Skyldfølelse overfor eks - hvad stiller jeg op?

Vis spørgsmål

Hej :) Jeg står i et helt forfærdeligt dilemma, hvor jeg ikke ved, hvad jeg skal gøre af mig selv mere. Min ekskæreste og jeg er gået fra hinanden for en måned siden, vi havde været sammen lidt over 3 år.

Jeg har haft en bedste ven i over 2 år, som betyder noget meget specielt for mig. Han har igennem de to år, sagt til mig, han var vild med mig, men kun i beruset tilstand, så jeg grinede bare lidt af det.

Nu er jeg som sagt single igen, og min bedste ven kyssede mig dagen efter min eks og jeg gik fra hinanden. Til at starte med vidste jeg ikke, hvad jeg skulle sige og gøre, men den sidste måned har vi kysset meget, været sammen næsten hver dag. Men jeg har sådan en ekstrem skyldfølelse hængende over hovedet, jeg ved min eks gerne vil have mig tilbage. At jeg så kan gå ud og være sammen med en anden dagen efter og så oven i købet min bedste ven.

Mit problem er, at jeg har sådan en skyldfølelse overfor min eks, at jeg ikke ved, hvad jeg skal stille op.

Jeg er virkelig forelsket i min bedste ven. Men alligevel ønsker jeg at stoppe det med ham, fordi jeg ved, ingen ønsker jeg finder sammen med ham, fordi han har rigtig mange grimme ting i sin kuffert. Men ingen har set de sider af ham, som jeg har. Han er meget temperamentsfuld, og meget bestemmende. Jeg ved ikke, hvordan jeg skal fortælle ham det på en pæn måde, at det må slutte, uden han tænder af, eller aldrig vil se mig mere.

Jeg har det fantastisk, når vi er sammen, men stortuder når jeg er hjemme ;s

Mit største problem med ham er, at han ved, hvad han vil have og jeg er bange for, jeg ikke kan leve op til det. Jeg er rædselslagen for at gå i seng med ham, fordi jeg ikke er tilfreds med mig selv og min krop.

Håber virkelig i kan hjælpe mig på en eller anden måde, jeg har virkelig brug for det.

M, 19 år

SVAR:

Kære 19 årige.

Der er især én sætning, som gør indtryk på mig og det er denne: Jeg ved ikke, hvordan jeg skal fortælle ham det på en pæn måde, at det må slutte, uden han tænder af, eller aldrig vil se mig mere.

Du ønsker at stoppe forholdet.

Jeg bemærker, at du både er forelsket og ønsker at stoppe. Jeg tænker på, om det er fordi, du er utryg ved ham. Du har set ham som meget temperamentsfuld og bestemmende, og jeg fornemmer at det er disse sider, du bliver forskrækket for. Derfor kan han jo godt have sider, du også synes, er dejlige og som du forelsker dig i. Jeg vil råde dig til at mærke godt efter, fordi når forelskelsesfølelserne en dag bliver mere hverdagsagtige, ved du så, at du ikke vil have lyst til at være sammen med hans temperament?

Ingen ejer dig

På den måde vil jeg sige til dig, at ingen har krav på dig og ingen har krav på en relation til dig. Du er gået ud af et forhold, som varede i 3 år. Du skriver ikke, hvorfor I sluttede, men slut det er det. Jeg medgiver dig, at det følelsesmæssigt kan være for hurtigt at begynde et nyt forhold.

Derfor vil jeg råde dig til at få fortalt din ven, at du ikke ønsker et forhold nu. At du har brug for tid alene til at komme videre i dit liv. Hvis han spørger dig, hvorfor du har kysset ham, ja så må du jo forklare, at der er sider ved ham, du godt kan lide og derfor har ladet dine følelser råde mere end dine beslutninger.

Måske han bliver skuffet – men sådan er livet nu engang. Det er ikke altid, det bliver, som man ønsker sig det, og det er vigtigt, at du først og fremmest mærker dine egne behov og ikke andres.

Hvorfor reagerer du som du gør?

Du tuder, når du er alene, og har det godt, når I er sammen. Hm…. Gad vide om du har det godt, når I er sammen, fordi din ven fylder meget og derfor ikke giver dig rum til at mærke dig selv. Hvis man selv er lidt usikker og er sammen med én, der har en god energi, ja så vil man faktisk blive smittet af denne energi.

Måske du græder hjemme, fordi du mærker, at det hele ikke fungerer, og fordi du er nød til, i alt fald at lave en pause, hvor du får tid til at tænke dig godt om.

Mit råd er derfor, at du skal holde en pause. Bruge tid på at finde ud af hvem du er, hvad du vil og hvordan dit liv skal se ud. Hvis du bliver alt for optaget af at tilpasse dig andre, så bliver du ”væk” for dig selv og måske er det derfor, du er så ked af det, når du er alene.

Du skylder ingen noget, men du skylder dig selv at passe godt på dig selv, og hvis din ven bliver sur over det, så er han i mine øjne ikke god nok til dig!

Venlig Hilsen

Steen Kruse