Små bryster og ingen brystvorter - vil de vokse og kan jeg gøre noget?
Hej, jeg har 2 problemer, som jeg håber, i kan hjælpe mig med. Jeg er en 15årig pige, ca. 163 cm. høj og vejer ca. 43 kg. Jeg er meget tilfreds med min krop og ved godt, jeg er undervægtig. Men jeg er ikke tilfreds med mine bryster.
Mine bryster begyndte at vokse omkring 11-12 års alderen og jeg fik min menstruation, da jeg var 12 år. Men mine bryster har ikke rigtig vokset siden 6. Klasse og de fylder kun lige en A skål. Jeg vil gerne vide, om mine bryster kan være holdt op med at vokse og slet ikke vokser mere?.. Og kan man få dem til at vokse igen? Jeg er adopteret, så kan ikke sammenligne mine bryster med min mors..
Mit andet problem er, at jeg ingen brystvorter har? Altså de er bare helt flade og går en smule indad i stedet? Er det et meget alvorligt problem? Og hvad kan jeg gøre ved det? Jeg har flere gange overvejet at gå til læge eller snakke med min mor om det, men synes det er pinligt.
Håber I vil give mig nogle svar.
Hilsen den Anonyme, 15 år

SVAR:
Kære Pige
Du har ret i, at du er undervægtig og det kan være en årsag til, at dine bryster er små, da bryster består af både brystvæv, men også fedtvæv. Du er 15 år gammel og dine bryster kan sagtens vokse nogle år endnu, men det kan også være, at du bare er født med små bryster!
Mht dine brystvorter er det sådan, at nogle kvinder har indadvendte brystvorter og det er som regel ikke noget problem. Når du engang skal amme, kan du kan bruge noget, der hedder "suttebrikker".
Håber det var svar nok
Mvh Mette
Leksikon