Slog op med jaloux kæreste, men kan ikke undvære hende, hvad gør jeg?

Vis spørgsmål

Hej her inde. Jeg har været sammen med min eks-kæreste i ca. 2 år. Jeg har ikke haft en kæreste, jeg var så glad for, og i det første halve år havde vi det fantastisk, alt var perfekt og vi var faktisk lykkelige, det snakkede vi tit om.

Hun flyttede derfor hurtigt ind i mit hus, og så begyndte det faktisk at vise sig, hun var en ekstrem jaloux pige og havde rigtig svært ved at acceptere mine pige-veninder. Hun troede straks, at jeg havde noget kørende med dem, jeg skrev med. Det skabte en masse problemer og til sidst turde jeg ikke sige til hende, hvis en veninde skrev til mig, selvom der intet var i det. Det gjorde sådan set problemet endnu større, for nu skjulte jeg jo endelig tingene for hende.

Inden vi fik set os om, var vi havnet i et sort dybt hul og kunne ikke rigtig finde ud at komme op af det :-( og til sidst kunne jeg dårligt se nogen venner eller tage til firmafest, uden det skabte skænderi og problemer.

Jeg er ked af, vi ikke fik gjort noget ved problemet fra starten, for er ikke i tvivl om vi kunne haft det perfekt sammen.

Det hele endte så i dec måned 2013, hvor jeg slog op, da min hoved var fyldt, ikke fordi jeg ikke elskede hende, for det gjorde jeg, men jeg kunne bare ikke mere, lige der under et skænderi i telefonen.

Nu er det bare kommet til, jeg savner hende og har virkelig fortrudt, at jeg bare gav op. Hun vil desværre ikke snakke med mig nu, da hun fandt ud af, jeg havde fundet en anden pige lige efter hende, til at jeg måske kunne komme videre på. Nu har hun blokeret mit nummer og mig på facebook, så jeg kan ikke kontakte hende.

Hvad gør jeg i denne sag, kan slet ikke få ro i mit hoved eller krop. Jeg elsker pigen og kan ikke undvære hende i mit liv

Den sørgende, 25 år

SVAR:

Kære unge mand!

Der er nogle ting i dine spørgsmål, som undrer mig. Når du beskriver, hvordan I havde det, da I var kærester, lyder det som om, det var et meget svært forhold. Hun var, som du beskriver det, jaloux og havde svært ved at acceptere, at du havde pige-veninder.

Hvad har ændret sig?

Nu beskriver, du din længsel efter hende, lyder det som om, I havde det fantastisk sammen eller du tror i hvert fald, I kan få det.

Hvad er det, der gør, at du tror, at I kan få det godt sammen nu? Har du ændret dig? Har hun ændret sig?

Jeg tænker, at din eks. er blevet såret over, at du havde en kæreste lige efter hende. Det kan kun bekræfte hende i, at der var med god grund til, at hun var jaloux.

Hvad var din del og hvor kan du ændre noget?

Jeg tror, der er brug for, at du arbejder med dig selv, forstået på den måde, at du, som jeg ser det, bliver lidt mere realistisk omkring din måde at agere på.

Jeg kan også undre mig over, at du har brug for at have nære pigevenner, når du har en kæreste. Det kan sagtens være, at du ikke selv er klar over hvorfor, men grundene kan være mange f.eks. brug for at blive bekræftet i at være ok, brug for at have en bagdør åben, hvis det forhold, du er i, ikke fungerer.

Gensidig respekt for hinandens grænser og behov er vigtig

Når du har en kæreste, kan der være ting, du bliver nødt til at droppe, fordi kæresten f.eks. bliver jaloux. Jeg tror, det er nødvendigt at tage hensyn til hinandens følelser. Ikke sådan at du bliver nødt til at lave dig selv om, men jeg tror, det er nødvendigt at lytte til den anden part og så lave de ting om, som måske ikke er så vigtige for dig. Generelt tror jeg, det er meget svært at have nære venner af det andet køn, når man har en kæreste. Det betyder ikke, at det er umuligt, men jeg tror, at det nemt kommer til at skabe problemer i et forhold.

Håber du kan bruge svaret til noget i det kommende forhold. Jeg oplever selv, at jeg har været lidt hård ved dig, men jeg håber, du vil opfatte det kærligt. Det er i hvert fald kærligt ment og kun for at hjælpe dig til at forstå, hvordan tingene kan se ud, set udefra.

Kærlig hilsen

Jens Ole