver gift fx. fra jeg er 7-27 år, hvilket sker for mange kristne. Tyve år!
Det ville da være smartere, hvis det seksuelle kom når man var omkring de 20 - eller når det var ved at være tid.
Vil I virkelig opmuntre til at ligge alt det seksuelle på hylden til man er gift?
Mit spørgsmål er: Hvorfor har en kærlig Gud skabt os med en seksualitet der reelt ikke må eksistere inden vi er gift? Med dette "konstitutionelle handikap", som en klog mand engang har kaldt det.
Lige fra hjertet - Den frustrerede

SVAR:
Kære Frustrerede!
Jeg kan godt sætte mig ind i din frustration - den er almindelig, men det gør den naturligvis ikke mindre frustrerende, og betyder sikkert at andre vil læse med her, med stor nysgerrighed - så tak for spørgsmålet.
Inden jeg svarer på dit hovedspørgsmål, vil jeg lige kommentere nogle småting undervejs:
Sex fylder meget – men ikke ALT.
Det er almindeligt for mænd på 20 år at tænke en del på piger - men det er nok lidt voldsomt, hvis du tænker sådan mange gange i timen hele din vågne tid. Normalt vil der også være en del andre ting, der optager en, og jeg tror heller ikke, at det er almindeligt, at føle sig frustreret over det modsatte køn fra man er 7 år. Hvis dine hormonelle følelser og frustrationer har fyldt så meget i 20 år, så hører du til undtagelserne. Jeg vil rigtig gerne tage dit problem seriøst, men jeg må også lukke lidt luft ud af dine udsagn om "tyve år" og "mange gange i timen" - det er en voldsom drift, vi skal snakke om, ingen tvivl om det, men den er altså ikke voldsom (selv om du muligvis lige her og nu føler det sådan), der skulle også gerne være plads til andre oplevelser, forventninger og glæder i livet, og til tider vil andre ting tage så meget fokus, at det slører nogle af de følelser / længsler, man ikke kan komme til at leve ud.
Sex er Guds idé
Da Gud skabte os, skabte han os som seksuelle væsner, og det er i sig selv noget godt og positivt, som alt gudskabt. Problemet er ikke seksualiteten, men det, at vi efter syndefaldet, har fået problemer med at styre den. Nøjagtig ligesom alle andre drifter i os. Vi har f.eks. driften til at satse på noget, have ambitioner og vilje til at opnå resultater, det er en vigtig drift - men siden syndefaldet bliver det ofte til egoisme, rundsave på albuerne og hensynsløs adfærd osv. På samme måde har vi driften til at glæde os over de gode ting i livet, men siden syndefaldet bliver det desværre ofte til en nydelses/underholdnings-doping, hvor vi aldrig når i kontakt med de dybere lag i os, men bare er blevet forbrugere. Kort sagt: der er ikke noget galt med de drifter, Gud har givet os, men der er noget galt med vores styresystem! (Angående dit lille sidespørgsmål, om det er Guds vilje, at man ikke har sex før ægteskabet, henviser jeg til andre artikler på denne side, som forklarer at Ja, det er Guds idé med det seksuelle samliv, at det skal blomstre og udvikle sig inden for ægteskabets trygge rammer. Læs f.eks. om det i
Bibelen og ægteskabet.
Siger Gud, at vi skal vente med sex til ægteskabet?
Er Bibelen updatet, hvad angår sex?
Den seksuelle drift på afveje
Vores seksuelle drift er altså også Guds-skabt, og derfor siger Gud også om mennesket ”Det er ikke godt for et menneske at være ene". Den seksuelle drift er af de dybeste drifter i os mennesker, den er voldsom og stærk - den kan føles overmenneskelig stærk og uimodståelig. Virkeligheden for os er, at syndefaldet har perverteret denne drift: Gud skabte den som et middel til at finde den, man elsker og vil dele hele livet med. Men den kommer let på afveje, så det i stedet hedder: jeg har et behov for sex, som jeg skal have tilfredsstillet på linje med sulten (sex opfattes som et basalt behov og ikke som en del af kærlighedssproget mellem to elskende, der har valgt at dele livet med hinanden)
Lysten til sex er blevet et umætteligt behov, der ikke nødvendigvis tjener kærligheden fællesskabet med sin elskede, men kun lysten til tilfredsstillelse. Tonen i dag i vores samfund er: sex skal man nyde, når man har lyst, det er nærmest en af de mest basale menneskerettigheder i Danmark i dag. At det er blevet vores opfattelse af sex, det kan vi ikke brokke os til Gud over, det er en konsekvens af syndefaldet.
Guds hjælp – når vi skal styre vores drifter
Så: hvorfor venter Gud ikke med at give os seksualdriften, til vi får brug for den? Jamen, du har brug for den. Den fortæller dig, at du er mand og ikke kvinde. Den fortæller dig, at du skal være åben overfor at finde en at blive forelsket i. "Men når den drift nu bare er så plagsom - hvorfor skal jeg så slås med den i flere år, før jeg eventuelt finder en at blive gift med?".
To ting til det: Når den nu er plagsom, så skyldes det ikke Guds opfindelse - men syndefaldets pervertering af den. Og hvis Gud skulle tage alt det fra os, der er perverteret af synden - ja så blev vi udslettet. Han tager det ikke fra os - men vil hjælpe os med at genoprette skaden og leve de positive sider ud.
Og: mange unge mænd tror, at bare de bli´r gift (eller i hvert fald finder en fast seksualpartner) så forsvinder alle seksuelle frustrationer. Gid det var så vel! Alt det med at se sex løsrevet fra kærligheden, skal man desværre stadig slås med. Det med at se på kvinder som "udstillingsgenstande på et kødmarked" som én engang sagde det, skal man fortsat slås med. Drømmen om noget andet/sjovere/tiere/vildere/sødere sex med en anden end ens partner, skal man også stadig ha´ slået ned, hver gang den viser sit grimme hoved. Så: det med at lære at styre sin drift er man under alle omstændigheder nødt til at leve med hele livet! Det klares ikke ved at finde den eneste ene og så er alt godt!
Vilje, fokus, hårdt arbejde og håb
Det er en rigtig svær ting at styre sine drifter - for en del mænd er det noget af det allersværeste i deres liv! For nogle er det andre drifter, der løber løbsk. Men for mange - og måske især i din alder - kan seksualdriften opleves som det altafgørende. Gud kender godt den situation - han ved, hvordan du har det, og han vil gerne hjælpe dig. Men det er ikke gjort med et fingerknips eller tryllestøv. Det kræver hårdt arbejde og målrettethed fra din side. Men så gi´r det også en utrolig styrke i sindet også til andre områder i livet!
Det er noget med et fokus-flyt. At rette opmærksomheden mod noget andet, der også er spændende. Og tro mig: der er andre ting, der er spændende! "Det, du gi´r tanker, gi´r du magt" - det er et langt sejt træk at flytte tankerne andre steder hen, men det er vejen frem, så du ikke slides op af at køre rundt i de samme seksuelle spor hele tiden. Det virker muligvis håbløst for dig lige nu - men det er ikke et håbløst foretagende, det er vi mange, der kan vidne om. Svært, med mange tilbagefald undervejs - men ikke håbløst.
Råd omkring onani
Du skriver lidt om onani, der næsten altid fylder en hel del af billedet i disse situationer.
Det at være mere sammen med vennerne er ikke vores eneste råd ? - men det er et råd, der handler om fokus-flyt: at beskæftige sig med noget andet. Det er meget svært at slås direkte med et fordrejet seksualbehov - det er langt bedre at prøve at blive optaget af andre ting. Også selvom man igen og igen mindes om det seksuelle…
Jeg kunne skrive meget om onani, men det er gjort andre steder på siden, så ikke mere om det - lige bortset fra en meget gennemprøvet sandhed: onani kan bruges både godt og skidt. Men det kan ALDRIG løse ens seksuelle frustrationer! Der skal der bearbejdning til - fx ved hjælp af fokusskift.
En sund vej fremad
Mange har haft det som dig: "Når nu denne drift er så forbistret svær at styre - så var det da bedre, hvis vi ikke havde den endnu". Men der er som sagt gode grunde til at have den. Så jeg vil ønske dig alt mulig held med dit projekt drift-styring! Det er med til at modne dig som rigtig mand. Det er ikke let, men det er den eneste gode vej fremad.
Prøv også at læse disse svar her, til andre der kæmper med noget af den samme frustration som dig.
Læs også:
Kan jeg slippe for lysten til sex?
Bør jeg lade mig kastrere?
Jeg længes efter kærlighed og sex - hvorfor er piger så kræsne?
De bedste hilsner
Carsten (sprint) Poulsen
Sprint Aagaard Korsholm
Skrevet af:
Sprint Aagaard Korsholm
Undervisningskonsulent, præst
adamogeva.dk
adamogeva.dk bruger cookies. Læs mere OK