Søger jeg kærligheden for meget?
Hej. Jeg har to ting, som jeg håber, at I kan hjælpe mig med. Jeg er en pige på 18, som nu her om ikke så lang tid har været single i seks måneder.
1) Jeg har, siden jeg slog op med min kæreste, haft utrolig stor lyst til at finde den eneste ene og undersøger næsten hver eneste kristen “good-looking” kristen fyr, om han er har kærestepotentiale.
Jeg ved godt, at Gud har en plan for mig, og at de planer har været lagt fast, siden jeg var helt lille, men jeg føler, jeg er ved at være “sent” på den med at finde en kæreste, selvom jeg egentlig ikke er det. Det skyldes til dels nok, at to af mine søskende er gift, og den tredje har haft en kæreste i fem år.
Jeg ved godt, at jeg har masser af tid, og selvom det kun er seks måneder siden, jeg havde en kæreste, går det mig meget på, da han bare overhovedet ikke var den, jeg skulle dele livet med. Mit spørgsmål er nok, hvordan jeg bedre kan stole på, at Gud har fundet den mand, jeg skal giftes med og så bare slappe af og nyde, at jeg lever, for den her søgen tager meget på mig, og der står jo i Bibelen, at man ikke skal søge kærligheden ... men det er virkelig svært!
2) Oven i alt det her så er jeg blevet utrolig “glubsk”, når det kommer til mænd /mandekroppe. Jeg har fået en ubehagelig stor lyst til mænd, og jeg ved godt, at det bare slet ikke er sundt. Især fordi jeg så bliver tiltrukket af fyre, som måske har et godt udseende, men som slet ikke har personligheden eller den kristne tro, som betyder alt for mig. Jeg har ikke lyst til at have det sådan her, så hvordan kan jeg få skubbet det fra mig?
Hilsen hende, som burde stole mere på Guds planer for hende!
Laura, 18 år

SVAR:
Kære Laura
Tak for dit spørgsmål og tak for din ærlighed. Du beskriver, hvor hårdt det er at søge efter en kæreste, og at du gerne vil kunne slappe mere af og nyde livet i stedet for at leve i en virkelighed, du ønsker dig, men som ikke findes lige nu. Jeg tænker, at du allerede er i gang med at gøre noget af det, der kan hjælpe dig og være vejen frem, nemlig at turde sætte ord på dine frustrationer og det, du tænker og føler.
Burde …
Når jeg læser det, du har skrevet, bider jeg mærke i, at du tænker meget på, hvordan du synes ting burde være – og måske dømmer dig selv for hårdt. At have “burde” som overskrift for sit liv er hårdt. Jeg oplever det, som om du tænker, at der er holdninger, følelser og tanker, der er de helt rigtige, og at andre tanker og følelser du bare ikke have. Du prøver at skubbe dem væk, men måske netop derfor føler du dem ekstra stærkt?
Det, du beskriver, tror jeg, rigtig mange oplever – både en søgen og en længsel efter “den eneste ene”, men også den store lyst til mandekroppe/kvindekroppe. Idet du har haft en kæreste, har du gjort dig nogle erfaringer, og du er også blevet mere bevidst omkring din seksualitet. Du savner noget af det, der er i et parforhold.
Jeg ser det som en kæmpe gave (der også kan føles besværlig), at Gud har skabt mandekroppe, vi kan tiltrækkes af, og at vi har en seksualitet. Du beskriver, hvordan mandekroppe er kommet til at fylde mere for dig, end du ønsker. Var det mon værd midt i alt dette at satse på drengevenskaber og se, hvad der sker med tiltrækningen, når du lærer personerne bedre at kende?
At inddrage Gud
Du fortæller, hvordan Gud har en stor betydning for dig. Tillykke med at du ønsker at have Gud med i dit liv. Brug ham som din mest fortrolige – ham du kan gå en tur sammen med og ham, du kan fortælle alle de tanker og følelser til, som du ikke synes, du burde have. Han vil så gerne møde dig lige der, hvor du er. Du behøver ikke at føle eller tænke noget bestemt sammen med Gud.
Dit liv her og nu
Man kan spilde meget af sit liv på at søge og hele tiden tænke på, at “græsset er grønnere” på den anden side. Når bare jeg får en kæreste, bliver mit liv perfekt; når bare jeg får mit drømmejob eller et barn, bliver jeg lykkelig. Du ønsker at kunne lægge denne søgen fra dig, for du er godt klar over, at det er hårdt. Derfor vil jeg stille dig nogle spørgsmål, som jeg synes, du skal prøve at svare på, men som jeg også vil give nogle bud på:
• Hvad har du af gode ting nu?
• Hvilke fordele synes du, der er ved at være single?
• Er der andre end en kæreste, der kan udfylde noget af det du søger/mangler?
De fordele jeg ser, ved at man som 18-årig ikke har en kæreste er bl.a.
• at du har mere tid til venindehygge og venner
• du kan tillade dig at flirte med andre fyre
• der kan være en spænding ved at være single
• du har en særlig frihed
• hvis du har/får nevøer/niecer, har du en enestående mulighed for at blive en helt særlig faster/moster
• du har mulighed for at finde dig selv først
At finde sig selv
En af de største fordele jeg ser ved ikke at binde sig som 18-årig er, at du har mulighed for at “finde dig selv”, før du finder sammen med en kæreste. Fra du er 18 til 25 år, sker der helt enormt meget med din identitet, og du finder sandsynligvis mere ud af, hvad du vil med dit liv. Hvis man har bundet sig til et andet menneske, men ikke har fundet sig selv endnu, kan det være endnu sværere at være i et parforhold, og parforholdet bliver lettere sat på prøve. Eller måske først, når du har været i parholdet i flere år, finder du ud af, hvad du vil med dit liv, og I begynder måske at udvikle jer meget forskelligt i parforholdet. Det kan give nogle svære udfordringer. Derfor vil jeg opfordre dig rigtig meget til at se på de muligheder, du har for at finde dig selv nu og for at hygge dig med venner og veninder.
Findes “den eneste ene”?
Du beskriver, at Gud fra du var helt lille af har haft en plan med dit liv. Jeg tror også, at Gud har ønsker og planer for os, men jeg tror ikke, det bare er “låst fast”, så man finder sammen med én bestemt fyr. Jeg tror roligt, du kan slappe af i, at Gud ønsker at være der for dig, og at han har gode planer for dig, men “den eneste ene” tror jeg, vi selv “bestemmer os til” og tager en beslutning om, at ham VIL du, skal være “den eneste ene”. Læs evt. mere om Ridderen på den hvide hest  og Singleliv.
Held og lykke med at være dig selv over for Gud og fortælle ham, hvem du bliver tiltrukket af, og hvad der fylder i dit liv. Måske kan en dialog med Gud udfylde noget af tomheden. Så længe du ikke har en kæreste, vil der være et savn. Og det tror jeg er vigtigt, du tør se i øjnene.
Mange hilser fra
Lene
Lene Graugaard Esmarch
Skrevet af:
Lene Graugaard Esmarch
Efterskolelærer
adamogeva.dk
adamogeva.dk bruger cookies. Læs mere OK