Skal jeg prøve at hjælpe hende videre eller give tid?

Vis spørgsmål

Hej Adam og Eva.

Jeg står i lidt af et dilemma, og jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre. Sagen er den, at jeg kender en pige, som jeg er lidt forelsket i, men hun er ikke kommet sig over sin ekskæreste. Dilemmaet er så, om jeg skal prøve at hjælpe hende videre, eller om jeg skal give hende tid og så måske prøve at flirte med hende på et senere tidspunkt.

Jeg håber, I kan hjælpe mig, for jeg synes, hun fortjener at komme videre.

Med venlig hilsen
Den anonyme, 20 år

SVAR:

Kære anonyme

Du skriver ind med et kort og simpelt spørgsmål – og samtidig et rigtig svært spørgsmål. Du har virkelig sat mig på en opgave :)

Svært at sige noget generelt

Det er nemlig super svært at sige noget generelt om din situation. Mennesker er meget forskellige, og det er allermest et spørgsmål om holdninger og meninger, der afgør, hvad folk synes, man skal, bør eller kan tillade sig i sådan en situation.

Jeg læser dit spørgsmål, som at det kommer ud af respekt for denne pige og et ønske om at gøre det, som er bedst for hende i denne situation. Samtidig kommer spørgsmålet selvfølgelig også fra dig selv – du er forelsket, og du vil gerne være sammen med denne pige. Sådan er der altid to sider af sådan en situation.

Tal om det(?)

Mine svar indeholder næsten altid en opfordring til at snakke med hinanden om det. Det er oftest et godt råd. Det er jeg ikke sikker på, det er i din situation. Hvis pigen har brug for tid og plads, har du allerede overtrådt dette ved at snakke med hende om dine følelser.

På den anden side er det i bund og grund umuligt for dig at vide, hvad hun synes om dig, eller hvor hendes følelser er i forhold til ekskæresten og potentielle nye kærester, hvis I ikke snakker om det.

Giv hende tid

Som du kan se, er det en svær situation at sige noget rigtig klogt ind i. Jeg tror, jeg som udgangspunkt vil foreslå, at du tager den med ro og giver hende tid til at mærke og forholde sig til sine følelser i forbindelse med hendes tidligere forhold.

Du nævner selv, at du måske kunne hjælpe hende med at komme videre. Det er i sig selv en meget nobel tanke, men jeg tror også, du skal passe på. Jeg har tidligere brugt udtrykket rebound-kæreste. I dette svar kan du læse lidt om, hvad det vil sige, og om det at have tid til sine følelser efter et brud med en kæreste: Er jeg en forfærdelig person?

Det jeg mener med, at du skal passe på er, at hvis du indleder et forhold med pigen nu, så tænker jeg, det for jer begge to risikerer at blive lidt noget rod, fordi man kan have mange forskellige følelser, når man lige er kommet ud af et forhold. Og det kan blive svært for jer begge to at vide, om jeres forhold er startet på de rigtige præmisser.

Derfor må mit svar til dig være: Giv hende tid. Når der er gået noget tid (og det er svært at sige, hvor lang tid), og hvis dine følelser for hende er de samme, kan du jo prøve at tage en snak med hende :)

Mvh. Benny