Snart 14 - hvornår vokser mine bryster og hvordan tage på?

Vis spørgsmål

Hej Adam og Eva.

Jeg har et problem, som går mig meget på. Alle i min klasse går med bh undtagen mig. Jeg vil meget gerne selv begynde at gå med bh, men jeg har fået at vide, at jeg kan passe en 60a, men der er ingen steder, hvor de sælger den størrelse.

Jeg er i forvejen ret spinkel og har meget svært ved at tage på. Det gør mig ked af det, når jeg kan se mine ribben og rygsøjle. Jeg gør alt for at tage på, jeg dyrker motion, spiser varieret og får fint med fuldkorn. Jeg vil virkelig gerne have, at jeg snart begynder at udvikle mig, nu hvor jeg har hår diverse steder og menstruation.

Mine kusiner er 1-2 år ældre end mig, og da de var på min alder, havde de allerede bryster. Jeg er 158 høj og vejer 39 kg, hvis I kan bruge det til noget. Jeg håber, I kan hjælpe mig med min undervægt og svare mig på, hvornår mine bryster begynder at vokse mere?

Knus den fortvivlede pige, 13 år

SVAR:

Kære fortvivlede pige

Jeg kan se på dit brev, at det betyder meget for dig, at du ikke har behov for at bruge bh endnu.

Udviklingen af bryster er meget forskellig

Der er, som du sikkert ved, stor forskel på piger. Det gælder både, hvornår kroppen begynder at forandre sig, og hvor lang tid den er om at komme i mål. Desværre kan du ikke gøre noget for at få den proces til at gå hurtigere. Det bedste råd, jeg kan give dig, er, at du må finde tålmodighed og især huske på, at du er, som du skal være.

Din værdi sidder ikke i det ydre

Det er fuldstændig ligegyldigt, for hvor stor værdi du har, om du kan bruge bh eller ej, så husk at sige til dig selv, at du er perfekt. Det er aldrig sjovt at være hverken den første eller den sidste i klassen, som får bryster eller menstruation. Alle vil helst bare være"normale" og ikke skille sig ud. Prøv at spørge din mor, hvordan hendes pubertet forløb i forhold til at få større bryster. Måske ligner du hende, men du kan også have arvet den del af dine gener fra din far. Og man kan ikke helt sammenligne piger og drenges pubertet, for piger er hurtigere igang end drengene.

Undervægten kan der måske ændres på

Når man regner dit BMI ud, ligger det på 15. Det er ret lavt, men det skal selvfølgelig sammenholdes med flere ting. Du er teenager, hvilket betyder for mange, at stofskiftet er højt. Det betyder, at den energi, du indtager, hurtigt bliver forbrændt, så for at tage på skal du spise mere, end du forbrænder. Det kan være, du kan begynde at spise nogle sunde, men lidt federe ting end du er vant til. For eksempel mandler, avocado, fed fisk som laks eller makrel. Og mælk der har mere fedt i sig f.eks. letmælk. Jeg synes ikke nødvendigvis, du behøver at stoppe med motion, med mindre du dyrker ekstremt meget motion, så det tager det meste af din fritid. Så kan du godt skære ned på det. Hvis du er bekymret eller har brug for en, der konkret kan give dig kostplan eller andet, kan du spørge din læge om hjælp.

Prøv at kigge lidt rundt på de artikler og temaer, der er på hjemmesiden. Der er f.eks. et tema, der hedder Pubertet - mest for piger.

Du er ikke alene - læs også svar til piger i lidt samme situation som dig:
Bryster ødelægger mit liv - hvorfor kan jeg ikke tage på?
Hvad gør jeg med undervægt og forskellige bryster?

Jeg håber, du har fået lidt hjælp i svaret. Også selvom du bare skal være tålmodig og vente på forandring.

Venlig hilsen
Karen Klitlund Børty