Skal jeg sige, jeg måske har gjort hende gravid?
Hej. Jeg er den dreng på 17, der for 3 dage siden havde sex med en pige. Vi var begge to fulde, og da jeg var færdig, smed jeg kondommet væk, men spurgte så om jeg måtte fortsætte. Jeg overtalte hende, men hun fik mig hurtigt til at stoppe igen. Fordi jeg var fuld, kan jeg ikke huske, om jeg muligvis havde sperm siddende på min penis, og er derfor meget nervøs for, om der kan være en chance for, at hun bliver gravid.
Nu ved jeg ikke, hvad jeg skal gøre, kan jeg regne med, at alt sæden var i kondomet eller skal jeg sige til hende hurtigst muligt, at hun måske er gravid?
Dreng, 17 år

SVAR:
Kære du!
Undskyld den lidt lange svartid. Sådan går det desværre nogle gange, selvom vi bestræber os på at svare hurtigt.
Du spørger, om du kan være sikker på, at alt sæden sidder i kondomet, efter du har haft udløsning. Det kan du ikke. Der kan sagtens have være sæd tilbage på penis.
Om der er en sandsynlighed for, at pigen kan være blevet gravid, kan du ikke vide noget om. En kvinde kan blive gravid i dagene før og efter sin ægløsning. Dvs. at hvis hun ikke bruger p-piller, og I har haft samleje i ugen omkring hendes ægløsning, er der en vis sandsynlighed for befrugtning. Det er ikke det samme, som at hun nødvendigvis er gravid. Hvis I har haft samleje lige før eller efter hendes menstruation er der næppe sandsynlighed for, at hun kan være blevet gravid.
Du kan evt. læse følgende artikler, som siger lidt om, hvordan vi her på AdamogEva.dk tænker, at du og en eventuel kæreste får det allerbedste, mest tilfredsstillende og trygge sexliv:
Sex og alkohol
Vejen til god sex
Værd at vente på
Prævention – hvordan beskytter vi os mod graviditet?
Du er velkommen til at kontakte os igen
vh Ida Secher Rom