Skal jeg droppe ham eller vise, at jeg vil ham?
Hej.
Der er den her fyr, som jeg har set over et stykke tid. Vi går på samme gymnasium. Vi begyndte at snakke og flirte for omkring et år siden hjemme hos en af mine veninder til en fest. Senere sover vi ved ham, og vi ligger og putter hele natten. Det var simpelthen så rart.
Efterfølgende har vi skrevet en del sammen og snakket. Vi har en del fælles venner, og derfor kan der ikke ske noget, uden alle de andre skal vide det. Det er jeg træt af, og jeg vil gerne bare have, at vi har noget, som hans 5 gode venner fra hans klasse skal vide.
Så i går var vi til en fest på vores gymnasium, og jeg havde tænkt på, at vi skulle have sovet sammen. Jeg havde ordnet min seng dagen før, fundet en fin kjole og fået min veninde til at lægge en fin makeup, så jeg så ekstra godt ud. Det ender med, at vi hilser på hinanden efter en time, hvor vi ser hinanden ude i et rygerbur. Min gode veninde, som vi begge er venner med, står derude, og vi snakker sammen. Da han kommer, er han fuld, og har vist også røget lidt hash (troede dog ikke, at han gjorde sådan noget), og de begynder at kysse lige foran mig. Jeg går næsten med det samme. Hun ved godt, at jeg synes, han er sød, men ikke at vi har været sammen, og jeg synes, det var virkelig ondt af hende og forstår det ikke. Senere på aftenen kysser de endnu mere.
Først blev jeg sur, så blev jeg ked af det, og nu ved jeg slet ikke, hvordan jeg skal have det med det. Jeg kunne jo bare at have sagt til ham, at jeg kunne lide ham. Jeg føler, det er min skyld, og at jeg hverken kan være sur eller ked af det, fordi jeg ikke har fortalt dem noget.
Jeg har aldrig haft en kæreste, eller noget der minder om, så er lidt bange. Det tætteste var, at en fra min efterskole og jeg havde været sammen to gange, og vi puttede, når der ikke var andre. Han fik mig til at føle, jeg var god nok, og at min krop var smuk, som ingen andre har gjort før. Dog var jeg ikke forelsket i ham, og jeg ved godt, at det ikke bliver til noget. Men jeg savner det nogle gange, den tryghed.
Men hele problemet er, at jeg ikke ved, hvad jeg skal føle, og jeg ikke ved, hvad jeg skal gøre ved ham drengen?
På den ene side er jeg meget skuffet, og alligevel får jeg mere lyst til at være sammen med ham. Det er et kæmpe skridt for mig at ville have en fyr med hjem. Jeg er skræmt og bange på en underlig måde, og jeg er slet ikke vant til, at andre får mig til at føle sådan. Synes, det er vildt ubehageligt. Jeg er bange for at miste min stolthed, hvis man kan sige det sådan.
Jeg har aldrig været forelsket eller kunnet lide nogen før, så det er meget underligt for mig. Skal jeg droppe ham efter et år i usikkerhed, eller skal jeg vise ham, at jeg vil ham? Det er svært!
Jeg håber, det gav mening, og prøvede at gøre det kort.
(Forkortet af red.)
C, 18 år

SVAR:
Kære C
Mange tak for din henvendelse til AdamogEva.dk.
Jeg må indrømme, at jeg synes, det har været lidt vanskeligt at finde sammenhæng i de forskellige personer, du nævner i din mail, så hvis jeg misforstår dig, er du velkommen til at skrive igen.
Teenagetiden, som du jo er i, er en tid fyldt med rigtig mange følelser og kan opleves som en tid med krav og forventninger fra mange sider ud over de forventninger, man har til sig selv. Måske en oplevelse af, at der er meget, man skal leve op til.
Du stiller nogle konkrete spørgsmål, som jeg ikke har mulighed for at svare på, da det er dig, der må træffe valget, både i forhold til om du skal droppe ham efter et år i usikkerhed, og om han vil have dig, som du starter med at spørge om. Jeg vil dog rigtig gerne komme med nogle refleksioner, som forhåbentlig kan være dig til hjælp i de valg, du skal træffe.
Skal jeg droppe ham?
Fyren, som du skriver om, er uden tvivl en fyr, som er med til at give dig noget, der gør dig glad og godt tilpas. Du skriver, at han fik dig til at føle dig god nok, at din krop er smuk. Det er af rigtig stor betydning at få en oplevelser af at føle sig god nok. Det er meget naturligt, at vi søger efter en oplevelse af selvværd, en oplevelse af, at jeg har værdi, som det menneske, jeg er.
Hvilke værdier har du?
Uanset, om det er ham eller en anden, du ønsker et kæresteforhold til, tænker jeg, det er vigtigt, at du bliver klar over, hvilke værdier, du vægter højt i et forhold. Hvad har betydning for dig, for at du kan have det godt og føle dig tryg ved et andet menneske? Det kan give en dejlig oplevelse at være fysisk tæt på et andet menneske, men det er kun en del af flere ting, der skal være til stede, for at man kan føle sig tryg. Er der respekt for hinanden? Er der tillid til hinanden? Har du en oplevelse af, at du kan dele glæder og bekymringer med ham? Overvej selv, hvad der er vigtigt for dig.
Vil han have mig?
Om han vil have dig, bliver du kun klar over, ved at du får snakket med ham og får spurgt ham. Uden han direkte bliver spurgt, kan det i lang tid blive ved med at være gætterier. Vi tolker allesammen rigtig meget på det, vi oplever og ser, men kun dem, det drejer sig om, kan give det rigtige svar. Du kan måske synes, det er for svært at få spurgt, men det kan være en vej til at finde ud af, om det er gensidigt. Om han har et ønske om, at I skal være sammen. Hvis han vil det, er kommunikation – uanset om det er med ham eller med en anden – en tvingende nødvendighed. Uden det kan ingen forhold fungere!!
Tryghed og sex
Jeg tror, det er vigtigt, at når der opbygges et kæresteforhold, er vi ikke sammen for at have sex, men fordi jeg vil dig, både når vi har det godt, og når rigtig store udfordringer præger forholdet. Når der så er opbygget en tæt og tryg relation, er (som jeg ser det) ægteskabet den ramme, der giver de allerbedste forudsætninger for at nyde den gave, sex er for et par. Det er med til at vise, at vi virkelig vil hinanden, og det skaber tryghed.
Jeg ved ikke, hvad jeg skal føle
Du skriver, at du ikke ved, hvad du skal føle ... Vi kan jo ikke selv bestemme os for, hvad vi føler, men følelser skabes i os ud fra det, vi oplever. Følelser skabes som ofte i relation til andre mennesker – på godt og ondt. Og det, vi har indflydelse på, er, hvordan vi reagerer på de følelser, der skabes i os. Jeg tror rigtig meget på relation, hvis du vil et forhold, det gælder jo både i forhold til at have en ven og en kæreste.
Hvad længes du efter?
Jeg tænker, at selv om du fx føler, du har lyst til at være sammen med din gymnasieven, vil jeg opfordre dig til at tænke igennem, hvad det er, der gør, at du har lyst til at være sammen med ham. Jeg kan ikke helt gennemskue, hvor tætte I har været, når I “har puttet”, og hvad du lægger i at have en fyr med hjemme.
Når jeg læser din henvendelse, får jeg indtryk af, at du søger tryghed, og at du flere gange gennem det sidste år er blevet skuffet. Ikke mindst derfor tænker jeg, det er vigtigt, at du bliver klar over, hvilke værdier, der er betydningsfulde for dig. Du skriver, at du aldrig har haft en kæreste eller noget, der minder derom. Måske længes du efter en kæreste, for det har en del af dine veninder haft? At dele “ud af sig selv” til både den ene og den anden kan være med til at give flere skuffelser og gøre dig forvirret. Derfor vil jeg opfordre dig til – uanset hvem du bliver forelsket i – at du gennem hyggeligt og afslappet samvær lærer vedkommende at kende, inden I får fokus på sex og den intime kontakt.
Du skriver også, at du er glad for, han tager sig af dig. Det er også en fantastisk oplevelse at “blive taget sig af”. Vil bare igen opfordre dig til at overveje, hvad en rigtig god ven er for dig.
Måske kan du hente inspiration i artiklerne Sex og følelser, 10 gode grunde til at vente med sex og Hvad er jeg værd?
Kære C. Valget skal du træffe, men jeg håber, mine tanker kan være dig til hjælp.
Mange hilsner fra
Dennis Hansen