Skal jeg slå op med min kæreste?

Vis spørgsmål

Kære Adam og Eva.

Jeg har gået i det sidste halve år og været i tvivl, om jeg elsker min kæreste – vi har været sammen et års tid og er hinandens første kærester. Med tiden er jeg begyndt at undgå at have sex med ham, og jeg synes tit, han er irriterende, men størstedelen af tiden har vi det bare så sjovt.

Jeg har gjort nogle ting for at prøve at rette op det. Fx foreslog jeg, vi tog alene på ferie; jeg har prøvet at ændre nogle ting ifht. sex, og lave nogle andre ting, end vi plejer at lave. Men der er bare et tomrum hos mig. Har endda spurgt ham, om han synes, der skulle være noget anderledes ved vores forhold, men han synes, det er perfekt som det her ...

Jeg har brug for råd. Tak på forhånd. Jeg er meget forvirret.

Hilsen K, 18 år

(Spørgsmålet er kraftigt forkortet af redaktionen)

SVAR:

Hej K

Tusind tak for dit brev. Jeg kan udmærket forstå dine frustrationer. Der er noget helt særligt ved ens første kæreste, men det er samtidig også en ny og usikker situation. Det er en dyrebar tid, som er med til at forme dig og din fremtid.

Det virker på mig, som om du i praksis allerede har slået op med din kæreste – i handling, blot ikke i ord. Som du selv siger, føler du dig ret besluttet, hvilket jeg også synes, dit brev tydeligt viser. Jeg håber, du vil læse mine råd og tage dem til dig som opmuntring både nu og på længere sigt.

Pas på hinanden

For mig at se er det rigtig vigtigt, at du handler nu og ikke trækker pinen i langdrag. Både for din kærestes og din egen skyld. Jeg forstår godt, du gerne vil “advare” ham med din adfærd, men det er desværre ikke den bedste måde at takle situationen på. Han har behov for, at du “mander dig op”, og siger det, som det er. Du må kommunikere med ham og forklare ham, hvordan du har det. Det er hårdt, og det bliver svært både for dig at få sagt og for ham at forstå. Du skriver, at du stadig elsker ham, blot mere som en ven end som en kæreste. Det er vigtigt, at I passer på hinanden, så I kommer bedst muligt ud på den anden side.

Kærestetid er prøvetid

Kærestetiden er en form for øvelse til ægteskabet som en livslang forbindelse imellem dig og din kommende mand. Derfor er det helt legitimt at finde ud af, at jeg og min kæreste ikke passer sammen. Det er helt simpelt sagt det, kærestetiden går ud på.

Vi forandrer os, og det gør vi hele livet igennem. Du vil udvikle dig som menneske, som kæreste og en dag som måske hustru og mor. Det samme vil din kæreste. Udfordringen for ethvert parforhold er at udvikle sig i samme retning, så man rykker tættere samme og knytter stærkere bånd. Det bliver rigtig svært at være kærester, hvis man bevæger sig væk fra hinanden, som det lyder til, du føler, I gør eller har gjort. Det er vigtigt, du elsker din kæreste for den han er, og ikke for den du ønsker, han skal være. Lige så vel som du gerne selv vil elskes, for den du er. Selvfølgelig er det ikke godt for et parforhold at jalousi dominerer, ligeså vel som vrede, bagtalelse eller andet ødelægger. Men ens personlighed står fast.

Kærlighedssprog

Du beskriver, at du føler dig indespærret, fordi du ikke får lov at være den du er, og at din kæreste holder dig tilbage. Sådan skal det naturligvis ikke være. Muligvis har han følt det samme. Derfor er det vigtigt, I får talt om, hvorvidt I to passer sammen og skal være sammen.

Jeg vil meget anbefale bogen Kærlighedens 5 sprog skrevet af ægteskabsrådgiveren Gary Chapman. Her taler han om en kærlighedsbeholder – noget vi alle har, og som skal fyldes op af vores kæreste eller ægtefælle. Det gøres ved hjælp af de fem kærlighedssprog: 1) tid, 2) anerkendende ord, 3) fysisk berøring, 4) tjenester og 5) gaver. Vi har alle sammen et primært kærlighedssprog, som betyder, at når vores kæreste eller ægtefælle taler det sprog, føler vi os elsket.

Mit primære kærlighedssprog er tid sammen, og jeg elsker, når min mand og jeg tager på ture sammen, selvom det blot er en lille gåtur. Min mands primære kærlighedssprog er anerkendende ord. Han føler sig elsket, når jeg siger, at jeg elsker ham, eller tak fordi han gik ud med skraldet. Chapmans teori er, at det handler om at kende og tale din partners kærlighedssprog, så han eller hun altid føler sig elsket. Du kan læse mere om det i artiklen Kærlighed i praksis.

Forelskelse og kærlighed

Det er klart, at forelskelsen, som du siger, ikke varer ved evigt. Til gengæld står kærligheden langt mere centralt. I vores samfund beskriver man ofte kærlighed som en følelse (som det også er), men det siger ikke alt om den kærlighed, som i virkeligheden eksisterer, og som Gud har skabt os til at leve i. Kærlighed er også et valg. Du vælger din partner til.

Der er dage, hvor jeg føler kærlighed til min mand 100%, og der er dage, hvor jeg føler den 0% (heldigvis ikke så mange af de sidstnævnte). Men hver eneste dag vælger jeg ham 100%, for det kræver min kærlighed til ham, at jeg gør. Det er ikke baseret på en følelse, men på at jeg vil ham. Ægte kærlighed er ikke kun at elske, når alt er godt, men derimod at vælge det, prioritere det og kæmpe for det, når alt ser håbløst ud. I artiklen Kærlighed og forelskelse kan du læse mere om forskellen på de to følelser.

Jeg skriver det her, for at du kan tænke over det i forhold til din fremtid og ikke, fordi du nødvendigvis skal blive hos din kæreste. Men det kan muligvis pege på, hvorfor det er gået galt mellem jer, så du er mere opmærksom i dit næste forhold.

Tag et valg

Som jeg skrev i begyndelsen, synes jeg, du allerede har slået op med din kæreste i din opførsel, blot ikke med dine ord. For mig at se handler det derfor om, at du nu træffer en beslutning om enten at gå 100% ind i forholdet eller 100% ud af det.

Jeg ønsker det bedste for dig og din kæreste i fremtiden – uanset om det bliver sammen eller hver for sig.

Med venlig hilsen
Johanna