Skal jeg satse og se, om hun er den rette?
Hej Adam og Eva.
Jeg skriver til jer, da jeg har et spørgsmål omkring mit kærlighedsliv.
Der er den her pige, som jeg har været kæreste med for seks år siden. Vi var ikke særlig gamle og boede langt fra hinanden (i Jylland og på Sjælland). Vi mødtes på en spejderlejr.
Men fordi hendes forældre ikke kendte mig, og vi boede langt fra hinanden, bad de hende om at slå op med mig ... Det var og er mit livs mest hjerteknusende aften; jeg var fuldstændig brudt sammen. Siden dengang har jeg haft et par kærester og flirts, men føler stadig noget for hende. Vi har ikke set hinanden i den virkelige verden siden 2012.
Jeg ved, at hun også stadig har følelser for mig.
Mit spørgsmål er: Hvad skal jeg gøre? Jeg kan ikke komme over hende 100%. Skal jeg kaste mig ud i det og se, om det er noget der holder, eller skal jeg bare lade tiden gå og vente på en, som fjerner mine tanker om hende? Jeg føler, hun er “the one”, men tænk hvis jeg venter på, at jeg får muligheden for at komme hende nærmest bare for at finde ud af, at det ikke kan lade sig gøre, og at jeg har forspildt en chance for en anden pige ...
Håber, du forstår mit spørgsmål og kan give et råd eller svare på min problemstilling.
Med venlig hilsen
Dyrepasseren, 18 år
(forkortet af red.)

SVAR:
Kære dyrepasser
Tak for din henvendelse. Jeg synes, det er nogle meget spændende men også svære spørgsmål, du beskriver. Som jeg læser din beskrivelse, rummer den følgende spørgsmål:
1. Skal du forsøge at blive kæreste med din veninde?
2. Hvilke konsekvenser kan der være ved at blive kærester fremfor ikke at blive det?
De to spørgsmål lægger sig op ad hinanden, og jeg vil derfor prøve at kommentere på dem i en sammenhæng. Der er selvfølgelig mulighed for, at jeg ikke rammer helt rigtigt, så hvis det er noget andet, du gerne vil have svar på, håber jeg, du kan bruge noget af det, jeg skriver, og at du lytter til din mavefornemmelse. Du må også meget gerne skrive til brevkassen igen.
Kæreste med din veninde
Fælles fortid
I beskrivelsen af din situation fortæller du, at I tidligere har været kærester, men at det var nogle mennesker udenfor jeres forhold, der fik jer til at slå op. Jeg tænker derfor, at der kan være nogle følelser fra den tid, der ikke rigtigt er blevet italesat. Det virker meget forståeligt, at det var en vildt hård periode for dig, og måske også en tid, hvor du stod ret uforstående tilbage. Måske er mange af dine drømme og håb bundet til jeres kærestetid, og derfor kan der være mange følelser gemt i minderne derfra. Nogle gange forstærker vores følelser de minder, vi har, så vi husker enkelte episoder tydeligere end andre. De episoder kan farve vores overordnede oplevelse af, hvordan det foregik dengang.
Forandret nutid
Spørgsmålet, om I skal være kærester eller ej, kan derfor ses i lyset af, hvordan du faktisk oplever jeres relation i dag, i stedet for at tage udgangspunkt i hvad der var dengang. I har sandsynligvis begge forandret jer en del i løbet af de seneste år. Nogle forandringer er du helt sikkert opmærksom på, men andre kan det måske være mere vanskeligt at se hos dig selv. Det samme gælder for din veninde. Der er helt sikkert nogle kendetegn ved hende, som du vil opleve anderledes, end du husker hende fra flere år siden.
Du skriver, at I ikke har set hinanden fysisk i flere år. Derfor synes jeg, du skal overveje, om det måske er anderledes at være i hinandens nærvær og opleve, hvem I egentlig er, når der ikke er tale om sms’er, facebook og opkald.
Fokus på hvor I er, og ikke hvor I var
Hvorvidt I skal være kærester, er fuldstændig jeres beslutning, men jeg tror, I vil gøre hinanden og jer selv en tjeneste ved at være mere fokuseret på jeres nuværende relation fremfor den historie og de minder, som I deler. Jeg mener, det er vigtigere at vide, hvor I er nu, fremfor hvor I var. Lær hende og dig selv at kende, som dem, I er i dag.
Måske kan du få noget ud af at læse artikler og svar i vores tema At finde den rigtige.
Konsekvenser ved at blive kærester
Synet på konsekvenserne
Hvilke konsekvenser, der kan være ved enten at vælge at blive kærester eller vælge at lade være, synes jeg, er et spørgsmål om, hvordan du vælger at se på jeres relation. Hvis I vælger at blive kærester, og det opleves som det rigtige for jer begge, så virker det unødvendigt at spekulere i, hvad I eventuelt går glip af. Hvis I bliver kærester, men det ikke holder, er der en mulighed for, at jeres relation kan blive ødelagt eller bare anderledes. Min erfaring er, at det er meget få ekskærester, der kan bevare en tæt relation efter et forhold. Du beskriver selv, at din veninde har meget tillid til dig. Den position skal du nok forvente at miste, hvis jeres eventuelle kæresteforhold går i stykker.
Det grønne græs
Ofte kan vi tænke, at græsset er grønnere på den anden side. Den tanke kommer ofte, når vi har vænnet os til noget og på den ene eller anden måde tager det for givet. Mennesker er nu engang mennesker, og derfor er det vigtigt at vide, hvornår vores idealer skal tilstræbes, og hvornår de skal lægges på køl. Samtidig tror jeg, det er vigtigt at lytte til dine følelser, når det gælder romantiske forhold. Hvis du allerede nu tænker, at I kommer til at spilde jeres tid ved at være i et parforhold, skal I nok ikke være kærester. Måske bliver du lykkelig med hende, eller måske med en anden kvinde, men lige meget hvad så øv dig på at være tilfreds, der hvor du er.
Lad tvivlen komme dig til gode
Uvidenhed om fremtiden er desværre en præmis ved det at være menneske, og derfor må vi stille os tilfreds med, at vi ikke altid kan forudsige, hvilke beslutninger vi kommer til at trives under. I stedet for at lade os frustrere af denne præmis, bør vi måske overveje, om livets uforudsigelighed faktisk er det, der gør tilværelsen interessant at leve. Vi ved sjældent særlig meget om, hvad der kunne være smart at have vidst på forhånd, før vi står i situationen. Jeg håber, du tør lytte til din mavefornemmelse og acceptere, at du ikke kan forudsige, hvor du skal hen og med hvem.
Nyd, at du har mulighed for at blive klogere på dig selv og andre mennesker.
De bedste hilsner
Henrik Feldtmose