Skræmt efter seksuelle overgreb og mænd, der er fulgt efter - hvad gør jeg?
Hej. Jeg er en pige på 12 år, som har oplevet mange skræmmende ting omkring seksuelle overgreb og mænd, der har fulgt efter mig. Jeg er bange for at gå udenfor, og det giver mig mange problemer, at jeg ikke engang kan gå uden for en dør uden at skulle være bange for alle mænd.
Jeg ved egentlig ikke i det hele taget, hvad jeg skal gøre af mig selv.
Hilsen ams, 12 år

SVAR:
Kære ”Ams”
Først vil jeg sige, at det er rigtig modigt og godt gået af dig, at du skriver til AdamogEva.dk.
Det er mændenes skyld
Jeg kan godt forstå, at du er bange for mænd, for det, du har været udsat for, er ubehagelige og væmmelige oplevelser. Så jeg kan også godt forstå, at du ikke tør gå udenfor en dør. Det du har oplevet lyder helt klart til at have været meget grænseoverskridende og skræmmende. Men du skal vide, at det, mændene har gjort ved dig, er meget forkert og alvorligt, og at det udelukkende er deres skyld, at det skete.
Fortæl om det
Jeg ved ikke, hvor meget du har talt om dine oplevelser til nogen, men jeg tænker, at det vil være rigtig godt for dig at få talt om, hvordan du har det, og hvordan du kan få hjælp.
Jeg ved, det kan føles svært og pinligt at fortælle om et overgreb til andre, og at du måske mest har lyst til at glemme det hele. Men viden og erfaring fra andre, der har været udsat for seksuelle overgreb, peger på, at den bedste måde at få det bedre på og komme videre er ved at sætte ord på de ubehagelige oplevelse.
Hvis du ikke har lyst til at fortælle det til nogen, du kender (måske dine forældre?), vil jeg i første omgang anbefale dig at ringe til BørneTelefonen på tlf. 116 111 eller skrive til BørneChatten. Her vil du anonymt komme til at tale med en rådgiver om, hvordan du har det og måske få nogle råd om, hvordan du kan få hjælp.
Måske kan du få noget ud af at læse vores artikel Sig det bare! Om incest.
Jeg håber, du finder frem til den bedst mulige hjælp, så du ikke står alene med din fortvivlelse og angsten for mænd og for at gå udenfor døren.
Kærlig hilsen
Annette Hassingboe