Skal jeg glemme hende eller prøve at få hende tilbage?

Vis spørgsmål

Hej, min kæreste slog op for 3 uger siden efter 2½ år, da hun følte, at vi er ved at blive venner. Hun havde kysset med en dagen før, hun slog op. Og snakker stadig meget med ham i skolen, men jeg er ikke sikker på, om de bare er venner eller ej.

Min kæreste svarede mig slet ikke den først uge, når jeg skrev til hende. Så holdt jeg mig bare væk i ca 10-12 dage. Men så her i søndags skrev hun til mig! Hun spurgte, om jeg vidste, hvornår bussen kørte (hun ved godt, hvad rejseplanen.dk er), efter jeg sagde det, spurgte hun, hvordan det gik osv. , vi skrev i ca. 15 min mere, og jeg prøvede at virke lidt kold overfor hende, da jeg ikke ville være alt for "desperat". Hun har ikke skrevet siden, det er nu 4 dage siden. Jeg var ellers lige ved at give op og bare prøve at glemme hende, men har fået håb igen, da jeg tror, jeg kan vinde hende tilbage, efter hun skrev til mig, som hun gjorde.

Problemet er bare, at jeg stadig er ked af det, og er begyndt at få meget fravær i skolen og ikke lave mine ting ordenligt, da jeg hele tiden tænker på hende.

Skal jeg glemme hende eller prøve at få hende tilbage?

Karl, 18 år

SVAR:

Kære Karl

Jeg kan godt forstå, at du er ked af det, når hende, som du har delt liv og oplevelser med i 2½ år, slår op med dig. Det er som regel altid smertefuldt, når man oplever, at en betydningsfuld person vælger en fra, og ikke ønsker ens kærlighed.

Sorg og magtesløshed

Det lyder som om, at det er hende, der har taget beslutningen om, at hun ikke ønsker at være kærester med dig mere. Når det ikke rigtig er en beslutning, som I har taget i fællesskab, så kan du let komme til at sidde tilbage med følelsen af sorg/ked af hed og magtesløshed, da du ikke rigtig har været en del af beslutningen og processen med bruddet.

Lad tanker være tanker

Jeg tænker, at din oplevelse af jeres brud og forhold også bliver en oplevelse af svigt, når du samtidig har oplevet, at hun valgte at kysse en anden, mens I stadig var kærester. Det, at du har oplevet, at hun har kysset en anden, mens I stadig var kærester, kan måske give dig usikkerhed og tanker omkring, om hun har været sammen med andre, mens I stadig var kærester, som du ikke ved. Sådanne tanker kan være med til at gøre dig yderligere ked af det, og give dig en følelse af at være blevet svigtet og ydmyget, så derfor vil jeg anbefale dig at lade tanker være tanker, også prøve at fokusere på andre ting i dit liv.

Opgiv håbet og bliv fri

Opgiv håbet om at få hende tilbage og bliv fri. Så længe du bliver ved med at håbe, så er der en risiko for, at du bliver ved med at sidde fast i smerte og sorg. Når du opgiver håbet om at få hende tilbage, så bliver det med tiden lettere for dig at komme videre med dit liv. Jeg tænker, at du stadig sidder med en sorg over at miste hende, som du skal håndtere. Det, at opgive håbet om at få hende tilbage og have fokus på at bruge dit liv og energi på andre ting, kommer desværre ikke af sig selv.

Det kræver hårdt arbejde fra dig at ændre og fastholde et fokus på andre ting i dit liv og de nye muligheder, som er opstået i dit liv i sammen med smerten. I høj grad kræver et ændret fokus, at du tager og fastholder en beslutning om, hvad du ønsker at bruge din energi og tid på fremover.

Tag og fasthold din beslutning

Du bliver nødt til at forholde dig til hendes beslutning. Hvilket er, at hun ikke ønsker at være sammen med dig, så umiddelbart må du forholde dig til, at du ikke kan vinde hende tilbage. Ud fra hendes beslutning om at bryde jeres relation og forhold, så må du tage din egen beslutning. Nogle gange kan det være vanskeligt at tage og fastholde en beslutning, især hvis hun begynder at sende forvirrende signaler til dig – ex. Ved at sende sms til dig.

Når du oplever, at hun sender sms’er eller lignende, så er det vigtigt, at du holder fast i din egen beslutning, selvom det kan være svært. Jeg tror, at det er vigtigt, at du forsøger at passe godt på dig selv, sådan at du ikke bliver yderligere såret.

Nye muligheder

Lige nu kan det måske være svært at se, at du har fået nye muligheder i dit liv, men alligevel vil jeg skrive lidt om det, da det forhåbentlig vil give mening for dig på et tidspunkt. Jeg vil opfordre dig til at prøve at bruge din tid og energi på venner, skole, familie, interesser mv. Jeg ved, det kan være svært, men det kan også være smertefuldt at blive ved med at have fokus på savnet, håbet og længslen efter samværet med hende, som du ikke kan få.

På trods af smerte efter bruddet med kæresten, så har du fået nogle nye muligheder, som måske kan være svære at få øje på lige nu. Du kan have fået en masse ekstra tid og energi til andre mennesker/venner, som du ikke havde tidligere, da det blev brugt på hende. Du har fået mulighed for at lære dig selv bedre at kende, og udforske hvilke drømme og ønsker, du har for dit liv og dine relationer.

Jeg håber for dig, at du må komme godt videre i dit liv.

Læs mere:

Jalousi og kærestesorg

Kærlig hilsen

Linda Valbjørn