Skal jeg fortælle ham om mine følelser?
Hej Adam & Eva :)) Tak for en meget god brevkasse. Okay, det er sådan, at jeg kan rigtig godt lide en dreng i min klasse. Problemet er bare det, at jeg ved ikke om han kan lide mig.
Nogle gange virker det som om, han kan. Men lige nu for tiden virker det ikke som om. Det er ligesom hele tiden mig, der kontakter ham, hvis vi begge to er på facebook f.eks. Det er også mig, der holder samtalen i gang, men han svarer selvfølgelig altid. Han har fortalt mig, at han er rigtig glad for at møde mig, og synes, at jeg er en meget speciel pige.
Vi er rigtig gode venner, og det har været sådan, at jeg har "hjulpet" ham gennem en ulykkelig forelskelse. Imens jeg har kunnet lide ham, har han kunnet lide en af mine bedste veninder. Det var meget hårdt at få at vide, og jeg begyndte næsten at græde hver gang, jeg tænkte på det.
Han giver ikke specielt mange tegn på, at han kan lide mig, men jeg vil bare have, at han skal vide om mine følelser for ham. Men jeg er bare såå bange for at vores venskab kommer til at blive ødelagt af det.
Vi går på Efterskole sammen, og jeg er også rigtig bange for, at vi kommer til at glide fra hinanden efter skoleåret, for vi bor rimelig langt væk fra hinanden .. Så.. Skal jeg fortælle ham det?
Bobo, 16 år

SVAR:
Kære Bobo
Tak fordi du kan lide vores brevkasse og ikke mindst mange tak for dit ”brev”.
Det er rigtig godt, at du bruger muligheden for at stille et meget konkret spørgsmål, i stedet for bare at gå med det selv. Du har selv oplevet at hjælpe en igennem en ulykkelig forelskelse, endda ham som du rigtig godt kan lide. Nu har du selv brug for lidt hjælp og råd, så det er fint, at du skriver ind. Jeg vil forsøge at rådgive dig, ud fra de oplysninger, du har givet.
Skal jeg sige det?
Du spørger helt konkret, om du skal sige til ham drengen, at du rigtig godt kan lide ham.
Han er jo sikkert ikke tankelæser, så hvis du vil være helt sikker på, at han kender dine følelser, så skal du sige det til ham, præcis som det er. Ud fra det du har skrevet, kan jeg ikke vurdere, om følelserne er gengældt fra han side.
Når du så spørger ham, så er der flere muligheder for svar fra hans side:
1. Han kan svare, at han også kan lide dig, altså at følelserne er gengældt.
2. Han kan svare, at han godt kan lide dig, men mere som ven.
3. Og han kan svare dig, at han ikke har de samme følelser for dig.
Der er garanteret endnu flere muligheder for svar, man lad os bare stoppe ved de tre.
Når du har sagt det, så er han jo i hvert fald ikke i tvivl om dine følelser for ham, og at du godt kan lide ham.
Du skriver, at I er gode venner og du er lidt bekymret for, om det kan ud over jeres venskab. Jeg forstår rigtig godt din bekymring, som er meget reel. For der er da en risiko for, at det vil gøre noget ved jeres venskab, hvis han ikke gengælder dine følelser.
Du kan måske prøve at snakke med nogle af dine veninder på efterskolen, om de har observeret noget, eller ved noget. Hvis du har en rigtig god veninde som du kan snakke fortroligt med, så kan du eventuelt vise hende mit svar, og I kan tage en snak sammen ud fra det.
Venskab
Der er en mulighed mere, som du kan overveje. Og det er at satse på venskabet med ham – både nu og når I kommer hjem fra efterskolen. Også selv om I bor langt fra hinanden. Det vil kræve en indsats at bevare venskabet, f.eks. at I ses engang imellem og bevarer kontakten over mobil og facebook osv. Men det vil kræve en endnu større indsats at bevare et ”forhold” med ham.
Jeg kan desværre ikke give dig nogen garanti, at hvis du gør sådan, så bliver det sådan og sådan – selv om jeg gerne ville. Tag en snak med veninderne, og så må du vælge herefter, hvad du vil gøre – også ud fra det som jeg har skrevet til dig.
Håber du kan bruge mit svar til noget. Hvis der er noget, som du gerne vil have uddybet yderligere eller er i tvivl om, så er du meget velkommen til at skrive ind igen.
Alt det bedste til dig...
kærlig hilsen Steen