Skal jeg slå op eller ej?
Kære brevkasse. Jeg går i 10. klasse og har haft en kæreste fra klassen nogle måneder. Men jeg er ved at miste mine følelser for ham. Han er rar når vi er alene, men jeg kan ikke lide hans opførelse over for andre. Nu er jeg så også blevet lidt lun på en anden fyr i klassen, som opfører sig meget bedre, og mere er min type. Hvad gør jeg nu? Skal jeg slå op?
Hilsen den forvirrede
(forkortet af red.)

SVAR:
Kære forvirrede
Det lyder forvirrende, det du oplever. At have én kæreste, men i virkeligheden være forelsket i en anden.
Slå op eller hvad?
Det er meget svært at råde om det med, om man skal slå op eller hvad. I sidste ende er det jo en beslutning, du ene og alene skal tage.
Kan du fortælle ham om dine oplevelser
Du beskriver, at du synes, han er meget sød, når I er alene sammen, hvorimod du ikke bryder dig så meget om ham i skolen. Kan du tale med ham om det? Fortæl ham, hvad du synes om det, du ser. Måske han kan lære noget nyt om sig selv og sin måde at være på.
Spørgsmålet er, om du kan have lyst til at være sammen med ham, hvis han ændrer sig lidt?
Når man har været sammen nogen tid
Ofte er det sådan, at man efter nogen tid også begynder at se ens kærestes dårlige sider. Det er helt naturligt. Du skal ligesom gøre op med dig selv, om du kan leve med disse sider, eller om det er sider, du ikke kan stå inde for.
Det bliver selvfølgelig også forstyrret af, at du så er lidt lun på en anden fyr. I den situation vil man altid have en tendens til at sammenligne ens kærestes dårlige sider med de bedste sider af den, man er lun på.
Skal/skal ikke
Jeg vil råde dig til ikke at tænke, at du skal slå op, fordi du skal skynde dig at få fingrene i den anden. I stedet skal du overveje, om du uanset hvad, vil være sammen med din kæreste. Den beslutning handler om dig og ham - om hvorvidt du ønsker at investerer dig selv i det forhold med din kæreste, eller om du tror det er mest ærligt og realistisk at du trækker dig. Du skal både have lyst til forholdet og tro på det.
Hvis du vælger at slå op med ham, så overvej, om det er nu, du allerede skal have en ny kæreste, eller om det vil være godt at vente lidt.
Venlig hilsen
Steen Kruse