Skal jeg få fjernet resterne af min kønskrans?
Hej.
Jeg lagde mærke til en flap, der hang ved skedeåbningen, så jeg bestilte en tid ved lægen for at få det tjekket. Jeg fik her at vide, at det var min jomfruhinde. Jeg blev ved med at stille spørgsmål, fordi jeg aldrig har hørt om det før, men følte ikke rigtigt, at hun svarede mig på noget udover, at det var normalt.
Mine spørgsmål her er så:
1. Var inde og søge lidt om det, men kan ikke rigtig finde så meget. Vil gerne vide mere om: Hvordan kan jomfruhinden pludselig være der, når det er 3 år siden, jeg mistede min mødom?
2. Min læge sagde, at det ikke går væk på anden måde, end hvis man opererer det væk. Anbefales det at operere det væk, eller er det bedst at lade være? Jeg er i forhold med en fyr, men har stadig ikke haft samleje med ham, da jeg er bange for, at han synes, flappen er mærkelig. Han har tit prøvet at give mig finger og andet, men jeg skynder mig at rykke ham væk, da jeg er bange for, hvad han tænker om flappen.
3. Her på det sidste har min mave været meget oppustet, og det er, som om jeg har brug for at komme af med afføring, men når jeg er på toilettet, kan jeg ikke. Sådan har det varet i et par måneder nu, men førhen var jeg vant til at gå på toilettet min. hver anden dag. I starten troede jeg, at jeg var gravid, men det fandt jeg ud af, at jeg ikke var. Nu vil jeg vide, om det kan have noget med jomfruhinden at gøre? Fik at vide, jeg havde skedekatar, og fik nogle piller mod det. Kan det have noget med skedekataren at gøre, så?
4. Sidst vil jeg spørge, om skedekatar eller jomfruhinde kan mindske sexlyst? De sidste par måneder har jeg ikke haft lyst til sex overhovedet. Jeg leger ikke med mig selv. Men førhen var jeg ofte aktiv og havde lyst.
A, 20 år

SVAR:
Hej A
Jeg kan forstå, du ikke følte, at lægen gav dig de svar, som du søgte. Derfor stiller du dine spørgsmål her, og jeg vil prøve at svare på dem.
Jomfruhinde = kønskrans
1. Jomfruhinden er faktisk sjældent en hinde, og nogle mister den også uden at have sex. Derfor har den nu skiftet navn til “kønskransen”. Det er ikke altid, den forsvinder helt, når man har sex. Noget kan blive tilbage, som i dit tilfælde. Jomfruhinden har altså ikke så meget at gøre med, om man er jomfru eller ej.
Rester af kønskransen er normalt
2. At noget sidder tilbage af kønskransen er ikke unormalt. At du selv lægger mærke til det, er også helt naturligt. Kvinder ser vidt forskellige ud, og sådan ser du altså ud. En sådan flap er typisk ikke noget, som hverken du eller din partner vil lægge mærke til under et samleje. Jeg synes altså ikke, du skal være nervøs over for din fyr. Det er vigtigt at være fuldstændig tryg, så hvad nu, hvis du fortalte ham om din flap, og hvordan du har det med den?
Hvis du alligevel føler, at flappen af den ene eller anden grund er generende, synes jeg, du skal blive henvist gennem din læge. Jeg kender ikke til selve operationen, men det vil en speciallæge kunne fortælle dig om. Jeg formoder, at det er et meget lille indgreb!
Oppustethed pga. medicin
3. Jeg tror helt sikkert ikke, at din følelse af oppustethed har noget at gøre med flappen. Skedekatar er betændelse i skeden. Hvis du ikke længere har symptomer (ændret udflåd, kløe, svie eller lignende) på det, er det også usandsynligt, at det hænger sammen med din følelse af oppustethed. Hvis du stadig har symptomer, skal du gå til lægen og blive undersøgt igen. De piller, du har fået, kan dog godt give ændret afføringsmønster i en kortere periode. Tror du, det kunne være det? Hvis ikke, har jeg svært ved at regne en sammenhæng ud. Hvis det er noget, som fortsat generer dig, synes jeg, du skal gå til lægen og snakke med hende om det.
Sex og følelser
4. Hverken skedekatar eller resterne af kønskransen har direkte sammenhæng med sexlyst. Men det kan sagtens have en indirekte betydning. Kvinders sexliv afhænger generelt i høj grad af deres følelsesmæssige situation. De rette omstændigheder skal være til stede, for at kvinder bliver tændte. Jeg kan høre på dig, at de problemer, du beskriver, har bekymret dig, og jeg tænker derfor, at dine bekymringer sagtens kan være årsag til din mindre sexlyst.
Desuden er det meget almindeligt, at sexlysten går op og ned fra tid til anden. Det kan også skyldes arbejde, søvn, årstid, menstruationscyklus og meget, meget mere. Du kan læse mere i artiklerne: Sex og følelser og Vejen til god sex.
Jeg håber, det er svar på dine spørgsmål. Hvis de ikke er svar nok, må du endelig skrive igen. Det må du også, hvis der er dukket flere spørgsmål op i mellemtiden.
Mvh Jonas