Skal jeg leve med smerten over at være single?
Jeg er midt i 20'erne og er single. Jeg har det egentlig fint med det, men jeg kan mærke, at det bliver sværere at acceptere i takt med at flere og flere omkring mig får kæreste og bliver gift. Jeg kan også mærke en smerte over den ensomhed, der følger med – og ikke mindst, at jeg kan føle mig set på som “andenrangs- menneske”, da der ikke på en synlig måde er én, der siger: “Du er værd at elske” ved at følges med mig i livet.
Jeg lever meget i nuet, nyder min frihed og er glad for mine venner, men det er svært at bevare denne tilgang til livet, når flere og flere forlader denne fælles “single-platform”. Jeg synes, det kan være svært at være sammen med par, da jeg føler (sikkert fordi jeg selv har et problem med det), at de ser ned på mig. Jeg har en hel del venner, mange af dem singlevenner, og jeg kan mærke, at jeg uden egentlig at tænke over det har mest med drenge at gøre. Jeg søger åbenbart det modspil, de kan give mig, men jeg kan frygte, at det både kan være en form for surrogat for en kæreste, og det derfor kan være usundt, lige som jeg måske kan frygte, at det bliver anledning til, at jeg i højere grad altid bliver en “god ven” end en potentiel kæreste.
Jeg signalerer, at jeg er stærk i mig selv, og at mit liv ikke først begynder, når/hvis jeg finder en livsledsager, men inderst inde gør det ondt, for det er virkelig en smerte for mig at være alene! Jeg ved godt, at der ingen nem løsning eller entydigt svar er, men jeg føler, det er tabubelagt, at man som singlepige ikke vil reddes men stadig ønsker tosomhed.
Hvordan bruge relationer konstruktivt og hvordan finde sin identitet i det at være menneske i stedet for i det at være single? Jeg er så træt af, at mit værd i verdens øjne ligger i det. For ligegyldig hvor meget, der siges: “Neeeej, det passer ikke ... du er lige så meget værd.” osv., så er der noget i det at skulle gå alene hjem.
Vil det vedblive en ulidelig smerte, hvis det er ens lod at skulle være alene resten af livet, eller vil man finde fred i det? Jeg kan næsten ikke acceptere, hvis det bare er en del af livet at skulle leve med det som grundlæggende smerte.

SVAR:
Kære ven
Tak fordi du skriver så ærligt. Det er rigtig godt at få sat fokus på de følelser og den smerte, der kan være forbundet med at leve som single i en verden og i fællesskaber, hvor det kan opleves, at man kun er “halv” som menneske, når man ikke endnu har fundet den eneste ene. Jeg vil prøve at kommentere på det, men et egentlig svar findes  nok ikke, som du selv skriver, og jeg tror måske også, at du bare ved at få skrevet dine tanker ned allerede har oplevet, at du på nogle måder er kommet til en større afklaring. Jeg håber, at andre vil læse dit brev og måske finde hjælp i det.
Hvad er et godt liv?
Du lever i nuet, har mange gode venner, er stærk i dig selv og er afklaret i, at livet ikke først begynder, når eller hvis du finder en kæreste.
Alt i alt oser dit brev af, at du er en moden og sund pige, der også er i stand til at stoppe op og reflektere over livet og din egen situation her og nu.
Du har det på mange måder godt som single, men ønsker at opleve trygheden og følelsen af at have en, der synligt fortæller, at du er værd at elske og dele livet med.
Som jeg læser dit brev, oplever du måske allermest det behov på grund af de forventninger, du forestiller dig, at dine omgivelser har til, at man må have en kæreste. Mange af dine venner er af det andet køn. Hvad er det, der gør, at du er bekymret for jeres venskab?
Jeg tror, det er vigtigt, at du gør dig klart, hvad det er der gør, at de er gode venner for dig. Hvis du føler, at du udnytter dine venskaber til udelukkende selv at få opfyldt et behov, er der grund til at være bekymret. Men hvis dine venskaber er ligeværdige venskaber, hvor du føler dig respekteret som dig, hvor du bliver udfordret, hvor meninger kan brydes, og hvor man ved, man kan regne med hinanden, føle sig tryg, slappe af og have det rart sammen, ja så er du utrolig heldig at have fantastisk gode venner og det uanset, hvilket køn de har. Det skal du være taknemlig for og ikke problematisere.
Hvordan finde sin identitet
“Jeg er så træt af, at mit værd i verdens øjne ligger i det at være single.”
Godt gået! Sådan! Det er første skridt på vejen.
Hvem har bestemt, at det skal være sådan ? Hvem sætter normerne for, hvad der giver dig identitet som menneske? Det gør du!
Du kan ikke på noget tidspunkt holde til, at din identitet ligger i noget andet end i dig og det, du rummer. Du hverken må, kan eller skal nogensinde bilde dig ind, at din identitet ligger i at have en kæreste. Hvem ville overhovedet være kæreste med dig, hvis opgaven bestod i, at vedkommende skulle give dig identitet? Du er dig. Det skal du være 100% – med eller uden kæreste.
Tænk på de mødre, der finder hele deres identitet i det at være mor – hvor sundt er det? Og hvor anstrengende kan det ikke være at være sammen med den slags kvinder?
Eller tænk på dem, der kun finder deres identitet i deres arbejde. Det holder ikke i længden. De mister noget af sig selv.
Du skal sætte normerne for, hvad du vil med dit liv, og hvad der for dig er vigtigt. Det er på den måde, du bliver et helt harmonisk og fantastisk menneske at være sammen med, både som ven og som kæreste.
Når du er sammen med dine singlevenner, så nyd det og del dine tanker om det at være single. I kan være de første til at bryde tabuet omkring denne snak.
Når du er sammen med par – så nyd familiefællesskabet og prøv at se, hvad du kan bidrage med ind i deres familie. Måske vil det være super godt for den gifte pige at komme lidt ud med dig og opdage, at det stadig er muligt at være med til noget pigehygge.
Ensomhed – tosomhed
Jeg har stor forståelse for, at du oplever det som en smerte at mærke ensomheden i de situationer, hvor du bare ville ønske, at dit liv lige nu og her var anderledes. Jeg har stor forståelse for, at du ville ønske, kærligheden var at finde lige her og nu. Men se på dig selv og dit liv med de muligheder og begrænsninger, det giver. Du er en pige med mange ressourcer; brug dem til glæde for andre og dig selv. Pas rigtig godt på dine venner – glæd dig over dem og vær ærlig.
Du skal ikke altid leve med smerten over at skulle gå alene hjem – det nægter jeg også at acceptere – men løsningen ligger ikke i, at du finder en mand, men at du bestemmer dig for, hvad du vil gøre ved den smerte. Lige nu er du single – det er vigtigt, at du får forholdt dig til det og allerførst får lært at elske dig selv som single, så vil du opdage, at dine omgivelser også kan.
Jeg vil anbefale dig at læse artiklen Singleliv.
Når du så en dag selv finder en livsledsager, så ønsker jeg dig al mulig lykke til. At blive en god partner hænger uløseligt sammen med, at du har det godt med dig selv, og at du ved, hvad du ønsker af en god ven og kæreste. Så det har betydning – også for fremtiden – hvordan du lever med dig selv nu.
At være single midt i 20'erne er ikke så underligt endda. Så lev livet og glæd dig over det.
Glæd dig
Glæd dig over dig selv og dit liv.
Glæd dig over hver dag at kunne se dig selv i øjnene
Glæd dig over, at du er værdifuld – ikke fordi du er single eller ægtefælle, men fordi du er dig.
Glæd dig over, at du har gode venner, der er forskellige.
Glæd dig over, at du er værd at elske.
Glæd dig over, at du betyder noget for andre.
De bedste ønsker
Joan Lykke
Joan Lykke Kristensen
Skrevet af:
Joan Lykke Kristensen
Pædagog
adamogeva.dk