Skal jeg vælge flirten eller min kæreste?

Vis spørgsmål

Hej Adam og Eva.

Jeg er en ung pige, som er rigtig frustreret. Jeg har en kæreste, som jeg har været kæreste med i to år. Han er en fantastisk fyr, som jeg elsker rigtig meget. Han er altid så sød og god imod mig og behandler mig med respekt. Jeg føler mig tryg, når jeg er sammen med ham, jeg føler mig afslappet, og at jeg kan være mig selv. Hvis jeg selv skulle sige det, er han, hvad jeg forbinder med den perfekte kæreste. Selvom det måske er tidligt, er han virkelig den, jeg har følt, jeg gerne vil være sammen med resten af mit liv. Da vi begge skal studere videre til sommer, har vi også talt om, at vi skulle flytte sammen osv.

Men til trods for det er jeg blevet forelsket i en anden, og jeg forstår det slet ikke. Det gør mig så ked af det, hvordan jeg har fået de følelser. Jeg har mødt en kollega på arbejde. Vi småflirter hele tiden på arbejdet og over SMS. Jeg tænker på ham konstant, og på hvordan det ville være at være sammen med ham. Jeg har været sammen med ham, hvor det endte med, at vi puttede og holdt i hånd. Jeg har simpelthen den værste samvittighed, men kunne heller ikke lade være. Jeg er så tiltrukket af ham og ønsker så inderligt, at jeg bare kunne få lov til at kysse ham og have sex med ham.

Jeg ved jo godt, de tanker er forkerte og også de ting, jeg allerede har gjort, når jeg har en kæreste. Jeg er ved at blive sindssyg over, at han hele tiden er i mine tanker i stedet for min kæreste. Min kæreste fortjener det på ingen måde. Jeg ser ingen fremtid med ham fra mit arbejde, men han er så charmerende, fræk og spændende, at jeg ikke kan holde mig væk fra ham.

Havde ingen intentioner om, at jeg nogensinde kunne falde for en anden fyr. Nu sidder jeg her, fuldstændigt frustreret og aner ikke, hvad jeg skal gøre. Ved godt, jeg nok bare burde koncentrere mig om min kæreste og droppe alt kontakt til flirten. Men alligevel har jeg noget i mig, der siger, at jeg ikke kan.

Og ellers skal jeg slå op med min kæreste. Det har jeg dog virkelig heller ikke lyst til. Jeg synes, vi har fået bygget sådan et godt forhold op, jeg elsker ham og hans familie. Jeg elsker den tryghed, der er ved at være sammen med ham. Jeg ved, han elsker mig utrolig højt, og det ville knuse ham fuldstændigt, og nok også mig.

Har bare lyst til at grave mig ned i et dybt hul og håbe, alt løser sig. Er så ked af det hele. Håber, I kan give mig nogle råd og vejledning!

M, 20 år

SVAR:

Kære M

Mange tak fordi du skriver til os om et emne, som rigtig mange – måske endda de fleste – på et eller andet tidspunkt i deres liv berøres af. Mange tør bare ikke sige det højt, fordi de – ligesom du selv – tænker: “Jeg må da være skør, når jeg kan forelske mig i en anden, mens jeg er sammen med den dejligste kæreste.”

Flirt med din kæreste

Selvom I har et godt og trygt forhold, så kan hjertet stadig påvirkes. Det er lettest at påvirke et hjerte, som slapper for meget af, eller som mangler noget i forholdet. Måske er I blevet så trygge ved hinanden, at I ikke er så optagede af at gøre en god indsats for at “score hinanden” hver dag. Den flirt, du har kørende med kollegaen, skal du hive hjem i dit eget parforhold. Vi har brug for flirt og anerkendelse, opmærksomhed og kontakt. Du og din kæreste har måske ikke flirtet så meget på det sidste; derfor er det nyt og spændende, når en anden mand viser dig opmærksomhed.

Drop alenetid med din kollega

Du kan gøre det, at du bruger fornuften og din viljestyrke til at vende al din opmærksomhed mod din kæreste og undgår AL alene-kontakt med din kollega. Han er en fristelse både fysisk på arbejdet, men også i dine drømme og tanker. Lidt ligesom hvis du skal tabe dig, så er det smartest at undgå at have slik og andre søde sager i skabene. Du prøver at holde dig fra fristelserne, og du skal ikke være alene, for så kan du måske lokke dig selv til at tage noget slik, mens ingen ser det. Sådan er det også med din kollega. Hvis du sørger for, at I altid er sammen med andre, når I skal være sammen, så kan du lettere holde dig fra at gøre noget dumt. Du skal IKKE være alene med ham, hverken på arbejdet eller privat. Det vil være for fristende og for svært.

Du kan måske tale med din kæreste om det

Hvis du vil gå et skridt længere, kan du også dele dette med din kæreste. Fortæl ham, hvor meget du elsker ham, men at du er skræmt over, at du har fået følelser for en kollega. Bed ham om at hjælpe og støtte dig i at I to skal være sammen, og bed ham om hjælp til, at I to får talt om, hvordan I kan være mere optagede af hinanden.
Ulempen kan være, at du kommer til at gøre ham usikker, fordi han så bliver bange for, at du er på vej væk fra ham.

Glæd din kæreste hver dag

Hvis du beslutter dig for, at din kollega ikke skal have lov til at ødelægge dit parforhold, så gør det til en vane hver dag at finde på ting, du kan gøre for at glæde din kæreste. Sæt al din opmærksomhed ind på at bekræfte ham i, hvor meget du elsker ham, og hvor meget du ønsker at gøre godt for ham. Det kan optage dine tanker, så du ikke falder for fristelsen til at drømme om kollegaen.

Jeg beundrer dit mod til at sige dine tanker højt, og jeg synes, det er flot, at du beder om hjælp. Det viser mig, at du VIL ændre på din nuværende situation. Hver gang du er ved at blive fristet, så stop dig selv, og flyt fokus over på din kæreste.

Måske kan du få noget ud af at læse artiklerne Kærlighed i praksis, Kærlighed og forelskelse og Utroskab. Du kan også kigge i temaet At finde den rigtige.

Jeg ønsker for dig, at du må bruge din viljestyrke på at forbedre dit forhold fremfor at søge det, du mangler i noget nyt, som på ingen måde kan erstatte det dejlige og lange forhold, du har med din kæreste.

Mange hilsner
Anja