Skal jeg fortælle ham, at det er mig, han har skrevet anonymt med?

Vis spørgsmål

Kære adamogeva.

Jeg er en kristen pige på 16 år. Jeg går på efterskole, og her er jeg blevet interesseret i en sød fyr. Problemet er bare, at vi aldrig har snakket sammen. Han er genert, og det samme er jeg, så derfor er der lige et lille problem mere der.

Jeg vil virkelig gerne i kontakt med ham, men jeg tør bare ikke. Her forleden fandt jeg en app, hvor jeg kan skrive anonymt til ham. Det valgte jeg så at gøre, og vi har nu snakket i lidt tid. Men nu har han spurgt om, hvem jeg er, og at han gerne vil vide det, hvis vi nogensinde skal komme til at snakke sammen. (Det skal lige siges, at jeg har hentydet lidt, at jeg er interesseret i ham, så derfor er det lidt pinligt at sige, hvem jeg er.)

Nu er mine spørgsmål så, bør jeg sige hvem jeg er? Og hvad gør jeg, hvis jeg siger det?

Tak på forhånd

Kærlig hilsen mig, 16 år

SVAR:

Kære dig

Jeg kan godt forstå, du er i tvivl om, hvad du skal gøre, og jeg har tænkt to muligheder igennem, som jeg gerne vil dele med dig.

Det er naturligt at være genert

Først har jeg lyst til at fortælle dig, at det er almindeligt og naturligt at være genert – også når det kommer til at møde nye mennesker. Det behøver ikke være et problem. Vi er skabt forskellige som mennesker, og Gud ønsker ikke, at vi er ens. Han har en mening med, at du er lige som du er; perfekt skabt i Hans øjne. Vi kan godt blive i tvivl, om vi er rigtige – det kommer typisk, når vi sammenligner os med andre.

Jeg kan godt forstå, du ikke tør tage kontakt til ham. Det er helt naturligt, at det bliver sværere at snakke sammen, når der er følelser i spil fra din side. Følelserne kan gøre, at man pludselig bliver fokuseret på, om man gør det rigtige, om man gør et godt indtryk. Det bliver endnu mere besværligt af, at følelserne gør én nervøs.

Forelsket – ikke nødvendigvis kærester

Før du læser mine konkrete forslag nedenunder, vil jeg gerne, at du overvejer, hvad dine følelser er. Det er ikke alle følelser/forelskelser, der nødvendigvis skal ende med et kæresteforhold. Det er ok at nyde en forelskelse for sig selv. Læs evt. denne artikel om forelskelse Jeg er forelsket! – Eller er jeg?

Første mulighed: Du fortæller ikke, hvem du er

Hvis du skriver til ham, hvem du er, skal du være klar til at blive afvist med det samme, og det kan give en akavet situation, når du møder ham rundt på skolen. Dernæst ved vi ikke, om han har fortalt andre drenge om “den hemmelige person”, der har skrevet til ham. Hvis han har fortalt det til andre, vil det også skabe en nysgerrighed i dem efter at vide, hvem du er. På den måde vil du blive meget sårbar, fordi din åbenhed og ærlighed kan misbruges.

Da I ikke har tilbragt tid sammen, har han ikke haft en chance for at lære dig at kende og udvikle følelser for dig. Det samme kan også gælde dig. Du skriver, at jeres generthed har gjort, I ikke har snakket sammen. Det betyder også, at du har lavet en forestilling om, hvordan han er, når du ikke kan se ham og snakke med ham. Måske har du også brug for at lære ham at kende, før du reelt ved, om du har lyst til at være kæreste med ham. Pas på ikke at blive forelsket i forestillingen om ham.

På baggrund af alt det vil jeg råde dig til ikke at skrive, hvem du er. Afbryd chatten ved på en sød måde at skrive, at du har fortrudt, eller at du hellere vil lære ham at kende i virkeligheden. Her fra kræver det så lidt mod af dig. Og det er derfor, jeg mener, du skal overveje, hvor stærke dine følelser er. Prøv at opsøge ham; snak til ham. Hvis han svarer, og du kan mærke, at han godt vil snakke med dig, så er interessen gengældt. Men hvis han slet ikke viser interesse, skal du respektere det. Hvis I bliver kærester, kan du på et tidspunkt fortælle ham, at det var dig, der skrev.

Anden mulighed: Du fortæller, hvem du er

Du fortæller ham, hvem du er. Vær ærlig og fortæl ham, at du egentlig selv synes, det er lidt mærkeligt at skrive til ham på denne måde. Fortæl ham, at du er genert, men egentlig bare ønsker at lære ham at kende. Bed ham om ikke at sige det til andre. Foreslå så, at I skal mødes og lave noget skørt/sjovt sammen. Tag udgangspunkt i dine eller hans interesser, hvor I evt. kunne konkurrere i noget.

Lad mig komme med et eksempel: Påstå, at du kan slå ham i Yatzy og spørg, om han tør stille op – eller om han er bange for at tabe. Formålet er at få fokus væk fra at snakke om følelser og samtidig løsne stemningen op og undgå, at det bliver akavet. Du skal dog forberede dig på, at det under alle omstændigheder nok bliver lidt mærkeligt og akavet i starten. Det tager tid for både dig og ham at blive så tryg i situationen, at I føler, I kan være jer selv.

Du kan måske få noget ud af at læse et svar til en anden pige, der havde skrevet anonymt med en fyr og så fortalte, hvem hun var: Har jeg allerede ødelagt det?

Det var modigt af dig at skrive til ham – også selvom du gjorde det som anonym. Du kan vælge en af de to muligheder, jeg har skrevet. Eller måske har det givet dig idéer til at gøre noget helt tredje.

Jeg håber, du kommer til at snakke med ham, så du også selv finder ud af, om du har lyst til at blive kæreste med ham.

Malene