Skal jeg slå op med min kæreste, der gør mig ked af det?

Vis spørgsmål

Min kæreste og jeg blev forelskede ved første blik og blev kærester efter tre uger.

Vi har nu været sammen i snart et år. Han er min bedste ven og en fantastisk elsker, men han er igennem den sidste tid begyndt at gøre mig mere ked af det end glad. Han er 20 år, og jeg føler hele tiden, at jeg er den voksne. Hver dag får han mig til at græde, men jeg er også begyndt at blive så skide følsom.

Vi har skudt skylden på mine nye p-piller, men jeg er bange for, at det er mig, den er gal med. Han har for nylig fortalt, at han ønsker børn med mig, og at jeg vil være hans for evigt. Det lyder overdrevet, især når han slet ikke var så følsom og romantisk i starten af forholdet.

Hver gang, han endnu en gang gør mit hjerte ondt, bliver jeg ved med at hviske til mig selv “Slå op med ham ... Slå op med ham ...” Og jeg ved, at det ville ødelægge mig. Men måske ville det på længere sigt være det rigtige? Jeg tænker på andre drenge, drømmer om sex med andre og er begyndt at skrive med en ... Jeg stoler på, at jeg ikke kan gøre det mod min kæreste, men alligevel søger jeg det.

Min kæreste tog min mødom og kender alle mine mørke hemmeligheder, som ingen andre gør. Jeg har ikke lyst til at slippe ham, men jeg ved ikke, hvordan jeg ellers skal føle, at jeg ikke sidder fast. Jeg elsker ham, men er ikke forelsket ligesom ham. Han kan ikke sove om natten pga. mig, og sådan har jeg det slet ikke længere. Han er for umoden på så mange punkter, og jeg ved bare, at der er så mange andre, der ville være et bedre fit. Jeg er tættere med hans familie end med min egen, men i offentligheden gør han mig ofte så pinligt berørt over at være hans kæreste. Det har aldrig før været sådan.

Jeg føler ikke kærligheden så nærværende og kan se, hvordan han begynder at tage på og se usexet ud. Det eneste jeg vil er at være glad ... Hvad skal jeg gøre?

S, 17 år

SVAR:

Kære S

Tak for dit spørgsmål. Jeg kan sagtens se, at det er nogle store ting, du går og tumler med. Derfor vil jeg forsøge at dele det lidt op, så det forhåbentlig bliver mere overskueligt for dig. Det er svært for mig at råde dig direkte til, om du skal slå op eller blive sammen med din kæreste, da jeg kun kender jer fra din beskrivelse, men jeg vil gerne give nogle råd.

Gode venner og trygheden ved hinanden

Du skriver et par gange, at du elsker ham, og at han er din bedste ven. Det er vigtigt, at du har følelsen af, at du ikke har lyst til at slippe ham. Den følelse, tror jeg kommer ud af, at I to gennem det sidste år har bygget noget trygt op sammen, og som jeg læser dit brev, er det også det trygge, du er bange for at miste. Du skriver, at din kæreste var den første, du var i seng med. Den oplevelse binder jer til hinanden. Når I giver hinanden det allermest intime af jer selv, så gør det noget ved jer. Følelsen af, at du ikke har lyst til at slippe ham, kan stamme fra det og fra, at det I har delt, kan du aldrig få tilbage og give til en anden. Måske kan du få nogle ny tanker ved at læse artiklen Skal jeg blive eller gå fra min kæreste?

Forelskelser er forskellige og forandrer sig med tiden

Forelskelse forandrer sig over tid. Derfor bliver I ikke ved med at være lige forelsket i hinanden. For de fleste ændrer forelskelsen sig, inden der er gået et år – og bliver til kærlighed. Måske forandrer forholdet sig i stedet og går i stykker, når man finder ud af, at man alligevel ikke skulle være sammen. Det lyder nærmest, som om du og din kæreste har ændret roller, hvad forelskelsen angår. Han oplever en stærk forelskelse i dig lige nu og har lyst til at dele sine følelser med dig og folk omkring jer. Din forelskelse er måske blevet til kærlighed – og det kan være en skræmmende oplevelse. For pludselig lægger du mærke til egenskaber ved ham, som nok hele tiden har været der, men du har været for “forblændet” af følelser til at se det eller har ikke tillagt det en betydning. Nu virker det irriterende, pinligt og umodent.
Når jeg skriver, at I to nærmest har byttet roller, så prøv om du kan huske, hvordan du havde det, da I var nye kærester, og du var vildt forelsket. Der får man nemlig lyst til hele tiden at bekræfte den anden og sige lige, hvordan man har det – uden filter. Jeg tror, det er det, din kæreste gør lige nu. Måske kan han også samtidig mærke, at du er blevet lidt usikker, og derfor føler han et behov for at forsikre dig om sin kærlighed til dig.

Brug for tid til at mærke sine følelser

Du skriver, at I kun havde kendt hinanden i tre uger, inden I blev kærester. Det kan være, at din kæreste først her et år senere, hvor han er helt tryg ved dig og jeres forhold, har fundet ud af, hvilke store følelser han har for dig, Nogle mennesker bruger ret lang tid på at blive klar over deres følelser – og derfor er den forelskelse, han oplevede i starten, først nu blevet rigtig stærk. Måske hænger det sammen med, at han i starten var bange for at blive såret og ikke helt turde mærke, hvordan han egentlig havde det?

Øv dig i at mærke kærligheden

Det er kun din afgørelse, om du kan og vil blive i forholdet. Men mit råd til dig er, at hvis du vil give det en chance, er du nødt til at beslutte dig for, at når du elsker ham, vil du vælge at se mest på hans positive og kærlige egenskaber. De mindre gode og charmerende egenskaber er en del af os alle, men det er muligt at få dem til at fylde mindre, hvis man øver sig. Det er en svær øvelse – men der skal arbejdes for kærlighed. Måske oplever du, at det giver dig en masse glæde at gøre noget godt for ham, du elsker. Prøv at læse om det i artiklen Kærlighed og forelskelse.
Du kan også læse et svar til en pige, som er i tvivl om, hvad hun skal gøre i forhold til sin kæreste: Følelserne er ændret – er det en fejl at slå op? Alt det her synes jeg, du også skal snakke med din kæreste om. Han har helt sikkert også gjort sig tanker om, hvordan jeres første år som kærester er gået.

P-pillernes indvirkning på dit humør

Jeg vil anbefale dig at tage en snak med din læge om, at du oplever, dit humør svinger en del, efter at du har skiftet p-piller. Det er ikke utænkeligt, at svingningerne forstærkes pga. p-pillerne, og lægen vil kunne hjælpe dig til at finde alternativer. Inden du har haft snakken med din læge, er det svært at sige, hvad det er, der gør, at du så ofte bliver ked af det – men det er noget, du skal tage alvorligt, og det lyder det også til, at I begge gør.

Du ser dig om efter andre muligheder

Du skriver, at du er begyndt at se dig om efter andre drenge og er begyndt at skrive med en anden. Det er godt, du skriver, at du ikke ville gøre noget imod din kæreste. Men i min optik har du allerede gjort ham ondt ved at søge andres opmærksomhed og bekræftelse, når det er med det formål at finde ud af, om der mon findes en anden til dig. Derfor synes jeg, du er nødt til at tage et valg om at handle ansvarligt overfor din kæreste, dig selv og ikke mindst den anden dreng. Lige nu er du frustreret i dit forhold – og så er det det, du skal fokusere på. Ikke lede efter andre muligheder – det vil bare forvirre dig endnu mere, det vil være uærligt og gøre dig ked af det. I din alder tænker man over, hvordan det hele mon bliver i fremtiden. Men det er alt for svært at forudsige – og jeg tror heller ikke, det er meningen, at du lige nu skal have en helt klar plan for fremtiden. Men lige nu kan du beslutte, hvordan du vil behandle de mennesker, der holder af dig. Det vil du også kunne bruge i fremtiden.

Dit forhold til hans familie

Hvis du kommer frem til, at du og din kærestes forhold er ovre, så vil det få indflydelse på dit forhold til hans familie. Det kan føles, som om du slår op med hele familien, når I er så tætte. Men hvis du får en god snak med ham, om hvordan du har det, kan du håbe, at familien også forstår, hvorfor I ikke skulle fortsætte. Forholdet til familien bliver nok ikke helt som tidligere, men måske kan det efter noget tid blive godt igen.

Jeg håber, at du kan bruge svaret til noget. Alt det bedste til dig.
Pas godt på dig selv.

De bedste hilsner
Susanne Staunstrup Ertbølle