Skal jeg gå fra ham eller er det værd at blive?
Hej, jeg er en pige på 21. Jeg har en masse spørgsmål, som er lidt forvirrende.
Jeg har boet sammen med min kæreste et par år. De første 6 måneder havde vi det perfekt, var glade og forelskede, så fandt jeg ud af, at han røg hash og det gjorde mig meget sur..
Efter det var jeg i kontrol, jeg skubbede ham rundt og det var mig, der bestemte, jeg havde mange regler for ham, men nu er det bare ham ham ham OG HAM.. når jeg drikker alkohol, kan jeg blive et forfærdeligt menneske, som jeg ikke kendes ved og den dag endte vi med at komme op og slås, fordi jeg startede med at rive og kradse ham, når jeg ikke fik min vilje og jeg fortalte ham, han ikke elskede mig og aldrig gad lade mig gøre ting, han skal altid være i kontrol.. Den dag slog han mig og bankede mig så meget, at jeg gik hen til nogle venner. Jeg har en meget lav selvtillid, bare nogle snakker grimt om mig, så begynder jeg at græde.. så underligt jeg ikke græd..
Nu har vi det fint, skændes ikke så meget, men det er stadig i min bagtanke. Vi snakkede om det, han sagde undskyld, men du startede det (som altid), hvilket er sandt. Jeg er meget voldelig, når jeg er fuld og ikke får min vilje.. men nu hver gang vi skændes, truer han mig med vold??? Hvilket slet ikke er ham, eller det troede jeg ikke.
Vores datter er mit liv. Jeg ved, han elsker hende, men hans måde at straffe hende på pisser mig virkelig af.. sådan som at skubbe og sparke og slå hende, ikke så voldsomt, men den er der..
Hver dag fortæller han mig noget, som er forkert. Han kommer hjem og siger, hvorfor gjorde du ikke det her rent? eller hvorfor vaskede du ikke tøj? Jeg er doven meget doven og det ved han......
Jeg undskylder meget for alt det her skriveri, men jeg bliver nødt til at fortælle nogle om det..
Vi elsker hinanden meget højt, har begge mødt hinandens familie og de elsker hinanden og alt det, og når vi har det godt, slutter vi hinandens sætninger, vi er sådan et par..
Vær sød at svare mig.. bare på email i det mindste. Hvad kan jeg gøre? Gå fra ham eller er det værd at blive???
Hmmm, 21 år

SVAR:
Kære Hmmm
Jeg synes, at det lyder som om, at det er rigtig svært for dig. Det er godt, at du får fortalt om den smerte og forvirring, som du oplever i dit liv lige nu. Det kan være ret ensomt for dig at gå med tankerne og overvejelserne alene, så godt du har haft mod til at skrive. Samtidig kan jeg desværre ikke give dig en brugsanvisning på, hvad det vil være godt for dig at gøre i forhold til din kæreste, men jeg vil gerne komme med nogle af mine tanker.
Er det værd at blive
Jeg ved ikke, om det vil være bedst for dig at blive hos din kæreste, eller om du skal forlade ham. Jeg tænker, at et parforhold, som er præget af vold eller trusler om vold, er et meget utrygt forhold at være i. Uanset hvilken vold, der er tale om i jeres parforhold, så vil der være konsekvenser for dig ved at blive i parforholdet. Konsekvenser som f.eks. fortsatte trusler om vold, selve volden, ensomhed, angst, depression osv.
Magtkamp – er det nødvendigt
Det lyder som om, at I har en magtkamp i jeres parforhold om, hvem der skal bestemme. I et godt trygt parforhold tænker jeg ikke, at der er brug for at udkæmpe magtkampe, da forholdet bygger på gensidig jævnbyrdig respekt for hinandens grænser, behov og evner.
Prøv at overveje følgende spørgsmål, som jeg tænker, du helst skal kunne svare positivt på, hvis du har et åbent og trygt parforhold: Er det muligt for jer at sætte jer ned som voksne mennesker og tale om jeres behov i jeres relation? Hvor fortroligt taler i sammen? Kan I være ærlige overfor hinanden? Får I løst jeres konflikter på en ligeværdig/jævnbyrdig måde – eller er der en vinder og en taber? Føler du dig tryg ved din kæreste? Stoler du på ham?
En barndom præget af straf?
Du skriver, at du har en datter, som også mærker din kærestes vold på forskellige måder med ex. skub, spark og slag. Du skal være klar over, at straf, vold eller trusler om vold har nogle smertefulde konsekvenser for dig, men i høj grad også for din datter. Du skal beslutte, hvilken barndom som du ønsker at tilbyde dit barn. Jeg kan være bekymret for, om din datter kommer til at vokse op med en konstant frygt for, hvad din kæreste kan finde på at gøre ved hende. Din datter vil forsøge at undgå din kærestes straf og voldelige adfærd ved at forsøge at forudsige hans humør og adfærd, sådan at hun kan forsøge at tilpasse sig hans forventninger eller humør.
Spørgsmål til overvejelse: Hvordan kommer din datter til at opleve stemningen i sit barndomshjem? Er stemningen i jeres hjem præget af utryghed og usikkerhed? Hvem bestemmer stemningen i jeres hjem? Uanset hvordan stemningen er i jeres hjem, så vil stemningen komme til at præge dit barn og hendes oplevelse af sin barndom.
Overvejelser
Jeg tænker, at du kan starte med seriøst at overveje, hvilken slags parforhold eller relation, du ønsker at have med din kæreste?
Dernæst kan du undersøge, om det er muligt for dig eller realistisk at få det parforhold, som du ønsker at have med din kæreste? Ex. En overvejelse: Er det muligt at have en relation til din kæreste, hvor der ikke indgår vold eller trusler om vold, ud fra dit kendskab til din kæreste om hans personlighed, holdninger og adfærd?
Uanset hvad du kommer frem til af svar på din undersøgelse, så må du lave din konklusion ud fra, om du så ønsker at leve i det parforhold, som er realistisk set med dine øjne?
Du skal være opmærksom på ikke at komme til at tage din beslutning ud fra et håb om, at kæresten forandrer sig med tiden, eller at tingene bliver bedre med tiden, eller at han ændrer sig nok, hvis du bare husker at gøre ordentlig rent osv. Du kan ikke vide, om han nogensinde forandrer sig, selvom han lover det, derfor må du tage din beslutning ud fra dit nuværende kendskab til kæresten.
Det er vigtigt, at du ikke tager din beslutning ud fra, hvad jeres familier har af forventninger. Du skal kunne leve det liv, som er godt for dig og din datter, og ikke leve dit liv ud fra andres forventninger.
Find hjælp til din egen adfærd
Jeg kan læse, du skriver, at du selv kan blive voldelig, hvis du bliver beruset. Jeg tænker, at du bliver nødt til at finde hjælp til at ændre din egen voldelige adfærd. Jeg kan være bekymret for, hvad du kommer til at give dit datter med sig i livet af konsekvenser og barndomsoplevelser, hvis du ikke får hjælp til at ændre din egen adfærd. Jeg vil anbefale dig at søge hjælp hos en psykolog eller terapeut.
Brugen af hash og alkohol
En ting, der ikke er helt tydelig for mig, er, hvor meget brugen af hash fylder for din kæreste og hvor meget spiritus kan gøre ved en. Du beskriver situationer, hvor det har været ødelæggende og er det også det, der kan risikere at ske fremover?? Læs mere her på siden om virkningen af alkohol og hash:
Hashmisbrug har ødelagt vores parforhold - kan det reddes?
Alkohol – så det rykker
Jeg ved ikke, om du har kunnet bruge mine tanker til noget, men jeg håber, at jeg alligevel har kunnet hjælpe dig lidt videre i dine overvejelser. Jeg tænker, at det er en svær situation, du står i, og det vil være godt for dig at have nogen, som kan støtte dig i din situation.
Kærlig hilsen
Linda Valbjørn