Smerter ved brug af tampon – kan jeg ikke tåle at bruge dem?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg har brugt tampon i lang tid nu, og det har altid virket for mig. Men ofte gør det ondt oppe i skeden, selvom min tampon sidder helt fint. Jeg tænkte, at det nok bare var noget, man skulle vænne sig til. Jeg kan ikke rigtig forklare følelsen, men den er ubehagelig, det gør ondt/krampeagtigt længere oppe, sådan cirka hvor tamponspidsen er.

Kan det være et tegn på, at jeg ikke kan tåle tampon?

Da jeg denne gang fik min menstruation, kunne jeg ikke få min tampon op; tamponenden var i min åbning, og jeg kunne ikke presse den op. Jeg prøvede at skubbe den op med en finger, og det virkede, men efter få sekunder var den nede ved åbningen igen.

Jeg er lidt bekymret for, hvad det er. Hvis det kan være til hjælp, har jeg haft et seksuelt forhold. Jeg har selv undersøgt mit underliv inden i, og der kunne jeg mærke noget i min ventre side af skeden, som var lidt rundt-agtigt, kan det være det, som er problemet?

I, 16 år

SVAR:

Hej I

Tak for dine spørgsmål om brug af tampon. Mange andre piger oplever nogle problemer, der minder om dine.

Smerter ved brug af tampon

Du skriver, at du oplever smerter oppe i skeden, der hvor tamponen sidder. Min første tanke er, om det kan være fordi, du indsætter tamponen så langt oppe i skeden, at den støder mod din livmoderhals? Livmoderhalsen er livmoderens nederste del. Det er en slags “tap” der går ned i skeden, hvorfra blodet under menstruationen kommer ud. Selve livmoderhalsen er for de fleste øm ved berøring. Jeg tænker derfor, du skal være opmærksom på ikke at skubbe tamponen så langt op, at den støder mod livmoderhalsen.

I vores artikel Pigens kønsorganer kan du se en tegning af, hvordan livmoderhalsen og skeden hænger sammen.

Hvis du ikke allerede bruger tampon med indføringshylster, kan det måske være en god ide for dig at forsøge dig med det, da det vil hjælpe dig til at få placeret tamponen det rigtige sted.

Udfyldning i skeden

Jeg forstår det sådan, at du er vant til at bruge tampon og derfor er fortrolig med, hvordan den indføres i skeden. Nu oplever du som noget nyt, at tamponen er svær at få placeret, og at den glider ned igen. Efter at have undersøgt dig selv i skeden, er du blevet opmærksom på noget, der fylder i den venstre side.

Jeg synes, det er rigtig godt, at du har undersøgt dig selv og fundet frem til, at du mærker noget anderledes i venstre side. Om det kan være forklaringen på, at din tampon glider ned i skedeåbningen, kan jeg ikke afgøre, men jeg tænker, der godt kan være en sammenhæng. Jeg synes, du skal tage kontakt til din læge og få ham eller hende til at undersøge dig gynækologisk for at se, om der skulle være noget dernede, som kan forklare det, du oplever.

De bedste hilsner
Louise