Skal jeg tabe mig for at blive glad?

Vis spørgsmål

Hej Adam og Eva

Jeg er meget usikker på min krop, efter jeg er stoppet med at træne på elite-niveau, hvor jeg trænede 6-8 gange om ugen. Jeg træner ikke længere, og jeg har nu fået en kæreste. Han synes, jeg er smuk, som jeg ser ud. Men jeg føler mig hele tiden tyk, og jeg føler ikke, jeg taber mig, når jeg går på kur. Jeg ved ikke, hvad jeg vejer, for jeg er bange for at veje for meget, og for at min usikkerhed bliver værre.
Min kæreste siger, jeg skal være glad for min krop, og jeg ved, det sårer ham, når han ser, hvor ked af det jeg er pga. min krop. Jeg er ikke stor, men har noget fedt på arme, lår og mave som jeg gerne vil af med ... 

Please, hjælp mig! Hvordan lærer jeg at elske mig selv? Skal jeg tabe mig for at blive glad?

Tak på forhånd.

Victoria, 16 år


SVAR:

Hej Victoria

Tak for dit brev. Jeg begynder lige med et svar på dit sidste spørgsmål: Du bliver måske kortvarigt glad for at tabe dig, men det giver ikke en varig glæde, og det hjælper dig heller ikke til at elske dig selv. Så der skal noget andet til.

Jeg skriver først lidt praktisk om det at se på din krop. Derefter vil jeg henvise dig til nogle link, hvor du kan læse noget om selvværd. Jeg tænker, det er der, du kan finde hjælp til at lære at elske dig selv. Og jeg tænker, det er der, dit problem kommer fra.

Har dit træningsstop betydning for dit syn på din krop?

Hvilken sport dyrkede du, og hvorfor stoppede du med træning? Levede du ikke op til de mål, du – eller andre – havde for din sport?
Kan årsagen til din utilfredshed med din krop hænge sammen med grunden til, at du stoppede med træning på eliteniveau?
Overvej, om du ser og tænker anderledes på din krop, efter du er stoppet med træningen.
Hvem er du – når du ikke er elitesportsudøver? Hvilke interesser, egenskaber, evner har du?

Vurder din krop realistisk

Hvis dit taljemål er under 80 cm, er du normalvægtig og altså ikke for tyk. Du har lidt fedt på arme, lår og mave – tillykke med det, for så er du en sund ung kvinde. Hvis du kan klemme om en lille delle på ca. 2 cm i taljen, så har du en perfekt tykkelse. Dem på din alder, der ikke har lidt fedt de steder, du nævner, er syge eller underernæret.

Du kan også kigge på dit spejlbillede: Hvis det nu var din venindes krop, der så sådan ud, ville du så synes, hun var for tyk? Det kan være en god metode til at se mere realistisk på dig selv. Piger kigger ofte yderst kritisk på sig selv, så betragt dig selv, som om du var din veninde, og sig de pæne ord om, hvor smuk og dejlig du er – til dig selv.

Alle de negative tanker, du tænker om dig selv, påvirker din selvopfattelse. Øv dig i at tænke barmhjertigt og godt om dig selv – som om du var din bedste veninde.

Drop dine slankekure, for de er bare med til at øge dit negative fokus på din krop. Spis bare sundt og varieret og dyrk noget sport, der gør dig glad. Det må gerne være holdsport, hvor fællesskab og venskab er vigtigere end præstationen.

Selvværd

Selvværd betyder den værdi, du har – bare ved at være dig. Din følelse af værdi kan du bl.a. styrke ved at spørge dine forældre, din kæreste og dine venner om, hvilken betydning du har for dem.

Jeg har fundet forskellige artikler om selvværd, som jeg meget vil opfordre dig til at læse:

Hvad er jeg værd?

Hvem er jeg?

Hvordan kan jeg blive et mere "helt menneske"?

Vi har også et tema, hvor du kan finde mange flere artikler og svar til andre, der kæmper med nogle af de samme ting som dig: Selvværd og identitet.

God arbejdslyst med at finde og styrke dit selvværd. Hvis du ikke synes, du har fået nok hjælp, må du endelig skrive igen.

Jeg ønsker dig en glad og god ungdomstid.

Venlig hilsen Birgit Rahbek


Birgit Rahbek

Skrevet af:

Birgit Rahbek

Diakon og psykoterapeut

adamogeva.dk

adamogeva.dk bruger cookies. Læs mere OK