Slog op, men opfører os som kærester igen - hvad gør jeg?
Hej
Min kæreste slog op med mig for lidt over en måned siden efter et års forhold. Han sagde, at det skyldtes for mange skænderier i vores forhold og jalousi/mistro fra min side, hvilket desværre havde resulteret i, at han ikke længere troede på vores forholds holdbarhed.
Jeg var helt knust de første 2-3 uger og måtte på dette tidspunkt fortælle ham, at jeg blev nødt til at bryde kontakten til ham HELT, indtil jeg havde fået det bedre, hvad angik kærestesorgerne. Det accepterede han.
Efter en uge uden kontakt til ham var jeg ved at gå ud af mit gode skind af bar længsel, og jeg tog derfor kontakt til ham igen. Han reagerede neutralt på det, og lige så stille var vi på talefod igen som "venner". Vi lavede en aftale om at ses og gå en tur (på mit initiativ), som han på dagen endte med at aflyse. Det gjorde mig både sur og ked af det, fordi jeg følte, at han ikke prioriterede mig, hvilket jeg tolkede som, at alle hans følelser for mig var helt forsvundet. Han spurgte dog, om vi ikke bare kunne ses en anden dag, hvortil jeg bare svarede "jo", i den tro at aftalen nok heller ikke ville blive til noget i anden omgang.
Kontakten mellem os fortsatte efterfølgende, da jeg ikke kunne holde mig tilbage, og han foreslog en ny dato, som han så overholdt. Han kom hjem til mig, hvor vi så film og havde det hyggeligt. Så åbnede han sine arme, og sagde, at jeg skulle give ham et kram, hvilket jeg gjorde. Vi krammede længe, og han kyssede mit ansigt og prøvede at kysse mine læber, hvilket jeg prøvede at undvige mange gange. Ikke fordi jeg ikke havde lyst, men fordi jeg var bange for at blive såret, når nu vi ikke var kærester og derfor ikke havde defineret, hvad der var imellem os. Til sidst gav jeg efter, hvilket resulterede i sex.
Vi har siden set hinanden jævnligt (med 2-3 dages mellemrum), hvor vi er ligesom et kærestepar, dvs. vi hygger, putter, handler ind sammen, griner, sover og har sex sammen. Det har været dejligt, men det har også skabt en masse forvirring hos mig. Han kontakter mig nu en del, og når vi ses, er det oftest på hans initiativ. Når vi så er sammen, er han meget kærlig; kysser og krammer mig meget og fortæller mig, hvor dejlig, klog osv. jeg er, og bekymrer sig for mig. Det tænker jeg umiddelbart er tegn på varme og kærlige følelser, men nu er jeg blevet i tvivl om, om han bare synes, det er hyggeligt at være sammen med mig, eller om han gengælder mine følelser, for jeg vil, mere end noget andet, gerne finde sammen med ham igen. Jeg tør ikke spørge af frygt for at freake ham ud, hvis nu han bare ser det som hygge, men på den anden side er uvisheden, om hvad det er, der er imellem os, også ubehagelig.
Hvis han gerne vil finde sammen igen, burde det så være sket i løbet af de 2 uger, det her har stået på? Har overvejet, om jeg skal cutte forbindelsen til ham og derved skåne mig selv fra risikoen for at blive såret igen, men på den anden side, har jeg et håb i mig, der siger, at det jo kunne være, at han gerne ville finde sammen igen, men bare ikke har udtrykt det klart nok endnu, eller at det bare er fordi, der skal gå lidt længere tid end 2 uger...
Er så fortvivlet og ved slet ikke, hvad jeg skal gøre i det her. Håber virkelig I kan hjælpe!
Mvh. E, 22 år

SVAR:
Hej E
Tak for din fine og uddybende mail ang dine tanker omkring din kæreste/exkæreste.
Det, du står i lige nu, er prøvet af mange. Ikke desto mindre er det rigtig hårdt og opslidende at være i sådan et "on and off" forhold.
I kender hinanden godt og gik fra hinanden
I har trods alt været sammen et år og kender nok en del til hinanden efterhånden. Det er jo heller ikke ligefrem sådan, at I hader hinanden. Tværtimod virker det da til, at der stadig er noget gnist og vilje til at ville hinanden.
Hvorfor søger I hinanden igen?
Det, der kan være udfordringen, er at finde ud af, hvorfor I søger tilbage til hinanden og kommer til at gøre "kæresteting" sammen.
Der kan være to forklaringer:
• Enten er det bare nemt og bekvemt at være sammen; det bryder den ensomhed og tomhed, man kan føle, når man har haft en kæreste gennem længere tid og så pludselig ikke har hinanden og de ting sammen mere.
• Den anden mulighed er, at I faktisk er gode for hinanden, men bare har slidt for meget på hinanden og ikke rigtig fået snakket tingene ordentligt igennem, når der er dukket problemer op, hvilket der jo gør i alle forhold.
Bliv klar på om I vil hinanden
Jeg vil anbefale dig/jer at blive klare på, om I virkelig vil hinanden, eller om det, I har sammen nu, bare er et lille "plaster på såret". Hvis det sidste er tilfældet, så gør I det bare værre ved at blive ved med at ses. Hvis det første er tilfældet, må I give det en chance og arbejde med forholdet.
Tag snakken
I må for det første tage snakken: "Vil vi give det her en chance eller hvad?" Hvis det er "Ja", må I hver især gøre jer klart, hvad det var, der var udfordringen ved forholdet. Det kunne være godt, at I hver især skriver lidt ned om jeres tanker og så snakker om det bagefter. Bliv på egen bane- halvdel og snak ud fra, hvordan I hver især oplever det, der er svært.
... og find gerne andre at tale med
Jeg vil bestemt også anbefale jer at finde et erfarent par at snakke med eller lign. Det er altid godt at formulere tanker og følelser overfor andre, da der er meget på spil, og det er jeres fælles fremtid, det gælder.
Jeg håber, mit svar kan kaste lidt lys ind i udfordringerne.
Håber på det bedste for jeres forhold.
Kh. Marianne