Skal jeg deltage, når pigen, jeg afskyr, også skal med?
Hej.
Jeg har et lille problem, det er fordi, at..... her om to uger er der en overnatning på skolen for klassen (hvilket ikke er noget, man skal), men mig og min bedste ven ville så mega gerne melde os til, fordi at vi ikke bliver så mange, og vi tænkte, at det ville blive hyggeligt.
Men så i går fandt jeg ud af, at en af de piger, jeg afskyr mega meget, også skal med. Hun er hende der pigen med push-up bh, og hende der går i stramt tøj. Alle drengene siger, at de godt kan lide hende, fordi at hun har en lækker krop (hvilket er falsk, fordi at det jo er push up bh, og hun har kun kvart så store bryster, som det ser ud til........
men hun har jo også en ven, der altid går i crop top, så de passer jo mega godt sammen.
Mit spørgsmål er så nu, om du/i synes, at jeg skal tage med eller lade vær...... alle drengene kommer til at hænge på dem og som regel bliver vi på en eller anden måde skubbet væk, men det er som om, at drengene har det sådan, at de bare altid skal være sammen med en pige. Fx i sådan noget som idræt er det kun mig og min ven, og der flokkes de omkring os........så hvis de der to barbie dukker ikke kom, ville alle drengene flokkes omkring os.  Så hvad gør jeg?
HJÆLP
Pige, 13 år

SVAR:
Kære dig på 13 år
Jeg håber mit svar når dig i tide, og at jeg kan give dig en smule hjælp i dine overvejelser, om du skal tage med til overnatning på din skole eller blive hjemme.
Det lyder til, at det, der kunne afholde dig fra at tage med, er en bestemt pige, som du har det svært med. Sådan som du skriver om det, får jeg den tanke, om det mest handler om, at den opmærksomhed du og din ven kunne få, bliver forstyrret af din frygt for, at hun med sit udseende og påklædning konkurrerer dig ud i forhold til drengene og det sjove, som du kender det fra idræt.
Hold fast i det, som betyder noget for dig
Jeg tænker, du kan hjælpe dig selv ved at holde fast i det, der betyder noget for dig selv, fx idræt, som du nævner. Måske er det svært for dig at se den pige, du afskyr, når du frygter det hele kan blive ødelagt pga. hende. Sådan behøver det ikke gå. Jo mere ”ligeglad” du kan være med hende og det, som ikke har betydning for dig (udseende, smart tøj og den slags) for at få andres anerkendelse, jo bedre.
”Så hvad gør jeg? ” spørger du. Jeg vil opfordre dig til at finde på noget sjovt og inviter andre til at være med - lav fx noget med bevægelse/lege, som alle kan være med i. Du kan finde gode ideer i bøger, som kan lånes på biblioteket, hvis du er tom for, hvad det kunne være. Du kan sikkert også finde ideer ved at søge på nettet, hvis du har den mulighed.
Vær dig selv og forvent noget godt
Jo mere du kan være dig selv og jo mere, du kan tænke godt om det, der betyder noget for dig, jo mere kan du være ligeglad med ”hende” og de drenge, som ”bare vil kikke på hende”
Det handler om at tage en chance og ikke på forhånd have afgjort i dit hoved, hvordan det kommer til at gå. Jeg tænker, det er vigtigt at forstå, at du og den pige, du foragter, er forskellige steder i livet lige nu – sådan er det altså – og undgå at lade dig styre af frygten for at være anderledes.
(Og måske er det noget, du selv gerne vil have, som du ser hos hende, du afskyr – sådan kan det nemlig godt forholde sig – og så er det en skjult misundelse, der stikker sit hoved frem i skikkelse af afsky – det kan du måske tænke over.)
Tro på, der kommer til at ske noget godt – så er det nemlig det, du selv udstråler, og så er du selv mere tiltrækkende at være sammen med. Jeg håber, al din frygt for fiasko bliver gjort til skamme, og at du må få overraskende gode oplevelser.
Jeg synes, du skal tage dig tid til at læse disse artikler også:
Gode venner
Hvem er jeg?
Pigevenner og drengevenner
Er der nogen, der kan li´mig?
Mange kærlige hilsner
Else Ø. Andersen