Skal jeg forsøge at bygge noget op igen eller komme videre?
Kære Adam og Eva.dk.
Jeg er en dreng på 16 år, der for en lille måned siden blev droppet af sin kæreste igennem næsten 1½ år. Vores forhold var relativ utraditionelt taget vores alder i betragtning. Vi boede nærmest hos hinanden, var på ferier sammen, og deltog i diverse familiekomsamner osv.
Efterhånden begyndte hun så småt og ændre sig en smule. Hun fik mange nye veninder, og begyndte at begå sig mere i festmiljøet, end hun før havde gjort. I starten holdt hun sig ellers langt fra det miljø.
Hendes begrundelse for at hun forlod mig var, at hun ikke længere kunne klare hele tiden at have i baghovedet, at vi skulle nå at ses og alt muligt. Det underlige er bare, at det altid var hende, der insisterede på, at vi skulle ses hver dag, også selvom jeg prøvede at fortælle hende, at det ikke gjorde noget, hvis vi ventede til næste dag. Hun ville gerne være mere "fri" nu. Ikke i forhold til andre drenge siger hun, bare mere fri.
Her kommer så mit dilemma: Først og fremmest er jeg jo helt vildt ked af det. Men hun siger, at hun stadig gerne vil se mig. Og de gange vi har mødtes efter bruddet, har hun også kysset mig og holdt mig i hånden. Hvorfor vil hun det? Jeg har på fornemmelsen, at det måske var fordi, jeg ikke kommer så meget i de kredse, som hun gør, at hun slog op. Hun går nemlig også meget op i, at vi ikke ses sammen offentligt. Og når jeg spørger hende, hvorfor hun stadig gerne vil se mig, siger hun, det er fordi, hun kan komme til at savne mig. Hvad skal jeg gøre?
Skal jeg forsøge at bygge noget op igen? Eller skal jeg bare sige farvel og komme videre? Og hvis jeg skal, HVORDAN?!! Det ville være en kæmpe hjælp hvis I kunne svare.
Tusind tak

SVAR:
Kære dreng
Forvirrende signaler
Jeg kan godt forstå, at du synes, du er i en svær situation lige nu. At slå op med en kæreste er altid svært. I har været sammen meget længe og delt mange ting, og nu hvor I har slået op, skal du til at vænne dig til en hverdag uden en kæreste. Jeg synes også, din kæreste sender nogle meget forvirrende signaler. At slå op er jo at stoppe med at være kærester, men samtidig vil hun helst ikke undvære, at I kan kysse, holde i hånd osv.
Du spørger, om du skal forsøge at starte jeres forhold op igen eller forsøge at komme videre. Jeg kan dele nogle tanker med dig ud fra det, du skriver. Jeg håber, det vil hjælpe dig til at tage en beslutning.
At slå op
Som du skriver, har I været rigtig meget og rigtig tæt sammen i forhold til jeres alder. Det kan godt gøre det endnu sværere at gå fra hinanden, fordi I har vænnet jer til at være en del af hinandens hverdag, familiefester osv. Når du f.eks. skal til familiefest eller have en weekend alene, så mærker du garanteret savnet af hende.
Det er helt naturligt, at man kommer til at savne hinanden efter et brud. Du skriver jo også, at din kæreste siger, hun savner dig. Jeg synes imidlertid, det er en rigtig dårlig begrundelse for fortsat at kysse, holde i hånd osv. Jeg tror, I gør det meget forvirrende for jer selv og svært at finde ud af, om I vil eller ikke vil være kærester. Tit savner begge parter kys, kærtegn og fysisk nærhed, når man har slået op med en kæreste. Men kys og kæl kan jo slet ikke bære et forhold. Det er en del af at være kærester, men langt fra det hele. Hvis I ikke er enige om, hvordan I vil bruge jeres tid, hvor ofte I vil være sammen, hvad I vil lave sammen, så tror jeg ikke, I skal begynde at komme sammen igen.
Hvad vil du?
Jeg fornemmer netop, at du beskriver, at I har fået forskellige prioriteter. Du mener, at hendes nye venner og de fester, hun går til, er en del af begrundelsen for, at hun har slået op. Det lyder til, at det er fester og venner, som du ikke har lyst til at dele med hende. Her tror jeg, du skal mærke rigtig godt efter. Hvis I har lyst til forskellige ting i fritiden, og det er forskellige grupper af venner, I har det bedst med at være sammen med, så kan det jo være, I ikke skal være kærester. Jeg tænker, at man netop kan dele rigtig mange ting med sin kæreste, som I også har gjort. Og selvom det er rigtig sundt og godt at have hver sine venner, skal man jo som par også gerne have nogle venner, man kan være sammen med. Med andre ord så skal du/I finde ud af, om I har basis for at komme sammen igen. Hvis I har det, så kan I igen dele kys, kram osv.
Jeg tror, du skal overveje, om DU ønsker, at jeres forhold skal starte igen. Hvis du gør, så er du selvfølgelig nødt til at tale med hende om det og høre, hvad hun vil. Så længe I ikke er kærester, tror jeg, det er vigtigt, at I ikke deler de ting, som kun kærester deler: kys, flette fingre, gå med armene om hinanden osv. osv. Hvis I gør det, tror jeg, I kommer til at holde fast i det, der umiddelbart kan føles bedst ved at have en kæreste, uden at I har andet at være sammen om i jeres forhold. Og der er ikke nogen kæresteforhold, der kan overleve kun på kys!
Hvordan komme videre?
Hvis du finder frem til, at du ikke ønsker, I skal være kærester - eller hvis hun fortsat afviser dig. Hvad så?
Jeg kan ikke give dig en "opskrift" på, hvordan du kommer videre. Men jeg kan fortælle dig, at du skal forberede dig på, at det tager tid. I har været sammen længe og vænnet jer til at være en del af hinandens hverdag. Vaner tager tid at ændre. Så giv dig selv nogle måneder, hvor alting har lov til at være lidt mærkeligt. Måske er du ked af det. Måske er du vred på hende. Det kan også være, du føler dig jaloux på de nye venner, der nu er sammen med hende det meste af tiden.
Mange kærester, der har slået op, kommer også til at tænke en masse på, hvad de kunne have gjort anderledes. "Hvis jeg nu havde gjort det eller det, mon hun så stadig ville være min kæreste?" Den slags tanker kommer altså for de fleste, men jeg tror, det er godt at prøve at lægge dem lidt væk. Prøv at lave nogle ting, du godt kan lide. Gerne sammen med en kammerat! Lav en spilleaften eller en computerturnering henover en fredag nat. Tag en tur i biffen. Sørg for at du får dyrket noget sport - det giver automatisk noget bedre humør. Cykl, svøm, løb eller måske endnu bedre: Deltag i en fodboldkamp eller anden form for konkurrence, hvor du er sammen med andre.
Fordi I har været sammen så længe og til så mange af hinandens familiefester osv., vil du næsten hele tiden blive mindet om hende. Hver gang du sidder på sengen, hvor I lå og hyggede, når du går tur, der hvor I gik tur sammen osv. osv. Derfor kan det måske også være godt for dig at finde en eller anden ny ting, du kan gøre. Noget du kan gå til, et fritidsjob så du kan spare op til noget, du ønsker dig, en sommerferie med en kammerat eller familien til et sted, hvor du ikke har været med hende.
Læs evt. nogle artikler og svar til andre i vores tema Kærestesorg - måske er der noget, du kan have glæde af at læse. Her er et par eksempler og du kan selv søge videre:
Jalousi og kærestesorg
Hvordan skulle jeg kunne give slip på min elskede?
Tal med en ven om det
Og så tror jeg, det er godt, hvis du kan snakke lidt med en ven om det. Måske en der har kendt dig, både før du havde en kæreste og som også var sammen med jer som par. Han vil sikkert kunne forstå mange af de tanker og følelser, der rører sig i dig for tiden.
Håber det hjalp dig lidt på vej.
Venlig hilsen
Ida Rom