Smitter kønssygdomme ved oralsex?
Hejsa! mit spørgsmål går på: Kan man få AIDS og andre kønssygdomme af oralsex? Altså lige ud af posen: Mandens kønsdel i munden på pigen og omvendt???

SVAR:
Kære dig
Du spørger, om man kan blive smittet med AIDS og andre kønssygdomme ved oralsex – mundsex.
Før jeg svarer på dit spørgsmål, vil jeg gerne komme med nogle fakta.
De sygdomme, vi mest omtaler som kønssygdomme, er: klamydia, gonorré, HIV og syfilis (der kan også nævnes herpes, kønsvorter og hepatitis B).
Fakta om HIV-smitte
HIV er en virus, der kan findes i sæd, skedevæske og blod. HIV smitter, hvis den kommer direkte ind i blodet, og hvis den kommer i kontakt med tynde slimhinder som fx i endetarm, i skeden, på penishovedet eller i munden. Smitten sker oftest ved ubeskyttet sex, eller ved at fx narkomaner deler sprøjter eller kanyler. Risikoen for smitte er størst ved analt samleje. (Penis i partnerens endetarm ). Der er mindre risiko ved oral-genital eller oral-anal kontakt.
Fakta om Klamydia-smitte
Klamydia er betændelse med en bakterie, der kan findes i slimhinder og give betændelse i urinrør og livmoderhalsen. Betændelsen kan også forekomme i endetarmen og i mandlerne i halsen.
Smitter ved samleje, ved at slimhinderne rører ved hinanden (urinrøret der munder ud i penishovedet og livmoderhalsen i skeden). Ved oralsex kan der i princippet også ske smitte fra betændelse i mandlerne.
Fakta om Gonorré-smitte
Gonorré er en betændelse med bakterier, der hedder gonokokker. De kan findes i urinrør, livmoderhals og sjældent i svælget (mandlerne) og endetarmen. Smitter som ved klamydia ved at slimhinder rører hinanden og på den måde overfører smitten. Gonorré er ikke nær så hyppig som klamydia.
Fakta om Syfilis-smitte
Syfilis er også en bakteriebetændelse, der smitter ved, at bakterierne trænger ind i kroppen via hud og slimhinder fx ved samleje eller via sår i mundhulen. En sjælden sygdom i Danmark.
Sats på tryg sex
Til dit spørgsmål må jeg derfor svare, at der er en risiko for smitte også ved oralsex. Risikoen er meget mindre end ved samleje (uden at jeg kan give dig eksakte tal at forholde dig til).
Jeg tænker, om du er bekymret på egne vegne, når du stiller spørgsmålet? Seksuelt samvær er den mest intime måde at være sammen på som par. I sådan et samvær er det vigtigt at være tryg: ved hinanden, ved det der sker og ved de konsekvenser, samværet/forholdet kan have.
Jeg ved ikke, om du er i et fast parforhold, der også indebærer seksuelt samvær, og hvor ovenstående problematik er aktuel, eller om du spørger af generel nysgerrighed. Hvis du er i et forhold, hvor HIV-smitte er en mulighed, synes jeg, du skal søge hjælp og vejledning hos din egen læge eller en af de organisationer, der arbejder med HIV smittede. De kan give gode råd om et godt og sikkert seksuelt samliv under de vilkår.
Du kan evt. læse mere her: Kan I hjælpe mig med spørgsmål om kønssygdomme, graviditet mm?
Pas godt på dig selv.
Kh Else
Else Vinter Skou
Skrevet af:
Else Vinter Skou
læge
adamogeva.dk