Skal jeg give slip eller give det en chance?
Hey
Jeg er en pige på 17 år, som har lidt kæresteproblemer.
Min kæreste bor på Fyn og går på efterskole i Jylland. Jeg bor på Sjælland, og det er derfor svært at være sammen med ham til hverdag. Men jeg elsker min kæreste rigtig meget og vil ikke give slip på ham, men føler ikke at han prøver at få det til at fungere imellem os, som jeg gør. Han skriver næsten aldrig og føler, han er ret kold.
Har snakket med min kæreste om det og spurgte ham, om det var fordi han ikke elskede mig mere, men det gjorde han, og han ville stadig gerne være sammen med mig. Men jeg føler, der er et eller andet, han ikke fortæller mig om, hvad det egentlig er han vil.
Hvad skal jeg gøre??
J, 17 år

SVAR:
Kære J
Tak for dit spørgsmål.
Svært at forstå hinanden uden at ses
Kæresteforhold, som man skal forsøge at få til at køre, når man bor på afstand af hinanden, er ofte svære. Ud over alle de ting, man skal forsøge at finde ud af med sig selv og hinanden, når man er ung og forelsket og kærester, så skal man i et langdistanceforhold også forstå hinandens signaler gennem telefon eller sms eller noget andet i den stil. Man skal forstå hinanden uden at kunne se hinanden, og det kan være rigtig svært. Nogle gange kommer man måske til at lægge for meget i en lille sætning, og andre gange overser man noget, fordi man ikke kan se den andens kropssprog og ansigt.
Du har gjort det rigtige
Egentlig synes jeg, du allerede har gjort, hvad du kunne gøre i forhold til din kæreste. Du har spurgt ham, hvad han føler for dig, og om han stadig elsker dig. Og han har svaret, at det gør han. Når du så samtidig oplever, at han måske har forandret sig eller ikke er så varm overfor dig som før, så er det jo svært at få til at passe med det, han siger med sine ord, og så opstår tvivlen på, om der er noget i vejen, eller om der er noget, han ikke siger.
Tal sammen, når I er sammen
Samtaler af denne slags – om man elsker endnu, om man stadig vil være sammen, om man vil bruge den tid og energi, der skal til for at få et forhold til at fungere, også selvom man bor langt fra hinanden – den slags samtaler er meget svære at tage på telefonen eller sms, eller hvad man nu bruger. De skal allerhelst tages, når man er sammen og kan se hinanden. Ellers kan man så let misforstå hinanden.
Har I snakket om det, når I har været på besøg hos hinanden? Ellers vil jeg foreslå, at I gør det. Det vil hjælpe dig til at mærke, om det han siger, hænger sammen med det, han viser dig.
Mærk efter, hvad du gerne vil
Jeg vil også foreslå, at du gør op med dig selv, om du kan leve med følelsen af, at det er dig, der putter mest energi ind i forholdet lige nu. Hvis han elsker dig og gerne vil være sammen med dig, men ikke er god til det med at holde kontakten og er afhængig af, at du gør det, så skal du jo finde ud af, om du vil det. Om du kan gøre det, uden du bliver i tvivl om hans kærlighed til dig, hver gang du føler, balancen er skæv.
Måske kan du få noget ud af at læse artikler og svar i vores tema Kæresteliv. Især vil jeg anbefale artiklen Sådan kan I få et bedre kæresteforhold.
Jeg håber, det jeg har skrevet, har givet dig lidt at gå videre på.
De bedste hilsner
Eva